ישראל כץ בכנס שדרות, הבוקר

אלה לא המילים, זה המראה: כץ נערך ליום שאחרי נתניהו

בכל שנה מכתתים רגליהם פוליטיקאים לכנס שדרות לחברה, אך הפעם לא היה אפשר לחמוק מהנושא המרכזי: חקירות ראש הממשלה ושאלת הבחירות שעליה נשאלו כל הדוברים. הדובר המרכזי היה אחד הטוענים לכתר: ישראל כץ.

הנושא שנמצא מתחת ולפעמים גם מעל לפני השטח הוא איום הבחירות, כשהחרדים מייצרים את משבר גיוס שנוהג לפקוד את ישראל. כמובן שיש את האיומים של שר האוצר כחלון, לפיהם יהיו בחירות אם לא יאושר תקציב המדינה עד ערב פסח. גם זה לא תמיד משכנע. שאלתי את אחד ממקורביו אם זהו רק ספין, שהרי איזה אינטרס יש לכחלון להפיל ממשלה, מצבו בסקרים לא מלהיב, ומי ערב לו שיהיה שר בכיר הממשלה הבאה. ”זהו לא ספין”, אמר ל”ספירלה”. “הוא מתכוון לכך חד-משמעית. אין לנו שום סיבה להישאר בקואליציה אם התקציב לא יאושר”.

כנס שדרות לחברה – סיקור נרחב

למרות העקיצות של ח”כ משה גפני מיהדות התורה, שלא יהיו בחירות אבל יוחלף שר האוצר, נראה כי זו לא יותר ממשאלת לבו. זו לא מציאות סבירה. אפשר לומר כי גם אם אנחנו בדרך לבחירות – אף מפלגה לא מעוניינת בכך. אם לשאול ביטוי מכחלון, זה נטו אגו. הרי שאף מועמד לא יאמר בציבור כי הוא מפחד מבחירות.

זה לא סוד במערכת הפוליטית: שר התחבורה כץ רואה עצמו כיורש של נתניהו. מחליף ליום שאחרי. ויש לו סיבה: הוא אחת הדמויות החזקות בליכוד. אירועים לפעילי הליכוד שהוא יוזם יכולים למשוך אלפי מתפקדים מדי שנה. הוא מגיע לכל כנס אפשרי, החל מחבר הליכוד שרוצה להתמודד ברשימה הארצית ועד לכנס שדרות. אך זה לא באמת מספיק כדי להיות בראש המפלגה.

בכל אירוע הוא ידבר על אותם נושאים, וסיבת הזמנתו ותוכן האירוע לא ממש מפריעים לו. תחבורה היא הנושא הראשון, גם בכנס שדרות לחברה שהתקיים השבוע. הוא הגיע לכנס מוכן ומשופשף. דיבר על הרכבת, שלשיטתו היא המהפכה הגדולה ביותר במדינה כיום.

אבל המילים הם לא העניין. מראית עין קובעת בפוליטיקה יותר מאינספור מילים. בכנס שדרות נראה כץ כמי שרואה עצמו כראש הליכוד וראש הממשלה הבא בישראל. השינוי אינו רק במראה, ולא רק הרטוריקה ותנועות הידיים. הוא שקול. הוא רציני, חושב על כל מילה שהוא מוציא מפיו לפני מתן תשובה. גם כשאחד הנוכחים מפריע לו לנאום במשך דקות ארוכות, כשהוא עומד על הבמה ומחכה להמשיך בנאומו, הוא לא מאבד את שלוותו לנוכח המבוכה.

המפ"ל רוני אלשיך בכנס שדרות
המפ”ל רוני אלשיך בכנס שדרות (צילום: רם חכמון)

השר הבכיר מהליכוד נשאל על חקירות ראש הממשלה והביע אמון מלא בנתניהו. האם הוא מתכוון לזה? זו שאלה שרק הוא יכול לענות עליה בכנות, אבל אין ספק שכץ מכיר את ה-DNA של מפלגת השלטון. תמיכה מלאה ביו”ר בעיניים עצומות, בלי שהעובדות יבלבלו אותן. הוא מנסה לייצר לעצמו דימוי ממלכתי, ועל הדרך קורץ לציבור החרדי עם סטטיסטיקה שלפיה החרדים יהיו 40 אחוזים מכלל הציבור בעוד 40 שנה. אפשר להבין אותו, הוא לא רוצה להסתכסך עם החרדים, אם פניו אכן לראשות הליכוד. הם יהיו רשת הביטחון הפוליטית הכי טובה שיש לו בקואליציה עתידית. אם וכאשר יחליף את נתניהו.

בברכת זכאי

חקירות נתניהו היו הנושא החם שהופנה כשאלה לדובר אחרי דובר שעלו לנאום בכנס שדרות. התשובה השגורה ביותר, שנאמרה על ידי כמה מן הדוברים, החל מכץ וכלה בחברי אופוזיציה כמו ח”כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) וח”כ מיקי לוי (יש עתיד) היא: ”אני מאחל לנתניהו לצאת זכאי בחקירותיו”. ממתי מאחלים לחשוד לצאת זכאי? לתומי חשבתי שכל תפקידה של מערכת המשפט היא שהצדק יצא לאור, אך את הצדק לא מבקשים הפוליטיקאים, הם מבקשים את חפותו.

גם מפכ”ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, הגיע למושב המרכזי בכנס, למרות שלא שובץ ברשימת הדוברים. זו תקופה קשה עבורו, כשאמון הציבור במשטרה נמצא בשפל, בעוד החשוד מספר אחת רק מתחזק בסקרים.

”אני מצר על כך שגוררים את המשטרה לשיח פוליטי”, אמר האיש שהתראיין לאילנה דיין בתכנית “עובדה” כאחרון הפוליטיקאים בישראל. זה גם האיש שרמז בכנס כי נתניהו לא ראוי להיות מי שיחליט על הארכת כהונת המפכ”ל לשנה הרביעית וכי יועץ המשפטי לממשלה צריך להיות מי שיסביר את זה לראש הממשלה. אמון הציבור במשטרה בטוח יעלה בעקבות כך.

סגור לתגובות.