הגדר שהוצבה בכניסה לחוף זיקים. צילום: אדם מתן

מהרו לפני שייגמר: החנייה בחוף זיקים צומצמה בחצי

הזכיין המפעיל את חוף זיקים הציב בימים האחרונים גדר התוחמת את הכניסה לחוף הרחצה וצמצם משמעותית את החנייה המוסדרת בחינם. לפי הנוהל החדש, שבוצע בתיאום עם המועצה האזורית חוף אשקלון, 300 מקומות החנייה המוסדרים יתחלקו בין חוף הרחצה וחניון הקמפינג כך שלמעשה לרוחצים יהיו כ-150 מקומות חנייה בחינם בלבד. מי שיבקש להחנות בחניון הקמפינג יצטרך לשלם 25 שקלים לאדם ברכב.

לטענת המועצה, המהלך נעשה באישור משרד הפנים ונועד לכסות את עלויות פיתוח ותחזוק החוף הנאמדת לדבריהם במיליונים מדי שנה. רוחצים שלא יסכימו לשלם ייאלצו להחנות במקום לא מוסדר במרחק כחצי קילומטר מחוף הרחצה. מהמועצה נמסר בשם ראש המועצה יאיר פרג’ון כי “בסוכות הלכתי עם הנכדים לתערוכה באחד הבסיסים של צה”ל, החנייה היתה מלאה אז חזרנו הביתה. גם בקולנוע ובסופר לפעמים אין חנייה. דברים כאלה צריך לומר לציבור. שירות הוא לא דבר בלתי מוגבל”. תגובת משרד הפנים תובא לכשתתקבל.

אדם מתן, בן 36 מקיבוץ זיקים, מספר כי ביום שלישי, כאשר הגיע לבלות בחוף זיקים, גילה שהציבו בכניסה אליו את הגדר. “יש את החנייה של החוף שיש בה חניית נכים, גישה נוחה לחוף, ברזי מים לשטוף רגליים כשחוזרים מהים. עכשיו כל החלק הצפוני סגור בטענה מוזרה שזה בשביל מתחם קמפינג, אבל למה צריך לסגור להם חנייה פרטית? אני לא מבין”. לדברי מתן, מי שלא מוכן לשלם ייאלץ לחנות רחוק מהחוף באזור לא נוח לגישה, “נכון שהשאירו כמה חניות חינמיות מעטות קרובות לחוף, אבל הן יתמלאו בשתי דקות, וכל השאר יצטרכו לחנות 500 מטר מהחוף”. לדבריו, “זה כשהחוף לא מפוצץ, בשיא העונה המרחק יהיה הרבה יותר גדול כי החנייה החינמית תתמלא ואנחנו נצטרך ללכת הרבה יותר רחוק”.

צילום: אדם מתן

“די ברור לי שאי אפשר לעשות חניית נכים שהיא מגודרת בגדר, לא ברור אם הגדר הזאת חוקית בכלל, ואנחנו נביא את זה למליאת המועצה וניאבק משפטית”, אומר מתן. במועצה האזורית חוף אשקלון מסרו כי יפעלו מול הזכיין כדי “לאפשר את הזמינות לחניית נכים כחובה, כפי שהיה מקובל”. למתן יש טענות גם כלפי אופן תחזוק החוף ורמת הניקיון בו: “ראש המועצה, במקום להפעיל בעצמו, נתן אותו לזכיינים שאותם מעניין רק כסף. שום טיפול, ניקוי זבל או תחזוקה נורמלית אין בחוף הזה לצערנו”. במועצה טוענים כי “האשפה היא מכת מדינה תרבותית” והוסיפו כי “יחד עם זאת, המועצה עושה ככל יכולתה לנקות, ובסופו של יום המועצה באמצעות הזכיין משקיעים משאבים רבים לניקוי החופים”.

גם הילה נבון, בת 32 ממושב מבקיעים, הגיעה ביום חמישי לחוף זיקים והופתעה לגלות כי מתחם החנייה המרכזי והנגיש מגודר, “לא ידעתי שהגדר הוצבה שם. בשלט נכתב חנייה לאזור קמפינג, מובן שאותי זה לא השביע, לא ברמת ההיגיון או השירות הציבורי”.

נבון חושבת כי רצוי וצריך לגבות דמי כניסה, ולא חנייה לחופים, אם דמי הכניסה אכן אלה שמאפשרים את תחזוקת החופים והשלטת סדר, פיקוח וניקיון מפורעי חוק ומעוזבי החוף שהותירו אותו מזוהם ומסכן, “כמובן שיש פה הרמוניה אידילית של משתתף מול אוצר הטבע”. אך מצד שני, טוענת כי “אם מדובר בזכיין מונופוליסט וחזיר שאין לו שום אינטרס לשמור על אוצר הטבע, ובא לגזור קופון מבאי המקום רק כדי לרווח לעצמו קופה, ברור שאין המטרה מקודשת ואף לא חוקית”. לטענתה, “זה אבסורד לפגוש בחוף מזוהם ומצד שני בביקוש דמי חנייה. אסור שיקרה כזה דבר. זה זילות האדם והטבע”.

מזכיין תפעול החוף, חברת ‘לאסו דברים טובים בע”מ’, נמסר בתגובה: הגדר מפרידה בין החוף המוכרז ל”חניון טיילים קמפינג”. לחוף המוכרז הכניסה חינם והחנייה חינם. לחניון הטיילים קמפינג הכניסה בתשלום, על-פי רישוי עסק של המועצה האזורית חוף אשקלון.

מהמועצה האזורית חוף אשקלון נמסר בתגובה: “למועצה יש שני חופי ים מוכרזים – זיקים וניצנים. בעבר משרד הפנים אישר לגבות דמי כניסה לכל אדם. לפני שנה משרד הפנים הורה לאפשר כניסה ‘לחוף רחצה’ בלבד, ללא תשלום. לעומת זאת השיפוי לכניסה חינמית מסתכם בפחות מחצי העלות האמיתית לתחזוקת החופים. משרד הפנים לא משפה את הרשות בדמי פיתוח, כמו הקמת מגרשי חנייה, בניית שירותים וכו’. למרות המצב הבלתי אפשרי שנקלענו אליו, החלטנו במועצה לפתוח את החופים ואף שבועיים לפני המועד הנקוב בחוק, עובדה שמגדילה את הוצאות התפעול. נציין כי החופים אצלנו משמשים גם כמוקדי קמפינג. משרד הפנים לא משפה את המעוצה עבור שירותי קמפינג. המעוניין לבלות בחופים תוך אפשרות לקיים קמפינג עליו לשלם. הסכום שנקבע הוא 25 שקלים לאדם ליממה. לצורך מתן שירותים לשני מוצרים אלה – חוף רחצה וקמפינג. יש חובה לקיים הפרדה בחניון”.

סגור לתגובות.