17155787_10154425765148946_33034484370507292_n

”אני רוצה גם לחיות וליהנות” – החיים עם אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס היא מחלה גניקולוגית בה תאי רירית הרחם נודדים למקומות אחרים בגוף ומדמים שם את תחושת המחזור. אחת מכל עשר נשים סובלת ממנה ובכלל לא פשוט לזהות ולאבחן אותה. תסמיני המחלה כוללים: כאבי מחזור חזקים, דימומים מאסיביים, כאבים בזמן קיום יחסי מין, בעיות עיכול, הידבקות איברים, כאבי בטן, כאבי אגן, דיכאון ובעיות פריון. כל אלו תסמינים שיכולים להיות קשורים למחלות או בעיות אחרות ולכן ישנו קושי רב בגילוי המחלה. זוהי אולי גם הסיבה לכך שנשים החולות במחלה כלל לא מודעות לכך. ובכלל, רוב הנשים לא חושבות שכאבי המחזור שלהן יוצאי דופן ולכן לא מדברות על כך, לכן הוקדש חודש מרץ למודעות למחלה.

גוני קריס,29, מנתניה, תמיד סבלה ממחזור כואב, ארוך ולא סדיר, אך לא ידעה שכאבי המחזור שלה חזקים יותר משל נשים אחרות. בגיל צעיר מאוד היא החלה לקחת גלולות שיעזרו בוויסות המחזור, כיוון שחשבה כי הן הפתרון היחיד למחלה. “משהו במחזור הסדיר יותר והמווסת מרגיע את הכאבים, ואפשר לחיות עם הכאב ולסדר את הזמן נכון”, היא מספרת. לאחר שנים של אי-וודאות, רק בגיל 25 כשהחליפה לרופאת נשים חדשה נאמר לה שהיא צריכה לעבור בדיקת אולטרסאונד וגינלי – זוהי בדיקה שגרתית שנשים רבות נדרשות לעשות אותה. בבדיקה התגלתה אצל קריס ציסטה גדולה. “באותו יום הרופאה לא היתה בארץ ואני הייתי בהיסטריה, הייתי אמורה בעצמי לטוס לחו”ל, היה לי כרטיס פתוח”. עם תוצאות הבדיקה הגיעה קריס לרופא שהודיע לה כי היא לא יכולה לטוס ושעליה לעבור ניתוח בהקדם.

כשהתעוררה מהניתוח, הרופא הסביר לה שהציסטה הוסרה ושהכל בסדר פרט לכמה נגעים שנמצאו, לכן עליהם להיפגש שוב לאחר תקופת ההחלמה מהניתוח. בזמן שהיא מנסה להתאושש מהניתוח בביתה, החלה קריס לחפש בגוגל מידע בנוגע לציסטה שהוצאה מגופה, ולאחר חיפוש ברחבי האינטרנט גילתה על מחלת האנדומטריוזיס שלבסוף התברר לה כי היא סובלת ממנה. על האבחון המאוחר מוסיפה קריס “לפני הניתוח לא ידעתי שיש לי את זה, בעיקרון הדרך היחידה באמת לאבחן היא בפרוצדורה של ניתוח לפרובסקופי, שזה כמה חתכים בגוף”.

למרות שעברה כבר שני ניתוחים קריס חוששת מניתוח נוסף: “יש תמיד חשש שהיא תחזור ויכול להיות שבניתוח הבא יצטרכו להוריד לי את השחלה”. כדי להתמודד עם המחלה ביום-יום הדבר היחיד שעוזר לה הם משכככי כאבים וכרית חמה אותה היא מניחה על המקום הכואב. בסופו של דבר קריס מבהירה כי “אני רוצה גם לחיות וגם ליהנות”, למרות כל הקושי שכרוך במחלה.

כמו קריס, גם שירן אשכנזי, 32, מאשדוד, גילתה כי היא חולת אנדומטריוזיס לאחר שבגיל 28 עברה ניתוח להסרת ציסטה שצמחה בגופה. אשכנזי מספרת שכבר בתיכון סבלה מכאבים עזים במיוחד בגב, ובמיוחד בזמן מחזור. כדי להתמודד עם הכאבים היא היתה מקבלת לעיתים זריקות וולטרן בגב לשיכוח הכאבים. בסביבה שלה תמיד אמרו לה שהיא בכיינית או עושה את עצמה סובלת, אפילו חברותיה אמרו לה שזה “כולה מחזור”. הכאבים גרמו לכך שבזמן מחזור היתה אשכנזי נשארת במיטה ולא מצליחה לתפקד.

הסביבה של אשכנזי מאוד מתקשה לקבל את העובדה שכאבי המחזור שהיא חווה מקשים על התפקוד שלה, בין אם זה מקומות עבודה או חברות שלה, “בעלי היחיד שמבין, הוא חווה את זה איתי, הוא גם מדבר עם הרופאים”, היא מוסיפה. מלבד הקושי המנטלי והפיזי אשכנזי גם משתפת בקושי נוסף שהיא נתקלת בו, “אין רופאים מומחים בדרום, תל-השומר זה הכי קרוב”. אבל לא רק ברפואה הציבורית יש מחסור ברופאים מומחים בדרום, “גם רופאים פרטיים אין בדרום”, היא אומרת. למרות זאת היא בוחרת ללכת לרופא פרטי כיוון שהתורים הם מהירים יותר.

למרות כל הקשיים אשכנזי לא מוותרת על החיים שלה ולאחר הניתוח הראשון שעברה התחתנה והחלה בניסיונות להיכנס להריון. אחרי כמה ניסיונות כושלים היא החלה בתהליכי הפרייה חוץ-גופית שלבסוף נקלטה בהצלחה. בתקופת ההריון היא גילתה כי היעדר המחזור בתקופה זו מקל על תסמיני המחלה המופיעים אצלה. תקופה קצרה לאחר לידתה הראשונה אשכנזי עברה הפריה נוספת וכעת היא בהריון נוסף.

 

סגור לתגובות.