צילום: אדגר צ'פארו, unsplash

הצד האפל של ט”ו באב

מאת אמיתי דואק

ט”ו באב, יום האהבה העברי, נחגג כבר מהעת העתיקה. על פי היהדות חג זה הוא סמל לא רק לאהבה בין חברים, אלא גם לאחווה ושלום בין איש לרעהו. תאריך זה הוא יום חג גם עבור בעלי הצימרים וחנויות השוקולד והפרחים אשר מתקשטים במיוחד ויוצרים הנחות מיוחדות לחג האהבה העברי.

עם זאת ניתן להבין כי ט”ו באב הנוכחי שונה מאשר בשנים הקודמות. בשנה האחרונה התפרסם קמפיין me too. קמפיין זה יצא נגד גברים שניצלו את כוחם, מעמדם ומרותם לניצול מיני של נשים. תנועת “me too” נוסדה למעשה כבר ב-2006, עם זאת רק בשנה האחרונה החלה לצבור תאוצה כאשר התגלה הסיפור על המפיק ההוליוודי הרווי ויינשטיין. תלונות רבות הגיעו כנגדו על יחסו הבעייתי לנשים, שפתו הסקסיסטית ומעשיו הפוגעניים. בסוף מאי, לאחר שהודיע שילך למרכז גמילה, הסגיר ויינשטיין את עצמו והואשם באונס ותקיפה מינית של שתי נשים.

יש כאלה הרואים את ט”ו באב לא כחג תמים שנועד רק להשכין שלום ואהבה, אלא כחג שנוצר בעקבות אונס קבוצתי. סיפור “פילגש בגבעה” המסופר בספר שופטים (פרק כ”א) מספר על אנשי שבט בנימין שביצעו אונס קבוצתי בבחורה שהוצאה אליהם כקורבן אנושי כדי להשביע את רעבונם המיני. לאחר המעשה נענשו אנשי שבט בנימין ולא הורשו ליצור קשר עם נשים מבנות ישראל, זאת כחלק מהעולם הפטריארכלי שהיה מקובל בתקופת המקרא, דוגמה לשליטת הגברים על האישה. לבסוף הוחלט לאפשר לאנשי שבט בנימין לארוב לנשים בכרמים ולחטוף אותן, אבל רק במועד של ט”ו באב . כך נוצרה עוד דרך בה סומן חג ט”ו אב: “לחגוג את ט”ו באב, מבחינתי זה לחגוג אונס של נשים”, כך אומרת אורנה (שם בדוי), סטודנטית בת 25, ומוסיפה: “אני חושבת שאין טעם לציין את ט”ו באב. זה מושרש על בסיס אכזרי ואני מסרבת לחגוג אותו כי זה אומר שאני מעודדת אונס ותרבות של אישה כמוצר צריכה”. ניתן לקשר את Me Too גם לסיפור “פילגש בגבעה” שזו דוגמה נוספת להסתכלות על אישה כעל חפץ. האם אנחנו נראה שינוי בעקבות הקמפיין? אורנה טוענת שכן: “Me Too הביא למהפכה מחשבתית מאוד גדולה. היום אנשים חושבים פעמיים לפני שהם אומרים אמירות מטרידות”.

אורנה: “לחגוג את ט”ו באב מבחינתי זה לחגוג אונס של נשים”

לדברי ד”ר עינת לחובר, מומחית למגדר, “קמפיין מי טו חשוב ויש לו השפעה ציבורית בינלאומית ובישראל בפרט”. אליהן מצטרפת גם לין, סטודנטית בת 23 שטוענת כי “זו בהחלט סוג של מהפכה”, יחד עם זאת היא מוסיפה כי “המהפכה הזאת התחילה כבר לפני שנים”.

מנגד יש אנשים, בייחוד גברים, הטוענים כי קמפיין זה “הרס” את הרומנטיקה ולמעשה פגע בקשרי זוגיות פוטנציאליים. “אני חושבת שזה שטויות”, אומרת אורנה ומבהירה: “זה לא שאי אפשר להתחיל עם בנות. הרומנטיקה עדיין קיימת היום, השאלה איך אתה מגדיר ‘להתחיל’.” לין מתחברת לדבריה של אורנה ואומרת: “אני לא חושבת שזה הרג את הרומנטיקה, להפך, אני חושבת שזה הלהיט אותה עוד יותר, כאשר זה (הרומנטיקה) מגיע כמשהו הדדי”. אוריאל, סטודנט בן 24 מסכים איתן ומדגיש: “קמפיין Me Too ממש לא הרס את הרומנטיקה, זה משהו אחר, משהו שצריך היה לקרות לפני הרבה מאוד שנים. מי שרוצה להישאר רומנטיקן יישאר רומנטיקן כל הזמן”.

לטענת אורנה, קמפיין Me Too הביא גם לעצמאות רבה יותר של נשים, עצמאות שיכולה לבוא לידי ביטוי גם בט”ו באב, כאשר הדומיננטיות הגברית המורגשת בדרך כלל בחג זה, תתחלף בדומיננטיות נשית: “היום נשים מרגישות יותר בנוח ללכת עם ההחלטות שלהן והאמונות שלהן”. יחד עם זאת, אורנה מודעת כי מהפכה לוקחת זמן וכי יש כוחות דומיננטיים המנסים להשתיק אותה: “ככל שיש יותר ויותר אנשים שדורשים עצמאות, כך יש יותר ויותר אנשים שמנסים להשתיק אותך”.

לפי פרסום משנת 2017 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ממוצע הגיל בו מתחתנים בישראל עלה בשנים האחרונות ואחוז הרווקים רק עולה משנה לשנה. אחוז הגברים הרווקים בגילאי 25-29 עלה מ-28% ב-1970 ל-62% בשנת 2015. אחוז הנשים הרווקות עלה מ-13% ב-1970 ל-46% ב-2015. נשאלת השאלה האם קמפיין Me Too יגרום להרס הזוגיות? האם אנחנו בדרך למהפכה שתגרור אחריה חיים ללא זוגיות בגלל החשש הרב שיש לגברים ולנשים מלהתקרב האחד לשנייה? אוריאל טוען כי קמפיין Me Too לא יעצים את הרס הזוגיות: “אנשים היום לא ממהרים, גם כי קשה יותר כלכלית להקים היום משפחות, קשה מאוד לקנות בית. אין הרבה דברים שאפשר לעשות כמו פעם וזה בעצם מה שמעצים את האחוזים האלה”.

סגור לתגובות.