שריפה שפרצה סמוך למכללה צילום: אלכס דולברג

עושים סדר: כל מה שצריך לדעת על טרור העפיפונים

מאת יונתן פרחי ורם חכמון

למה הפלסטינים מפגינים בגבול הרצועה?

המתיחות בגבול הרצועה החלה ב-30 במרץ לאחר הכרזת חמאס על “צעדת השיבה”. מטרתה המוצהרת של הצעדה היא להתיר לפליטים הפלסטינים לשוב לשטח ישראל אך בחמאס ביקשו גם לעורר מודעות לתנאי החיים הקשים ברצועה באמצעות מאבק שייתפס בעולם כעממי שאינו צבאי. ההפגנות החלו לאחר הכרזת נשיא ארה”ב דונלד טראמפ על העברת שגרירות ארה”ב לירושלים.

כיצד מתבצעות ההפגנות?

הפלסטינים הקימו כשישה אוהלי מחאה במקומות שונים לאורך גבול הרצועה, משם הם יוצאים להפגנות. ההפגנות כללו יידוי אבנים, זריקת בקבוקי תבערה והבערת צמיגים. צה”ל הגיב בירי צלפים לעבר מה שהגדיר כ”מסיתים המרכזיים” – פלסטינים שעודדו צעירים להתקרב לגדר ולפרוץ אותה.

איך הפלסטינים מפריחים את עפיפוני התבערה?(מתוך אל-ג’זירה)

  1. קונים עפיפון פשוט (מחירו נאמד בכעשרה שקלים)
  2. מחברים אליו בעזרת חוט חבילה של ניירות
  3. שורפים את חבילת הניירות
  4. מפריחים את העפיפון לכיוון הרצוי לאחר חישוב כיוון הרוח

בראיון שפורסם ברשת אלג’זיריה סיפר אחד ממפריחי העפיפונים, חזאם, טייס טוניסאי שפיקח על בניית המטוסים בזרוע האווירית של החמאס כי המצאת “המטוס הבוער” היתה “אמצעי לבטא את מהפכת הצעירים נגד הכיבוש”..

מתי נשלח העפיפון הראשון לשטח ישראל?

ב-13.4 נחת עפיפון בוער במועצה האזורית שער הנגב וגרם לשריפת מטע חיטה.

כמה עפיפונים נשלחו עד כה?

על פי ההערכות נשלחו כ-600 עפיפונים מרצועת עזה. לפי נתוני צה”ל, כ-400 מהם יורטו, ו-198 מהם גרמו לשריפות.

שמונה עובדות על טרור העפיפונים
עיצוב: דור כהן

מי אחראי על כיבוי השריפות?

צוותי כיבוי אש שהגיעו מכל רחבי הארץ בסיוע מטוסים וכלי רכב של חיל האוויר. בנוסף, בכל קיבוץ הכריזו על הקמת צוות כיבוי שמטרתו להגיע בהקדם לאזור השריפה לפני שהיא מתפשטת.

כיצד צה”ל מתמודד מול עפיפוני התבערה?

במחלקת פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון (מפא”ת) הצליחו לספק פתרון לבעיית העפיפונים. צה”ל משתמש ברחפנים עם סכינים על כנפיהם שמטרתם לתפוס את העפיפונים ולהפילם. בין הרחפנים – רחפן שיכול לשאת מטען של כ-75 קילוגרם.

מה הנזק שנגרם עד כה מעפיפוני התבערה?

על פי הערכות, הנזק של החלקאים באזור עוטף עזה עומד על יותר מ-5 מיליון שקל. עד כה שרפו העפיפונים כ-9,000 דונם של גידול חקלאי. בקק”ל מעריכים כי ייקח כ-30 שנה לשקם את השדות שנשרפו.

סגור לתגובות.