נתנאל שמי על הקלנועית. פתרון יצירתי אך לא מספיק. צילום: רונית פרץ

השיפוצים במכללה: אפילו מרכז הנגישות אינו נגיש

עבודות השיפוץ הנרחבות בקרית החינוך שער הנגב מעמידות קשיים בפני בעלי המוגבלויות. בעוד עבור שאר באי המקום באות העבודות לידי ביטוי בהארכת הדרך בכמה דקות בודדות, חלק מבעלי המוגבלויות במכללה כלל לא יכולים להגיע ליעדם. בהנהלת המכללה אמנם מצאו פתרון יצירתי בדמות קלנועית לבעלי המוגבלויות, אך לטענתם זה לא מספיק. גורמים במכללה מודים כי הפתרון לא אידאלי אך מצביעים על המועצה האזורית כאחראית לבעיות.

נתנאל שמי, סטודנט לתקשורת במכללה, הוא בעל מוגבלות פיזית שמצריכה אותו להיעזר בקביים. מאז שהחלו השיפוצים, הוא מתנייד בקלנועית שהמכללה שכרה עבורו. שמי משתף בקושי שהחריף בעקבות תהליכי הבנייה בתוך המכללה. “הגישה לרדיו כרגע רחוקה לי כי אני לא יכול לבוא עם הרכב שלי ולהחנות פה קרוב. בנוסף, אני צריך להיכנס בכניסה האחורית של הרדיו ולא מהכניסה הקדמית כמו שאר החברים שלי”.

בסיור שנערך יחד עם שמי נחסמה גם הגישה האחורית לרדיו, הפעם על ידי כלי רכב של עובדי של אגף הביטחון והלוגיסטיקה במכללה. לדברי שמי, “פתרון הקלנועית, שגובש על ידי מרכז הנגישות במכללה, הוא אכן יצירתי אך החיסרון בה הוא הגודל והבולטות שלה. אני עדיין לא יכול להיכנס איתה למעלית, כך שאני צריך להשאיר אותה מחוץ לבניין ואז להיעזר בקביים כדי להיכנס אליו. אני מקווה כל פעם שלא יגנבו לי אותה או יגרמו לה נזק בזמן שאני בשיעור”. שמי, שמשדר בתחנת הרדיו של המכללה, מספר על בעיה נוספת. “בנוסף לבעיית הנגישות באזור הרדיו, אני רואה פעמים רבות שכלי רכב פרטיים, ללא תו נכה, תופסים מקומות חניה של נכים. אני רוצה להחנות במקום אסטרטגי שיהיה קרוב לבניין בו אני לומד ואני לא יכול”.

גדרות חוסמות מעברים במכללה. צילום: רונית פרץ

לשמי הוסבר כי זמן השיפוץ המשוער הוא כחודשיים. על התהייה מדוע לא הוסדר כביש עוקף שיפתור את בעיות הנגישות עוד לפני תחילת השיפוץ, טוענים באגף הבינוי במכללה כי “בעיית הנגישות עבור הסטודנט נפתרה עוד לפני שהיא נוצרה. במקביל לבניית בית הספר, בונים גם חניה מונגשת לנכים. יש כבר תכנון כזה והוא מסומן על פני השטח. ניתן לראות אותו כשעולים מעל לתחנת הרדיו”.

היעדר הנגישות ומצוקת החנייה אינן הבעיות היחידות של הנכים במכללה. “99 אחוז מהכיתות לא נגישות למי שמתנייד בכיסא גלגלים”, אומרת עדן סבח, רכזת תא סמ”ן (סטודנטים מנהיגים נגישות) שמתניידת בעצמה באחד כזה. “אין בכיתות שולחן תלמיד רגיל, אז אני יושבת מחוץ לשולחן”. עוד היא מציינת כי “הדלפק של הקפיטריה שוקולטה, שממוקמת בבניין האקדמיה, גבוה, כך שאם עומדים בתור המוכר לא רואה אותי”. לדברי סטודנטית נוספת, גם עמדת הטענת הטלפון אינה נגישה.

