הפגנה בבאר שבע. צילום: הגר גבאי

מחאה מול בית אבות בבאר שבע: “לזעוק את זעקת ההורים”

עשרות אנשים אתמול (ראשון) מול בית האבות “נווה שבא” בבאר שבע, במחאה על הטיפול העגום וההזנחה במקום לטענתם. לפני כשבועיים, חשף תחקיר של חדשות ערוץ 2, התעללות קשה בקשישים בבית האבות “נאות כיפת הזהב” בחיפה. ציפורה כלפון, שאביה היה מטופל ב”נווה שבא”, החליטה לצאת למאבק וכעת היא מובילה את המחאה בבאר שבע.

“הוא היה קשור לכיסא, וכשבאתי הוא התחיל לבכות, בקושי הצליח לדבר”, מספרת כלפון על שהותו של אביה במוסד. לפני חודש נפטר אביה והיא הבטיחה לעצמה כי תילחם לשיפור מצבם של הקשישים בבתי האבות. “אבי הגיע לבית האבות עיוור וקטוע רגל. הוא עבר ניתוח להסרת מעיים והיה צריך שיקום. לאחר יומיים נחשפתי להזנחה וליחס המזלזל של העובדים”, מספרת כלפון ל”ספירלה”. לדבריה, אחת הבעיות הגדולות היא שבדרום יש רק שני בתי אבות שיקומיים: “נווה שבא” בבאר שבע ובית אבות נוסף ביישוב עומר, כעשר דקות נסיעה מבאר שבע. “כתושבת הדרום הייתי צריכה להעביר אותו לנתניה או למקום רחוק אחר, זה לא הגיוני”, היא אומרת. לטענתה, בבית האבות “נווה שבא” היא פגשה “חומר אנושי עייף, נתקלתי במערכת אטומה”.

אביה של כלפון נפטר חודשיים וחצי לאחר שנכנס אביה לבית האבות. לטענת כלפון, מצבו הידרדר בגלל היחס המזלזל של העובדים וחוסר תשומת הלב למטופלים. במוסד סירבו להשיב לפניות ספירלה, אך התייחסו לטענות כלפון בידיעה שפורסמה אתמול ב-ynet. לפי התגובה, “אנו מצרים על אובדנה של הגברת אך לעצם העניין שהעליתם, אנו שוללים ודוחים לחלוטין טענות לאלימות, הזנחה, וזלזול. במבחן המציאות אנו נאלצים להתמודד עם מטופלים המגיעים אלינו במצב מורכב ביותר פיזית ונפשית. הצוות המקצועי מיומן ומוערך מאוד על ידי משפחות רבות שיקירן נמצאים אצלנו. ההנהלה והעובדים עושים ככל יכולתם לנהוג בחמלה, בכבוד ובמקצועיות כלפי כל מטופל ומטופל. הניסיון להעצים טענות ללא התייחסות ספציפית, עושה עוול גדול לעובדי המקום אשר עושים את עבודתם הקשה בצורה נאמנה ובהשקעה עצומה”.

כלפון: “אבי הגיע לבית האבות עיוור וקטוע רגל. הוא עבר ניתוח להסרת מעיים והיה צריך שיקום. לאחר יומיים נחשפתי להזנחה וליחס המזלזל של העובדים”

אל ההפגנה שנערכה מול בית האבות הגיעו ילדים ואחים שנפגעו מהטיפול שבני משפחתם קיבלו. בקול שבור מכאב תיארו אחד אחר השני את הסיפור האישי שלהם. בת אל ביטון, מי שהובילה גם היא יחד עם כלפון את המחאה בבאר שבע, סיפרה את הסיפור של אמה. לטענתה, בית האבות “סימם” אותה ונתן לה כדורים רבים ללא צורך, מה שגרם להידרדרות קשה במצבה, והותיר אותה אדישה לסביבתה ברוב שעות היום. הטענות שעליהם מוחים המפגינים רבות, אך המרכזית בהן היא שהמדינה מזניחה את בתי האבות וכי הפיקוח לוקה בחסר “האחריות צריכה להיות של המדינה, שצריכה לבצע ביקורות בתכיפות רבה. ההפגנה הזאת צריכה להביא למצב שמחליפים את ההנהלה”, כך לדבריה של ביטון. לפי הנתונים שנחשפו בשבועות האחרונים, יותר מ-22 אלף קשישים מטופלים בבתי אבות ברחבי הארץ, ולהם 60 מפקחים בלבד.

