התאונה בכביש ב-24 בינואר. צילום: דוברות מד"א

3 שבועות, 5 תאונות, יותר מ-20 פצועים – כביש אחד

שבוע אחר שבוע, במשך שלושה שבועות ברצף בחודש שעבר, עמדו סטודנטים המגיעים לספיר מבאר שבע בפקקים שנמשכו שעות. לא מדובר בעומסי תנועה או עבודות בכביש אלא בחמש תאונות דרכים שהביאו לפציעתם של יותר מעשרים בני אדם. מעבר לתחושת התסכול שמלווה את העמידה הממושכת בפקקים, סטודנטים רבים הנוסעים בקביעות בכביש הזה מודים כי הם מפחדים מהנסיעה שם.

ד’ היא סטודנטית במכללה שנוסעת בקביעות בכביש 25 ומפחדת מהנסיעה הזו. לפני כחודש אביה היה מעורב בתאונה בקטע הכביש המדובר, סמוך לצומת יכיני ומאז חששה רק גבר. בשל הליכים משפטיים שעדיין מתנהלים בנוגע לתאונה, היא מבקשת שלא להיחשף בשמה. “זה היה בעיקול החשוך שלפני האיזור המואר של יכיני, מכיוון שדרות לנתיבות, בערך ברבע לשש בערב כשהכביש כבר חשוך מאוד”, היא מספרת. “היתה משאית שעמדה בשוליים כדי להעמיס טרקטור מהאזור החקלאי. היא כנראה לא סידרה אותו כל כך טוב כי המחרשה של הטרקטור בלטה עד אמצע הנתיב. המחרשה לא היתה מסומנת בשום סימן זיהוי ואבא שלי פשוט לא ראה אותה ונתקע במחרשה”. כרגע היא ומשפחתה עדיין מלווים את אביה בהליכי התביעה והבדיקות הרפואיות, וסבורים כי תנאי הדרך מקשים על הימנעות מתאונה במצב כזה. “אני לא יודעת אם זה רק הכשלים של הכביש, אבל סביר להניח שאם הקטע הזה היה מואר אבא שלי היה רואה שיש שם משהו”.

מאי סער, בת 24, סטודנטית למשאבי אנוש במכללה, מסכימה עם ד’ ואומרת כי “אם יש כלכך הרבה תאונות בכביש הזה, הבעיה היא כנראה לא רק בגורם האנושי אלא באכיפה לקויה, צריך להציב שם מצלמות וניידות”.

התאונה בכביש ב-10 בינואר. צילום: תיעוד מבצעי מד"א
התאונה בכביש ב-10 בינואר. צילום: תיעוד מבצעי מד”א

לדברי בר גיגי, סטודנטית בת 25 הלומדת במכללה, “הסטטיסטיקה בתקופה האחרונה מראה שיש שם משהו לא תקין. כבר שלושה שבועות ברצף מתקיימות תאונות קטלניות שמאוד מלחיצות את הנוסעים הסטודנטים. הצמתים מסוכנים. זה כביש שנוסעים בו הרבה כלי רכב כבדים והאכיפה צריכה להיות מוגברת. אני נוסעת בכביש הזה שלוש פעמים בשבוע וכבר פעמיים יצא לי לראות שם תאונות, זה מלחיץ. אבל מעבר לזה, כל ההתנהלות בכביש הזה משבשת את שגרת החיים, העיכובים בפקקים מוגזמים”. גם עילי דוכובני, מתרגל במכללה שמתגורר בבאר שבע, מספר כי “לא מעט פעמים יצא לי להתעכב בפקקים בגלל תאונות בכביש הזה”.

