גיא חג'ג', יוזם אירוע האי-סדר. צילום: הילה כהן

יהיה בסדר: כבר לא צריך לבחור בין המשפחה לחברים

מדי שנה בחג הפסח, נערך בבתים רבים בישראל ליל הסדר המסורתי. משפחות רבות נאספות יחדיו לשולחן כדי לקיים את מצוות החג לפי מיטב המסורת. אז אם ליל הסדר עם המשפחה כבר נראה לכם ממש משעמם, ולא מתחשק לכם מפגש עם בני הדודים של פעם בשנה, יש מי שמציע לכם ליל סדר אלטרנטיבי ומיוחד: הכירו את ה”אי-סדר”. גיא חג’ג’, בן 34 מרמת גן, יזם בשנה שעברה אירוע בשם “אי-סדר”, הנערך ערב אחד לפני סדר פסח ה”רשמי”.

“מה שקורה באי־סדר הוא שבמקום משפחה נפגשים רק חברים, ובמקום לקרוא את ההגדה של פסח, מפרקים אותה לכותרות – ‘והגדת לבנך’, ‘ארבעה בנים’, ‘יחץ’, ‘מה נשתנה’ וכדומה”, מתאר חג’ג’ את הקונספט. באי-סדר, כל אורח מביא אוכל ושתייה, ומקבל ״פרק״ בהגדה שהוא תחת אחריותו – לספר סיפור, לשאול שאלה מעניינת, לשיר שיר, לחלוק פרט מידע מרתק, להוביל את השולחן בפעילות קצרה, “ובקיצור, להביא את עצמנו ואת העולמות שלנו לשולחן. ככה אנחנו בעצם ממלאים את הסדר מחדש בתוכן שהוא שלנו, שמגיע מאיתנו וממי שאנחנו היום, ולא מהעבר הרחוק או מהמסורת או מהדת”.

“אנחנו רוצים להרגיש שסדר פסח הוא שלנו, ולהפוך אותו ליותר שלנו”, אומר חג’ג’, שהחליט ליצור הגדה חיה אשר משתנה מדי שנה, לפי מי שמגיע לאירוע ומה שהוא מביא. “זו בעצם הדרך שלנו לקחת מסורת ש’נתקעה’ בלי להשתנות המון המון שנים ולעדכן אותה, להפוך אותה לשלנו”. למרות שהאי-סדר אותו ערך חג’ג’ בשנה שעברה נערך על טהרת החילוניות, הוא מספר כי השתתפו ומשתתפים בו גם שומרי מסורת אשר מביאים את התוכן שלהם.

חג’ג’ מספר כי שני רצונות שונים הצטלבו אצלו ואשר גרמו ליזום את האי־סדר. “הראשון הוא רצון פשוט לחגוג את ליל הסדר עם חברים פעם אחת בחיים ולא עם המשפחה. לא שיש לי משהו נגד המשפחה, אני מת על המשפחה שלי, אבל היתה לי תחושה שלא רק אני רוצה לעשות סדר עם חברים, ושבתרבות הישראלית ליל הסדר מעוגן ונעול בצורה בלתי הפיכה למפגש משפחתי”. זאת גם הסיבה שהאי־סדר נערך ערב קודם, ולא בליל הסדר הרגיל כי “אי אפשר באמת להשתחרר מהמשפחה”.

הרצון השני שגרם לו ליזום את האירוע הוא הצורך להרגיש קרוב וקשור יותר לחג, “אני אוהב את פסח, אבל בתור מי שבדרך כלל מקריא את ההגדה ומתפקד כ’אב הסדר’ בסדר המשפחתי שלו, אני לא מוצא את עצמי, את העולם התרבותי והערכי, ואת החיים שלי בישראל בתוך ההגדה שאני קורא”. חג’ג’ מוסיף כי “חלקנו לא מרגיש שהטקסט והתוכן של ההגדה מתאימים לו, להשקפות שלו, ולדרך שבה הוא חי את חייו ב־2017” וכי רצה לצקת את התוכן העדכני שלו לתוך המבנה והרעיונות האוניברסליים שבהגדה כמו יציאה לחופשי, הכרת תודה, בחינה של מה שנשתנה, בוא האביב ועוד. חג’ג’ מספר כי בשנה שעברה נערך האי־סדר בפעם הראשונה והשתתפו בו כ-25 איש, ואילו השנה הוא יתקיים במקביל גם בניו יורק ובמקומות נוספים בארץ ובעולם.

גילי פינקלשטיין, בת 34 מתל אביב, השתתפה בשנה שעברה באירוע האי-סדר שיזם חג’ג’. פינקלשטיין מספרת כי בשנה שעברה, כמה שבועות לפני פסח, שאל חג’ג’ בפוסט בפייסבוק מי מחבריו היה רוצה לקחת חלק באירוע סדר עם חברים, “קפצתי על המציאה” היא מספרת, “כבר הרבה שנים שאני זוממת על אירוע כזה במקום עוד סדר משפחתי”. פינקלשטיין מספרת כי היא ובן זוגה הכינו תבשיל וקטע לדיון קבוצתי, “הגענו למקום יפיפה בנווה צדק בו נפגשנו עם כמה מכרים, ובעיקר אנשים שהכרנו לראשונה באותו ערב. היה טעים מצחיק ומעניין”. פינקלשטיין אומרת כי למרות שהאי-סדר לא החליף את האירוע המשפחתי, “זה היה מרענן, מהנה ומשמעותי”.

סגור לתגובות.