צילום: אור צור

המכללה משתמשת במערכת לאיתור העתקות שאוספת מידע אישי של סטודנטים

מכללת ספיר עושה שימוש במערכת ממוחשבת למניעת העתקות שמצהירה כי היא אוספת מידע אודות הסטודנטים המשתמשים בה. המערכת, שפותחה על ידי חברת “קבוצת דירוג מקוריות” (Originality), משתמשת באלגוריתם מיוחד שמשווה בין העבודה שהעלה הסטודנט לבין כל המטלות הגלויות ברשת. המערכת שואבת נתונים מעבודות אותן העלו סטודנטים מהמכללה ומשווה בין מוסדות לימוד שעושים שימוש במערכת ואף בכל קובץ טקסט בנושא שהועלה לאתרים שמוכרים עבודות או אתרים המאגדים מידע כמו ויקיפדיה. השימוש במערכת מותנה בהסכמת הסטודנט לכך ש”החברה עשויה לאסוף מידע… לרבות תוכן שטענת, מידע או פרסומות שקראת, העמודים בהם צפית, השירותים שעניינו אותך, מקום המחשב ונתוני כתובת האינטרנט (IP address)”.

בדוברות המכללה הכחישו את הפגיעה בפרטיות הסטודנטים. לפי הודעת דוברות המכללה, אין לחברת “דירוג מקוריות” כל נגיעה לפרטי הסטודנטים או גישה ל-IP שלהם מאחר והעבודה מועברת למערכת הבדיקה מהלימוד ולא ישירות ממחשב הסטודנט. “אין העברה של מידע לגבי הסטודנט למאגר העבודות בשרת החברה. האישור שהסטודנט מתבקש לחתום עליו קשור בעובדה שמעורב כאן שרת של חברה חיצונית וכנדרש על פי השקיפות הסטודנט מיודע. מערכות כאלה פועלות במוסדות נוספים בארץ ובמוסדות רבים בעולם. היא מקובלת וחוקית”, לשון התגובה.

סטודנטים במכללה סיפרו ל”ספירלה” כי כאשר ניסו להגיש מטלה דרך אתר המודל “לימוד” קיבלו הודעה לפיה נדרשו לאשר תנאי שימוש ומדיניות פרטיות באתר שנקרא “Originality”. מבדיקת “ספירלה” עולה כי החברה, שאמורה לבדוק מקוריות של מסמכים כתובים בעברית, יכולה להשתמש ולהפיץ מידע אישי ופרטי של סטודנטים לחברות חיצוניות אחרות. לא ניתן היה להגיש עבודה דרך האתר בלי להסכים לתנאי השימוש המפרים את פרטיות הסטודנטים.

באתר החברה פורסם סרטון הסבר על השיטה בה נבדקות העבודות ועל החשש הגדול מהעתקות. לטענת החברה, סטודנטים רבים מעתיקים חלק נכבד מעבודותיהם ממקורות פתוחים באינטרנט, מחבריהם לכיתה, או מעבודות של מכריהם במוסדות מקבילים. בסרטון נטען כי בכל שנה מוגשות למוסדות אקדמיים אלפי עבודות שאינן מקוריות. עוד נאמר כי “לאקדמיה אין כיום פתרון מעשי לתופעה הזו, סטודנטים נוטים להתעלם מהקוד האתי. בדיקה ידנית של אלפי עבודות מול האינטרנט על ידי הסגל האקדמי אינו מעשי”. צפו בסרטון ההסבר של החברה:

לפיכך, נוצרה מערכת שנועדה לעזור למרצים לגלות סטודנטים שרימו. באתר ישנו הסבר כיצד פועלת השיטה: “המערכת משווה בין מטלות שמוגשות למרצים לבין עבודות קודמות שהוגשו באותו מוסד ובמוסדות אחרים, עבודות שנקנו מאתר סחר ברשת, קטעים שהועתקו מהאינטרנט במלואם או קטעים מועתקים שעברו שינויי עריכה. דירוג המקוריות מבוסס על אלגוריתמים שפותחו במיוחד עבור השפה העברית. המערכת מכילה מאגר מידע של אלפי עבודות ממקומות שונים, המאגר מתחדש בכל יום בו עושים שימוש במערכת”. השלב האחרון מגיע כאשר המערכת משווה בין עבודתו האקדמית של  הסטודנט אל מול מאגר העבודות והאינטרנט. המערכת מחשבת ציון מקוריות ומייצגת דוח מפורט למרצה. דוח המקוריות נשלח למרצה לצורך בחינת החלקים המועתקים או המשוכתבים ומציינת את מקורות העתקה.

