עדיין לא מספיק צעירים. מימין: יעלון כהן, אור ראכלין ושובל יצחקי כהן. צילום: יונתן פרחי

המחאה נגד השחיתות מתרחבת, אך הצעירים נשארים בבית

עשרות אלפים הפגינו אמש (שבת) בשדרות רוטשילד בתל אביב נגד השחיתות השלטונית. המפגינים נשאו שלטים ועליהם סיסמאות כמו “נתניהו לכלא מעשיהו”, ו-“מושחתים נמאסתם”. למרות הניסיון לא לשייך את המחאה לצד פוליטי מובהק, במחאה בלטה הנוכחות של פעילי השמאל והסיסמה של “אין פה ימין או שמאל” התנפצה מול התהלוכות של פעילי מרצ, חד”ש, וצעירי העבודה. להפגנה הגיעו מספר גדול יותר של צעירים לעומת ההפגנה שהתקיימה בשבוע שעבר, “אך עדיין לא מספיק”, כפי שטענו מפגינים רבים, שקראו לדור הצעיר להתעורר.

מפגינים לא רק נגד ביבי אלא גם נגד ביבי, אתמול בשדרות רוטשילד. צילום: יונתן פרחי

רני עובדיה, בת 63 מיהוד, הגיעה להפגנה יחד עם חבריה בגילאי שישים ומעלה. “אני לא מבינה למה הצעירים לא מתעוררים”, אומרת עובדיה. “אני לא יודעת איך לשכנע אותם לבוא, אני מצטרפת למאבק וכל אחד צריך לעשות את הצעד בעצמו”.  לדבריה, הצעירים צריכים להבין שכדאי להם להשקיע ולצאת מהאדישות. בנוגע לטענה כי ההפגנה מתויגת כמחאה של השמאל, השיבה עובדיה כי היא לא הרגישה שייכות מפלגתית. “זה טריק של ביבי. הגיע הזמן שאנשים יראו שזה הטריק שלו. הוא עושה את זה כבר שלוש שנים”.

משפחת גבע שהגיעה להפגנה בנציגות של שלוש דורות: סבא, אבא ונכד, באה לצעוק “נמאס”. “אין לנו ילדים לשחיתויות מיותרות”, כך היה כתוב על השלט שהחזיק האב עטר גבע. לדבריו, הצעירים צריכים להגיע להפגנה מכיוון שזוהי גם המדינה שלהם, “הדור הצעיר חייב להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי”.

אך לא רק אנשים מבוגרים הגיעו להפגין. טל כוכבי ומקס גורן, בני 23 מתל אביב, הגיעו למחות כשהם נושאים שלט של מפלגת “חד”ש”. “גם לנו קשה פה”, מספרים כוכבי וגורן. לדבריהם, הסיבה העיקרית להפגנה היא ראש הממשלה. “יש פה הרבה אנשים מהתקשורת שראש הממשלה שלנו יוצא נגדם”, אומר כוכבי, “אנחנו רוצים להראות שאכפת לנו”. בנוסף, לדעתם, ההפגנה היא כן עניין של שמאל וימין. “הלוואי שזה לא ימין או שמאל, אבל המצב הוא כזה שיש פה דגלים עם מסרים שמאלניים”, מסביר גורן. “וגם חבל שאין פה כל כך הרבה ימנים שאכפת להם. הליכודניקים אשמים שביבי עדיין בשלטון, אף אחד מבית לא קרא להוריד את המושחת הזה. אז כן, זה ימין שמאל”. בקריאתו לצעירים טען כוכבי “כי על הסטודנטים להבין מה חשוב להם בחיים ולצאת להפגין”.

בין המפגינים הצעירים היתה גם אור ראכלין, סטודנטית למדעי ההתנהגות במכללת תל אביב-יפו. ראכלין אמרה כי הגיעה להפגנה כדי “לעשות שינוי בשחיתות שהולכת במדינה”. “זה רוע שמשתלט לנו על המדינה, זה הכספים שלנו”, היא אומרת על השחיתות בפוליטיקה. “האינטרס מסביב לא מעניין, גם ראש הממשלה וגם יושב ראש הכנסת בחקירות”. לדבריה, קיימת חשיבות גבוהה לייצוג גבוה יותר של צעירים במחאה. “מי שחווה את השחיתות הם ההורים שלנו ואנחנו”, מוסיפה ראכלין, כשברקע קוראת אחת המפגינות “למען העתיד שלנו”. ראכלין, לעומת רוב הצעירים בהפגנה, אינה מזוהה עם אחת המפלגות. לדעתה, “זה לא צריך להיות עניין של ימין ושמאל. זה צריך להיות אינטרס משותף ואין סיבה להתערבות של גורמים פוליטיים בהפגנה”.

“זה לא עניין של ימין או שמאל”, אמש בתל אביב. צילום: יונתן פרחי

כרמל וייזנברב, בת 19, שהגיעה עם חברים מיהוד, טענה אף היא שהמטרה הראשית היא “להחליף את השלטון”. עם זאת, היא טענה כי ההפגנה “לא רק נגד ביבי אלא גם נגד ביבי”. לטענתה, מוזר “שאין ייצוג של צעירים, כי הפרסום נעשה ברשתות החברתיות”. ארז בנאי, מפגין נוסף, טען כי הסיבה האמיתית למחסור בצעירים היא “חוסר מודעות שיש לתקן בחינוך”.

מארגני ההפגנה הודיעו כי בשבת הקרובה תתקיים הפגנה בתל אביב.

“מטאטאים את המושחתים”. צילום:שובל יצחקי כהן

סגור לתגובות.