עשרות מפגינים מול בית האבות. צילום: הגר גבאי

בין המפגינים היו גם ח”כ איילת נחמיאס-ורבין מסיעת “המחנה הציוני” וח”כ מאיר כהן מסיעת “יש עתיד”. במהלך נאומה של נחמיאס-ורבין, שהדגישה את החשיבות של התערבות המדינה ומשרד הבריאות כדי למנוע מצבים כאלו, התפרצו לעברה מפגינים רבים שטענו כי הממשלה לא פועלת ולא מקדמת דבר בנוגע למצבם של הקשישים, אלא מגיעה רק להפגנות. לעומתה, דבריו של ח”כ מאיר כהן, תושב דימונה ופעיל למען צמצום הפערים בין המרכז לפריפריה, עברו ללא כל כעס או תגובות מצד קהל המפגינים. לדיון הדחוף שנערך בכנסת ביום חמישי האחרון בנוגע למצב הקשישים הגיעו רק שני חברי כנסת: ח”כ איציק שמולי וח”כ קארין אלהרר.

משרד הבריאות הגיב לטענות הקשות על בית האבות “נווה שבא”. מנתוני המשרד שהגיעו ל”ספירלה” עולה כי בשנת 2016 התקבלו שלוש תלונות על איכות הטיפול ב”נווה שבא” וב-2017 התקבלו שתי תלונות. הביקורת האחרונה שהתקיימה במוסד היתה בינואר 2017. ” הבקרה בתאריך 15.1.17 התקיימה בעקבות תלונה שעלתה בכנסת , בבקרה נמצאו פערים בין המחלקות הסיעודיות למחלקות הפעילות, בעיקר בתחומים של תנאים פיזיים וכוח אדם. ההערות חוזרות בבקרות קודמות ולא ניכרת התייחסות של המוסד לתחומים אלה. נקבע כי על הנהלת בית החולים לפעול לשיפור התנאים הפיזיים, רמת התחזוקה והניקיון. כמו כן יש להשלים חוסרי כוח אדם באופן מיידי ולדאוג להעסקת אחיות מוסמכות, כנדרש”.

“נווה שבא”: “ההנהלה והעובדים עושים ככל יכולתם לנהוג בחמלה, בכבוד ובמקצועיות כלפי כל מטופל ומטופל”

במשרד הוסיפו כי בכוונתם לערוך יותר בקרות בעתיד. לדבריהם, “הבקרות יתבצעו במשך כל שעות היממה במשמרות בוקר, ערב ולילה ותיבדק איכות הטיפול הבסיסי. במקביל לכך נבחן קידום ויישום של נושאים רבים אשר כלולים בתוכנית חירום אשר שר הבריאות הגיש בהצעת ממשלה בכנסת”.

“אנחנו דורשים ממשרד הבריאות לקדם את חוק הבריאות הסיעודי, שאומר שהאחריות תהיה על המדינה ולא רק על מנהלים פרטיים”, אומרת כלפון. היא מוסיפה כי “צריך להטיל אחריות אישית גם על המנהלים וגם על הסועדים בבתי האבות כדי שיטפלו כמו שצריך”. כלפון מדגישה כי היא כועסת על עצמה שלא ידעה זאת קודם ולא טיפלה באביה כראוי. “אני מכה על חטא שלא נחשפתי לזה לפני כן. המאבק צריך להיות של הצעירים על דור המייסדים, זה שיושבים בשקט אחרי מה שנחשף זה לא יעזור, צריך לקום ולזעוק את זעקתם של הורינו”, מסכמת כלפון.

מבית האבות “נווה שבא” נמסר בתגובה ל-ynet: “בבית האבות מאושפזים כ-200 מטופלים קשישים במצב סיעודי מדרגות שונות. אנו אמונים על טובתם ורווחתם הנפשית, כמו גם הגופנית ורואים לנגד עינינו בראש ובראשונה את הצורך להעניק עבורם, סביבה ואווירה רגועה ומוגנת. כמי שמכבדים את החוק בישראל, אנו מכירים בחשיבות הזכות של חופש ההפגנה ובה בזאת מצפים שלא יפריעו לרווחת הקשישים ויימנעו מתופעות העלולות לפגוע בשלוותם ובריאותם הנפשית והגופנית”.

סגור לתגובות.