פסל הפיל ליד בית הספר  לאמנות. צילום: רונית פרץ

נשיא המכללה מבטיח: “נממן את בית הספר לאמנות עד שיקבל את התקציב ממשרד התרבות”

נשיא מכללת ספיר, פרופסור עמרי ידלין, הבטיח לאחרונה בפגישה עם “ספירלה” כי בית הספר לאמנות במכללה לא ייסגר, למרות שמשרד התרבות החליט לשלול את תקציבו לשנת 2017. עד כה, מומן בית הספר על ידי משרד התרבות והספורט, שהחליט הפעם לא להעביר את הכסף לבית הספר בגלל מה שהוגדר כ”אי-עמידה בתנאי הסף”, דבר שגרם לפסילת הבקשה.

הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות”ת), המהווה הזרוע של המועצה להשכלה גבוהה בישראל (מל”ג), לא מממנת כיום סטודנטים הלומדים בבית הספר לאמנות במכללת ספיר ובמקומות נוספים בארץ משום שהלימודים במסלולים אלה לא מקנים תואר אקדמי. מקור המימון עבור מוסדות תרבות אלו בארץ הוא משרד התרבות והספורט, שרק בשנת 2016 העביר לבית הספר לאמנות בספיר כ-120 אלף שקל. באותה שנה אישר משרד התרבות תקנון חדש שמגדיר את התנאים לקבלת התמיכה, ואחד מהם עוסק גם באי-קבלת תמיכה משום גורם אחר:

“(בית הספר) מתנהל באופן עצמאי ונפרד מבחינה ניהולית ותקציבית, ובכלל זה הוא אינו קשור תקציבית או ניהולית למוסד לימודים על תיכוני שהמדינה משתתפת בתקציבו וכן הוא אינו מקבל מימון כלשהו, במישרין או בעקיפין, מהמועצה להשכלה גבוהה כמשמעותה בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי”ח – 1958”; (תקנון לתמיכות של משרד התרבות, עמ’ 2).

 

בית ספר לאמנות במכללת ספיר. צילום: רונית פרץ

הנושא זכה לתשומת לב בעיקר הודות לפוסט שכתבה מיכל שמיר, מנהלת בית הספר לאמנות. בפוסט, אותו הגדירה שמיר בעצמה כ”מגזים”, היא הצביעה על ההבדל שבין מימון ההופעות ליום עצמאות לבין מימון בית הספר לאמנות. “הייתי כועסת ממש ולא ציפיתי שזה ירים גל כזה גדול של שיתופים”, אמרה שמיר. בתגובות לפוסט גינו הגולשים את המהלך של משרד התרבות וקשרו בין ההחלטה לבין תערוכות קודמות של בית הספר לאמנות.

לדברי פרופ’ ידלין, העובדה שבית הספר לאמנות לא עומד בתנאי הזה התגלה בשלב די מאוחר, וגרמה לשלילת התקציבים שלו לשנת 2017. משרד התרבות והספורט התריע בפני המכללה לפחות שלוש שנים לפני, שעל בית הספר לאמנות לפעול כעמותה נפרדת, אך המצב נותר ללא שינוי. ביוזמתה של הנהלת המכללה התקיימו פגישות בין נציגי משרד התרבות לבין ההנהלה וביחד הם ניהלו דו-שיח כדי לפתור את הבעיה.

“אבל העניין האמיתי הוא אחר”, מציין פרופ’ ידלין. “העניין האמיתי פה הוא האם אנחנו בכלל רוצים להחזיק את בית הספר, או לא? במסגרת לימודי חוץ יש לנו המון תכניות אחרות ובית ספר לאמנות זאת אחת מהן. האם אנחנו נרצה לממן את בית הספר לאמנות עד קבלת התקציב שמגיע לו? אנחנו רוצים, ואנחנו נעשה את זה”.

יחד עם זאת, משרד התרבות לא הפסיק לגמרי את תקצוב בית הספר. למרות משבר התקציב, המשרד ממשיך לתמוך בגלריית האמנות הלימודית של מכללת ספיר. התקצוב שלה לשנת 2017 עמד על 133 אלף שקל, שזה 33 אלף שקל יותר מאשר התקציב לשנת 2016. לגבי החזרים רטרו-אקטיביים עבור 2017 ציינו במשרד התרבות, כי “אין כל דיון לגביהם”.

סגור לתגובות.