השוואת העבודות שהעלו הסטודנטים מותנית באיסוף מידע ופרטים אודות הרגלי הגלישה של הסטודנט. תחת הסעיף “מידע שנאסף במהלך השימוש באתר ובמערכת” נכתב כי “בעת השימוש שלך באתר ו/או במערכת, עשויה מפעילת המערכת לאסוף מידע ביחס לנוהגך בעת השימוש באתר ו/או במערכת, לרבות תוכן שטענת ו/או מסרת, מידע או פרסומות שקראת, העמודים שבהם צפית, השירותים שעניינו אותך, מקום המחשב ונתוני כתובת האינטרנט (IP address) שבאמצעותם ניגשת לאתר ו/או למערכת ועוד”. בנוסף, מפעילת המערכת רשאית לאסוף ולהסתייע בשירותיהם של צדדים שלישיים כדי לאסוף ולנתח מידע אנונימי, סטטיסטי, או מצרפי בקשר עם השימוש באתר והמערכת, לרבות מידע שנוגע לפרטיך ולפעילותך באלו”. כאמור, מערכת ה”לימוד” לא מאפשרת להגיש מטלה ללא חתימה על ההצהרה וכן נכתב כי “ללא סימון זה לא יהיה ניתן להגיש עבודה זו”.

“ללא סימון זה לא יהיה ניתן להגיש עבודה זו.” מערכת הלימוד במכללת ספיר

גיא דרורי, סטודנט שנה ד’ לקולנוע במכללת ספיר, פרסם אתמול (חמישי) פוסט בנושא. “שמתי לב לשינוי לפני יומיים, כשניסיתי להעלות מטלה למערכת לימוד. זו השנה הרביעית שלי כסטודנט במכללה וזו היתה הפעם הראשונה בה נדרשתי לאשר תנאים כלשהם על מנת להגיש מטלה לקורס”, הוא כתב. “נכנסתי לקישור והגעתי לאתר של חברה עסקית, שככל הנראה מציעה פתרונות למוסדות אקדמיים והתחילה שיתוף פעולה עם במכללה”.

דרורי מוסיף כי לאחר שהסביר למרצה את חששותיו, היא קיבלה את בקשתו בהבנה ואישרה לו להגיש את המטלה דרך המייל האישי. לטענתו, יש בעייתיות במתן אישור לחברה להשתמש בפרטים אישיים של סטודנטים “שמאולצים לאשר מסירת מידע פרטי לצד שלישי בעלת מדיניות פרטיות שנויה במחלוקת, כתנאי לקבלת ציון בקורס. בעיניי, זה לא תקין”.

“זו היתה הפעם הראשונה בה נדרשתי לאשר תנאים כלשהם על מנת להגיש מטלה לקורס”. צילום: גיא דרור

גיא גזית, סטודנט לקולנוע במכללה, נתקל גם הוא לאחרונה בחובת תנאי האישור בלימוד. “זה קרה לי ביום רביעי בבוקר, הגשתי את המטלה וראיתי שאני צריך לסמן גם את התיבה הזו כאני מאשר את התנאים האלה, לא פניתי לגורם מסוים במכללה, כי לא ייחסתי לזה כנראה מספיק חשיבות”. לדבריו, “זאת הפעם הראשונה בתואר שנתקלתי בהודעה כזו באחת המטלות”.

בשנה שעברה פנו ראשי האוניברסיטאות ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ודרשו ממנו לטפל בתופעת מכירת והעתקת עבודות אקדמאיות. “מדובר במספר הולך וגדל של גורמים המציעים למכירה עבודות אקדמיות הנכתבות באופן מיוחד, בהתאמה אישית לכל דורש אשר ידו משגת”, נכתב במכתב מטעם ראשי האוניברסיטאות. “אותן חברות, ואף אנשים פרטיים, מפרסמים את שירותיהם ברחבי הקמפוסים וברשת האינטרנט ללא מורא. אל מול התופעה המדאיגה, שממדיה מתעצמים משנה לשנה, עומדות האוניברסיטאות וידיהן כבולות”.

מהמכללה נמסר בתגובה: “מכללת ספיר רואה חשיבות מיוחדת בשמירה על טוהר הציונים במכללה. שמירה זו מאפשרת לכל סטודנט ובוגר של מכללת ספיר להיות גאה בתעודה שלו, ולהיות בטוח שכל מעביד פוטנציאלי וכל מוסד אקדמי אליהם הוא יפנה, ידע שהתעודה של מכללת ספיר המוצגת בפניו משקפת את הידע האמיתי של התלמיד, ואינה תוצר של מעשי רמייה”. במכללה הוסיפו כי השימוש במערכת נתון לשיקול דעת המרצה.

תגובת אגודת הסטודנטים במכללת ספיר: “האגודה לומדת את הנושא. ביום ראשון נקיים פגישה עם המשנה לנשיא כדי לוודא שאכן לא נפגעת פרטיותם של הסטודנטים בספיר. נעדכן לאורך הדרך בהתפתחויות”.

סגור לתגובות.