קיץ 2014 בעוטף עזה. צילום: יניר שוקרון

בציפייה, חרדה וקצת הכחשה: בהמתנה לדו”ח צוק איתן

“הרבה אנשים קוראים עיתונים ומודעים למה שקורה פה, זה אזור טעון. אני אקרא את הדו”ח ואני חושב שגם כל האנשים שסביבי, זה מעניין להבין מה קרה”, כך אומר קובי יעקב, בן 36 מהיישוב צוחר שבמועצה האזורית אשכול. יעקב הוא אב לארבעה, שגר בעוטף עזה מעל עשור. את המבצעים האחרונים ואת מבצע צוק איתן בפרט, חווה מקרוב ובאופן קשה. בחודש שעבר החליטה ועדת המשנה לביקורת המדינה על פרסום מלא של דו”ח צוק איתן, כולל החלקים הרגישים משיחות הקבינט הביטחוני-מדיני בזמן המבצע. לאחר מכן החליטו בוועדה לפרסם תקציר מפרק המנהרות הרגיש. הפרסום המיוחל של דו”ח מבצע צוק איתן יוצר סערה בזירה הפוליטית, אבל לא רק זה. פרסום הדו”ח מעורר את התחושות הכבדות של תושבי עוטף עזה, שחוו את המבצע מקרוב. התושבים מחכים לראות מה יפורסם, מה המחדלים ומה הלקחים שהממשלה הפיקה מאז המבצע, לפני שנתיים וחצי.

במהלך המבצע לקתה בתו בת ה-12 של יעקב בפוסט טראומה. כעת, פרסום הדו”ח מחזיר אותו לתקופה הקשה, לחוסר הוודאות ולאזעקות שליוו את משפחתו לפני שנתיים וחצי. “צלקות המלחמות מלוות אותנו עד עכשיו, זה לא משהו שנגמר”, הוא מספר.

תהילה רביבו, מנהלת מרכזי חוסן במועצת שער הנגב שבעוטף עזה, ותושבת האזור, מציגה עמדה דומה לזו של קובי. “יש חרדה מהמלחמה הבאה. מאיך היא תראה, איזה כוחות יהיו לנו, איזה עוצמה תהיה לנו. אין ספק שפרסום הדו”ח מעורר ומציף את השאלות האלו, מציף את הדברים. אנשים יעקבו אחרי הפרסום ויצפו לראות אם יש למידה והפקת לקחים”, מספרת רביבו בראיון לתוכנית הבוקר של “רדיו דרום”.

שריפה כתוצאה מפצצת מרגמה בעוטף עזה, קיץ 2014.. צילום: יניר שוקרון
שריפה כתוצאה מפצצת מרגמה בעוטף עזה, קיץ 2014.. צילום: יניר שוקרון

לשאלה האם היא חושבת שהדו”ח מעורר את צלקות המבצע בתושבי עוטף עזה משיבה רביבו כי “הדו”ח משפיע על אנשים שונים באופן שונה. אנשים רוצים לדעת אם הממשלה מצליחה להבין מה קרה. במבצע עצמו היתה חרדה גבוהה מאוד לנוכח סימני השאלה והתפקוד הכללי בזמן המבצע, היתה תחושה שאין שליטה גם מלמעלה”. לדבריה, “באופן כללי אני יכולה לומר שפרסום הדו”ח על המבצע הספציפי הזה משפיע על האנשים ומעורר בהם משהו”.

יעקב מספר כי פרסום דו”ח צוק איתן לא רק מעניין, אלא גם חשוב עבורו ועבור חבריו. לדעתו, יש הבדל בין הנסיבות בגללן האנשים בעוטף עזה מחכים לדו”ח, “יש חלוקה בינינו. הקיבוצים שבאזור הזה הם בצד השמאלי מאוד של המפה הפוליטית ובשבילם זה כדי להעביר ביקורת על הממשלה. עבורנו המושבניקים, שאנחנו בצד הימני יותר של המפה הפוליטית, זה באמת כדי להבין מה קרה והאם הממשלה הפיקה לקחים”.

“ידענו על המנהרות, על המחדלים. ידענו שהמצב לא טוב. כעת הדו”ח הזה מחזיר אותנו למה שכבר היה לכולנו כאן ברור” מספר קצין הביטחון

בתמלולי השיחות שפורסמו, נחשפת תמונת מצב עגומה על ניהול מבצע צוק איתן. התמלולים של השיחות מתוך הקבינט המדיני-ביטחוני, מציגים את שר הביטחון לשעבר, משה יעלון באור שלילי. רפי בביאן, מקיבוץ עלומים, קצין הביטחון הוותיק ביותר באזור עוטף עזה, מגיב לשיחות מתוך הדו”ח ואומר כי “ידענו על המנהרות, על המחדלים. ידענו שהמצב לא טוב. כעת הדו”ח הזה מחזיר אותנו למה שכבר היה לכולנו כאן ברור”. גם בביאן, בדומה לסובבים אותו אומר כי יקרא את תקציר הדו”ח, רק כדי לראות אם הממשלה למדה משהו מהמבצע ההוא. אורי נעמתי, ראש מועצת אשכול לשעבר ותושב קיבוץ רעים בעוטף עזה משיב לשאלת ההתעניינות בפרסום הדו”ח: “אקרא את הדו”ח, זה מעניין כמובן. אני חושב שגם שאר האנשים פה מתעניינים בזה”.

לא כולם באזור עוטף עזה מתעניינים בקריאת דו”ח המבצע. איילת ואופיר בן יוסף מחבל שלום, הורים לשתיים, טוענים שבעקבות המתיחות הבלתי פוסקת בגזרתם, הם מעדיפים לצרוך חדשות באופן מועט. “אנחנו כמו הרבה מהחברים שלנו מעדיפים להתעלם ואולי להתכחש למצב, לחדשות על האזור. אני כן מכירה את פרסומו של דו”ח צוק איתן אבל לא מבינה בסערה הפוליטית שהוא כביכול מחולל”, מספרת בן יוסף.

היא ממשיכה ואומרת, “המבצע והמצב פה משאיר בהחלט צלקות והעיסוק הבלתי פוסק בעוטף עזה גורם לרצון של להגיד ‘הכל טוב’, ככה זה אצל הרבה אנשים, בעיקר הצעירים שעברו לכאן”. לדבריה של בן יוסף מצטרף באופן מפתיע ח”כ חיים ילין מסיעת “יש עתיד”, מי שהיה ראש מועצת אשכול בזמן המבצע. ילין מאמין כי התושבים דווקא לא מתעניינים בדו”ח, בדיוק מאותה סיבה. “ברור שהיו כשלים במבצע, התרענו עליהם כבר לפני כן. התושבים לדעתי לא מתעניינים מהסיבה הפשוטה – הם לא רוצים לחזור לאירועים הקשים”. בשבועיים הקרובים צפוי להתפרסם הדו”ח ולשפוך אור על המחדלים מהמבצע שבמהלכו נהרגו 68 חיילי צה”ל.

סגור לתגובות.