“טעות קטנה יכולה להיות קטלנית”

כביש 25 הוא כביש רוחב ארצי, אורכו 118 ק”מ והוא הארוך ביותר בישראל. על כן, הוא מחולק למקטעים שונים כשלכל אחד מהם יש להתייחס באופן שונה בהתאם לתשתיות שבו ובהתאם להתפתחותו לאורך השנים. חלקים ממנו נבנו לפני כ-50 שנה, קטע כזה הוא הקטע שמצומת הערבה ועד דימונה והוא מוגדר ככביש אדום. לפי עמותת “אור ירוק”, “כביש אדום הוא כביש שיש בו הרבה תאונות שחלקן הגדול נובעות מתשתית לקויה. לכן כל טעות הכי קטנה של נהג יכולה להיות קטלנית”. הקטע שבין שדרות לבאר שבע לא מתאים להגדרה הזו ומעמותת אור ירוק נמסר כי הבעיה בקטע הכביש הזה היא לא בתשתיות. מדובר בכביש מוסדר למדי שיש בו שני נתיבים לכל כיוון שביניהם יש הפרדה והשוליים רחבים. לכן סוברים בעמותה שהבעיה בקטע המדובר היא באכיפה.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לטענות על היעדר אכיפה כי “כחלק ממדיניות חדשה של אגף התנועה בהגברת אכיפה כנגד עבירות מסכנות חיים ובריונות בכביש ,מבוצעת אכיפה ממוקדת ללא פשרות כנגד נהגים המבצעים עבירות תנועה בתחום האמור. אגף התנועה מפעיל כוחות גלויים וסמויים במגוון מודלים על מנת למצות את הדין עם עברייני התנועה”. לטענתם, “המשטרה לא יכולה להימצא בכל הכבישים בכל עת והצבת ניידות מתבצעת בהתאם לניתוחים אמפיריים לפיהם מזהים את הצורך בניידות בכבישים בהם יש תאונות רבות, וכי האכיפה בקטע הכביש המדובר מספקת”.

תחושות הסטודנטים עולות בקנה אחד עם נתוני אגף התנועה לפיהם אכן יש מגמת עלייה בשיעור תאונות הדרכים בקטע הכביש הזה. בשנת 2016 התרחשו 3 תאונות קטלניות, לעומת 2015 שבה התרחשה תאונה קטלנית אחת בלבד. בשנת 2016 התרחשו 3 תאונות קשות, זאת לעומת 2015 בה התרחשה תאונה קשה אחת בלבד. בינואר 2017 התרחשו כבר 2 תאונות קשות בקטע הכביש הזה. כמו כן, בינואר 2017 בלבד התרחשו כבר 3 תאונות קלות, כרבע ממספר התאונות הקלות במשך 2016. בשנת 2015 עמד מספר התאונות הקלות בקטע הכביש המדובר על 13. נתונים אלו מתחברים לנתונים שנחשפו בערוץ 2 לפני כשבוע וחצי בכתבתו של יוסי מזרחי, לפיהם התקן לניידות תנועה הוא 250, כשבפועל מוצבות ברחבי הארץ 113 ניידות בלבד.

כמה אזרחים החליטו שאם המשטרה מתקשה באכיפה ובשמירה על הסדר בכבישים, הם יתגייסו למען המטרה ויסייעו לה בעבודתה. אחד מהם הוא ישראל גולדברג, בן 31, שמתנדב במיזם “שומרי הדרך“, של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשיתוף עם משטרת ישראל ועמותת “נתיב בטוח”. “בתור נהג ותיק, הייתי עד מספר פעמים לעבירות תנועה בוטות וחמורות ותמיד הייתי אומר לעצמי ‘אם רק הייתי יכול לעשות עם זה משהו’ ואז שמעתי פרסום ברדיו על הפרויקט”, מספר גולדברג. מטרת הפרויקט, שכרגע בהתהוות, היא לתעד באמצעות אפליקציה ייעודית עבירות תנועה ובריונות של נהגים כשהדיווח נעשה באמצעות נהגים אחרים, עובר סינון ראשוני ואז מחליטים במרכז הבקרה האם לפסול אותו או להעבירו לטיפול המשטרה. גולדברג, נוסע באופן קבוע בכביש 25 מבאר שבע לשדרות בדרכו לעבודה, חושש מתנאי הדרך. “מדובר בכביש בעייתי מאוד. יש עיקולים מסוכנים, ניקוז לא הכי יעיל של מי גשם, קטעים ללא תאורה בלילה. צמתים מרומזרים במרחקים קצרים מאוד אחד מהשני יוצרים עומסי תנועה בשעות מסוימות, ובשל כך נהגים רבים נוסעים בשול בצורה מסוכנת. תנועה ערה של משאיות, שלא תמיד נותנות זכות קדימה ומתפרצות לכביש”.

סגור לתגובות.