חניית נכים במכללה. מבטיחים עוד מקומות. צילום: רונית פרץ

אריאנה דוקרקר, רכזת נגישות במכללה, מספרת על הבעיות שגרמו השיפוצים. “באופן כללי המבנה לא נגיש בשל השיפוצים, ולא רק לנכים. ברגע שהבנו את הבעיה שקיימת עם התשתיות באזור בשל השיפוצים פנינו למועצה ועכשיו מטפלים בזה. זה ייקח זמן”. דוקרקר לא חוסכת בביקורת כלפי המועצה האזורית: “כמובן שזה לא מספיק מהר לדעתי. אם המבנה היה שייך למכללה אז כנראה שלא היתה בעיה עם הנגישות”. לדבריה, נערכה פגישה עם המועצה “רק שהתחילו לצוף הבעיות”.

דוקרקר מספרת על פרויקט ה”ריקשה” מטעם משרד הדיקאן שאמור לתת מענה חלקי לפחות לבעיה של בעלי המוגבלות. “זהו פרויקט שמטרתו לסייע סטודנטים עם קושי בניידות. מתקשרים ומזמינים רכב שמשנע מנקודה לנקודה”. דוקרקר מסבירה כי על אף הרצון הטוב, הפרויקט לא נותן מענה לשמי שמשדר ברדיו. “זה פתרון שלא יכולנו להציע לנתנאל כי כל המהות של ללמוד ברדיו היא שכל סטודנט יגיע לשם מתי שהוא רוצה ובאופן ספונטני. לא רצינו לעשות אותו שונה במובן הזה”. בנושא החנייה לדוקרקר יש בשורה טובה. “ישנו תכנון לסלול חניות נכים נוספות. בקמפוס כיום יש חניות נכים לפי התקן ומכללת ספיר החליטה לעשות יותר מהתקן כי הבנו שיש לכך צורך”.

מכללת ספיר. כאן בונים. צילום: רונית פרץ

לטענתה, בעיות תקציביות מונעות טיפול בשאר סוגיות הנגישות. “צריכה להיעשות עבודת שילוט המכווינה את בעלי המוגבלויות להיכנס לבניין 4 מהכניסה הנגישה. הכל עניין של תקציבים”. רכזת הנגישות טוענת כי יש מי שמחבל בניסיון לסייע לסטודנטים המוגבלים. “בשנה שעברה הונח שולחן רגיל לטובת הנכים אך הוא נעלם מכיוון שבסוף היום לא נועלים את הדלת. שמנו מדבקות נגישות – קילפו אותן, אז תלינו שילוט – הזיזו אותו”. בכל הנוגע לבעיות הנגישות בקפיטריה שממוקמת בבניין האקדמיה מבטיחה דוקרקר לטפל.

מנכ”לית המכללה, אורנה גיגי, מסרה בתגובה: “מכללת ספיר שמה את ערך הנגישות במקום גבוה ומינתה רכזת נגישות המטפלת פרטנית בסטודנטים בעלי מוגבלויות. כמו כן הקמנו מרכז נגישות מהמתקדמים במוסדות להשכלה גבוהה. השקענו כסף רב בהנגשה פיזית וחושית של המכללה ושירותיה. עלות הנגשה מלאה היא כארבעה מיליון שקלים. לצערנו התקצוב להנגשה זעום ואנו משתדלים לעשות את המרב במסגרתו”.

עדי מאירי, דוברת המועצה האזורית שער הגנב, מסרה בתגובה: “קרית החינוך בשער הנגב כוללת את מכללת ספיר, שני בתי ספר אזוריים ומתקנים נוספים של המועצה. במסגרת בניית בית הספר היסודי החדש אשר צפויה להסתיים לקראת סוף שנת 2018, ייערכו שינויים בכבישים ובשבילים של התלמידים ושל הסטודנטים. כל שינוי, כמו גם כל שלב בבניית בית הספר החדש, נעשה בתיאום ובשיתוף עם הנהלת המכללה”.

סיור נגישות אינטראקטיבי במכללה

בדקו בעצמכם: באילו מקומות תתקשו לעבור

סגור לתגובות.