אוטובוס של דן בדרום. צילום: ירון סמימי

“דן בדרום” מרוצים משנה של פעילות, הנוסעים פחות

בפברואר 2016 החלה לפעול ביישובי הנגב הצפוני חברת “דן בדרום”, שהחליפה אחרי 20 שנים של פעילות, את חברת “אגד תעבורה”. על פי המכרז, עתידה דן בדרום לפעול במשך 12 שנים עד למכרז הבא. כיום, החברה מסיעה בממוצע כ-63 אלף נוסעים מדי יום וכמיליון ושבע מאות אלף נוסעים מדי חודש. אבל ההתחלה היתה בלתי נסבלת עבור הנוסעים. החברה לא נערכה כראוי, נהגים לא הכירו את המסלולים, תחנות הוזזו ומועדי הגעת האוטובוסים לא פורסמו. אחרי שנה של עבודה הפכו התושבים הזועמים ללקוחות מרוצים, חלקית.

ספיר ברזילי, תושבת נתיבות, מספרת שהיא “מאוד נהנית מהשירות” אבל היתה שמחה אם היה מתווסף עוד קו שנוסע בתוך העיר מלבד קו 5. סימה בן דוד, גם היא תושבת העיר, אומרת כי “קו 5 שנוסע בתוך העיר מגיע בתדירות נמוכה. הרבה פעמים יש אוכלוסייה של קשישים שממתינים לקו הזה יותר מחצי שעה”. גם גלית כהן-אופיר חלוקה בדעתה לגבי דן בדרום ואומרת כי הקווים שיוצאים מהמושבים לערים לא מונגשים לבעלי מוגבלויות. יחד עם זאת, היא “מציינת בשמחה שכשיש לנו אישית צורך לעלות בקו כזה, אנחנו יוצרים קשר עם משרדי החברה ושולחים אוטובוס נגיש. הנהגים נחמדים ואדיבים, אבל זה אמור להיות נגיש באופן שוטף ולא על פי בקשה אישית”.

התחלת הפעילות לא עברה חלק. הנוסעים התרעמו על התפקוד הלקוי של החברה ושר התחבורה, ישראל כץ, איים על הנהלת החברה כי אם הדברים לא ישתפרו מיד הוא ימנע מהם את המשך מכרז ההפעלה בבאר שבע – שמהווה את החלק העיקרי והרווחי ביותר בפעילות הקווים החדשים. גם יחסי העבודה עם הנהגים החדשים התחילו ברגל שמאל ותורגמו מהר מאוד לסכסוכים ושביתות, כשהנהגים טענו שהחברה מקזזת להם שעות המתנה בתחנה. לטענתם, מדובר בשלוש עד ארבע שעות ביום בהן הנהגים עובדים ללא שכר. בהמשך, התאגדו העובדים במסגרת ההסתדרות החדשה ומאז מנהל הוועד משא ומתן מתמשך בניסיון להגיע להסדר יחסי העבודה. והנפגעים הם כמובן הנוסעים.

אוטובוס של דן בדרום בנתיבות. צילום: טל סיגרון
אוטובוס של דן בדרום בנתיבות. צילום: טל סיגרון

הביקורת באותה תקופה הגיעה מכל עבר, נוסעים מתוסכלים שהתלוננו ברשויות המקומיות – מה שגרם לראשי הישובים להתלונן אצל שר התחבורה. ראש העיר אופקים, איציק דנינו, הגיב אז בראיון לרדיו דרום ואמר כי “היו לחברת דן בדרום תשעה חודשים שלמים להיערכות נכונה לקבל את כל אזור הנגב המערבי לשירות התושבים. חבורה של חובבנים לא מקצועיים”.

למרות הבעיות בבסיס המכרז של דן בדרום, יש גם בשורות: ממשרד התחבורה נמסר כי יותר מ-70 יישובים חדשים במרחב הכפרי בצפון הנגב – בהם לא פעלה תחבורה ציבורית כלל או שהיה בהם שירות נקודתי בלבד – נהנים כיום משירות לעיר הקרובה אליהם בתדירות של חמש עד שמונה נסיעות יומיות לכל כיוון לפחות. החברה מפעילה 22 אלף נסיעות שבועיות ב-131 קווים, לעומת עשרת אלפים נסיעות בלבד שהופעלו באמצעות 96 קווים על ידי אגד תעבורה. עוד נמסר ממשרד התחבורה כי אחוזי הביצוע של החברה התייצבו בהתאם למקובל בענף התחבורה הציבורית וכמחויב בהסכם. הם מוסיפים כי בהתאם להסכם, החברה גם נקנסת באופן כבד על חריגות מרישיון ההפעלה.

