סיפור של כדור וגביע מזהב. צילום: Fauzan Saari / Unsplash

המונדיאל הראשון שלי

הפעם הראשונה תמיד תיחקק בזיכרון כדבר מדהים ואף לפעמים חסר פרופורציה. יש דברים שהם פשוט גדולים ומיוחדים. מונדיאל 1998 היה המונדיאל הראשון שבאמת צפיתי ועקבתי אחריו.

ההורים שלי עלו מארה”ב בשנות ה-80 ומאוד אהבו ספורט אמריקאי כמו בייסבול ופוטבול, שלא כל כך תפס בארצנו הקטנה. בשביל להרגיש מחוברת למדינה החדשה שאליה עברה, אמא שלי חשבה שאחת הדרכים הטובות היא להתחבר דרך הספורט. מהו הענף הפופולרי ביותר? כדוגל כמובן. בשנות ה-90 הקבוצה הגדולה היתה בית”ר ירושלים וכך התגלגלתי להיות אוהד בית”ר ירושלים עד היום. כנראה שאמא שלי די מצטערת שנדבקתי במחלה הקשה.

כשהגיע המונדיאל ב98′ בצרפת היינו אני ואמא שלי, באקסטזה מטורפת מול הטלוויזיה. ראינו יחד את המונדיאל והקבוצה שהכי אהבתי היתה הולנד, לא יודע אם זו היתה הקבוצה הכי מוכשרת או טובה אבל היא היתה הכי צבעונית, הרסטות והמשקפיים של אדגר דווידס וחברו להתקפה דניס ברגקמפ האגדי הובילו אותם עם כדורגל התקפי ויפה לעין עד לחצי הגמר, בו הפסידו לברזיל בפנדלים.

מה שהבנתי לאורך השנים זה שמונדיאל מוצלח מורכב מהרבה סיפורים. מונדיאל 98′ היה אחד כזה והכיל סיפורים נהדרים, כמו משחק שמינית הגמר בין ארגנטינה לאנגליה. בתום 120 דקות התוצאה היתה תיקו 2-2 וכרטיס אדום שכמעט חירב לדיוויד בקהאם הצעיר את הקריירה. בפנדלים ניצחו הדרום אמריקאים, מה שהמשיך את המיתוס של האנגלים בטורנירים גדולים ועוד יותר בדו קרב פנדלים. המפתיעה של הטורניר היתה נבחרת קרואטיה שהשתתפה לראשונה במונדיאל והגיעה למקום השלישי – הישג שיא שלה עד כה בטורנירי גביע העולם. החלוץ המצוין דאבור שוקר (שכל פרשן בישראל קרא לו בשם אחר), סיים כמלך השערים של הטורניר עם שישה שערים. הוא היה עוד סיפור טוב של המונדיאל הזה.

בגמר הגדול נפגשו שתי הנבחרות הטובות באותה העת. ברזיל מצד אחד שזכתה ארבע שנים קודם לכן ורצתה זכייה שנייה ברציפות ומן הצד השני המארחת צרפת שחיפשה את הזכייה הראשונה שלה בתואר. אצל ברזיל הוביל אחד בשם רונאלדו. רונאלדו הראשון לשמו היה חלוץ רחבה מטורף שאלמלא שלל פציעות קשות שעבר היה יכול לשבור שיאים בקצב של רונאלדו של ימינו. במונדיאל בצרפת רונאלדו היה בן 22 והלחץ שבר אותו בגמר והוא שיחק חלש להחריד. שנים לאחר מכן יתברר שהוא התעלף במחצית ועלה לשחק שהוא לא כל כך מחובר למה שקורה סביבו. את נבחרת הטריקולר הוביל אחד השחקנים הגדולים באותו דור, זינאדין זידאן. זיזו נתן את אחת ההופעות הגדולות של שחקן בגמר הבקיע צמד שהכריע את ההתמודדות. התוצאה בסיום עמדה על 3-0 עם עוד שער של עמנואל פטי, שהעניקה למארחת גביע ראשון בתולדותיה.

https://www.youtube.com/watch?v=Xemll_qAo-g

המונדיאל אוטוטו יוצא לדרך ויש הרבה נבחרות מוכשרות שיכולות להגשים את החלום של כל כך הרבה אנשים וכך לשמח אומה שלמה. זה הקסם בטורניר הזה שמגיע אלינו פעם בארבע שנים ומלא בשלל סיפורים מכל מדינה ולכל מדינה יש את הקסם שלה. זה מה שסוחף אחריו כל כך הרבה אנשים וגורם לאנשים להתפוצצות רגשות; אם זה בכי של שמחה או של עצב. אז שיהיה לנו חג מונדיאל שמח ותנו לכדורגל לנצח!

סגור לתגובות.