הארגונים מברכים, התושבים פחות

ארגון “15 דקות” ערך דו”ח פניות ציבור החל מכניסת חברת דן בדרום בפברואר 2016 ועד ינואר 2017. מהדו”ח עולה כי רוב התלונות בתחילת ההפעלה היו על אי הגעה בזמנים המשוערים. שאר התלונות התחלקו בין מידע שגוי, חוסר תיאום עם הרכבת, דילוג על תחנות, תלונות על נהגים ושינוי במסלולי הקווים. יחד עם זאת מציינים בארגון, שעם הזמן חלה ירידה בכמות התלונות שנשארה קבועה ומינורית. אולם בחודשים דצמבר 2016 וינואר 2017, נרשמה שוב עלייה במספר התלונות וגם אותן “צריך לדאוג להעלים כליל”, לפי הארגון.

דן בדרום במספרים:

63,000 נוסעים מדי יום
1,700,000 נוסעים מדי חודש
70 ישובים חדשים נכנסו למערך התחבורה הציבורית,
5-8 נסיעות ביום מהישובים החדשים אל העיר הסמוכה אליהם
22,000 נסיעות שבועיות
131 קווים

מארגון התחבורה “בדרך שלנו” נמסר כי חל שינוי המורגש בשטח מבחינת עמידה בלוחות הזמנים, דבר שלווה בחבלי לידה קשים בחודשי ההפעלה הראשונים של דן בדרום. כמו כן, חל שיפור שירות בין השכונות בשדרות, אופקים ונתיבות לתחנות הרכבת, שהשפיע על הורדת העומסים בקווי האוטובוס הבין-עירוניים. בנוסף מציינים בארגון כי החברה פעלה לשיפור משמעותי בשירות הניתן לתושבים באשכול התחבורה, בתיקוני מסלול שבוצעו באופקים ובהפעלת קו ישיר מאופקים לבאר שבע ללא תחנות בין הערים. בימים אלו מסייע הארגון בתיאום קווי התחבורה מהמושבים והקיבוצים לתחנת הרכבת בנתיבות וממנה. לגבי כניסת תחבורה ציבורית ליישובים חדשים, הם אומרים כי אין ספק שעבור היישובים החדשים, הזוכים לראשונה לשירות תחבורה ציבורית, מדובר בבשורה גדולה. עם זאת, יש לזכור כי סוגיית המחסור בנהגים בענף מהווה כשל מרכזי ויש לה השפעה ישירה על אי יציאת אוטובוסים במועד המשוער ועל זמני המתנה ממושכים לנוסע, שפוגעים בחוויית הנסיעה ובאמינות השירות.

אך לא כל הציבור חש את מגמת השיפור עליה מדברים במשרד התחבורה ובארגוני התחבורה הציבורית. “הנהגים נוהגים בצורה שמסכנת את משתמשי הכביש”, אומרת תמר עטיה, תושבת נתיבות. “לא פעם נתקלתי בנהגים שחוסמים כלי רכב אחרים”. בעיה נוספת עליה מצביעים התושבים היא אי עצירה של אוטובוסים בתחנות: “הנהגים עושים מה שהם רוצים, לא עוצרים לילדים לפעמים בתחנות וגורמים לילד להרגיש קטן מול הנהג”, אומרת אירנה אפלבוים.

מחברת דן בדרום נמסר בתגובה כי “כמו בכל מהלך חדש, גם העלייה של דן בדרום לוותה בחבלי לידה, גררה איחורי קווים ותקלות נוספות אשר פגעו בתדמית החברה. אנו מודעים לכך ומשפרים את פעולותינו באופן תדיר על מנת להעניק לתושבי המרחב את שירות התחבורה הציבורית הטוב והיעיל ביותר”.

סגור לתגובות.