כמו באגדות. צילום מסך: מתוך להיות איתה

“להיות איתה” של אסי עזר: גזענית, מיושנת ומאוסה

כשהיינו ילדים צפינו בסרטי דיסני, ראינו את הנסיך העשיר מתאהב בבחורה הענייה שלימים תהפוך לנסיכה. היינו מחכים על קוצים לסוף הסרט בו הוא ינשק אותה, ימדוד לה את נעל הזכוכית ויגאל אותה מחייה האפורים והעצובים. עכשיו כשגדלנו, מנסים לעשות הכל כדי לתקן את אותו עוול שעשו לנו בילדות. מתעקשים להסביר לנו שהנסיכה עצמאית וחזקה ותודה, אבל, לא תודה. כשגדלנו עוד קצת, המשיכו לחלק לנו את העולם לתבניות מרובעות ונוקשות כדי שלא נאמץ את הראש ונדע לאן כל אחד שייך. חילקו לנו את העולם לאשכנזים ומזרחים, חרדים וחילונים, עניים ועשירים, נשים וגברים. יחסי הכוח הוכתבו לנו בלי ששמנו לב, ככאלה שנחרצו מראש ואין איך לשנות אותם.

היום מנסים לשכנע אותנו, שכל התבניות היו סתם. תשכחו מזה. בכלל לא משנה הצבע כי סך הכל כולנו בני אדם. וגם המגדר לא משנה כמו שחשבתם, הנה גם נשים יכולות להצליח בזכות עצמן. לא צריך את התבניות, בטלו הכל ובואו ננסה לשים בצד סטיגמות, סטריאוטיפים ודעות קדומות. יש שיגידו שאנחנו מתנתקים לאט לאט מהתבניות, יש שיגידו שאנחנו בדרך הנכונה ואולי כאלה שמאמינים שהדרך עוד ארוכה.

בין כל האנשים האלה, יש את אסי עזר שבא לנסות להרוס לכולם. זוכרים שניסו ללמד אתכם שכולנו שווים וצבע ומגדר לא חשובים? תשכחו מזה. אצל עזר, שיצר את הסדרה “להיות איתה” שפתחה את עונתה השנייה השבוע, החלוקה ככל הנראה נשארת אשכנזים מול מזרחים, עניים מול עשירים, ורק בעניין המגדר הוא ניסה אולי להתעלות על עצמו ולתת לאישה להיות הגיבורה, שגואלת את הגבר מחיי עבדות.

נועה הולנדר (רותם סלע), כוכבת העל האשכנזייה מתאהבת בעמוס דהרי (אביב אלוש) האופה המזרחי, ומעבירה אותו מבית השיכון בבת ים לווילה מפוארת – כנראה שלא בבת ים. ואם אסי לא הצליח להפתיע אותנו עד עכשיו אז “כנגד כל הסיכויים” דווקא היא זו שמציעה לו להתחתן איתה, ולאופה מבת ים לא נותר אלא להסכים. לכבוד האירוסין שוברי המוסכמות, נועה ועמוס מוזמנים להתראיין יחד בתכנית אירוח, ובכניסתם לאולפן משמיעים את השיר “אשליות” כדי שעמוס חלילה לא ישכח כמה בר מזל צריך אופה תימני להיות, כדי לגור בדירת פאר ולחשוב שהוא מיליונר. בהמשך הראיון מראים לצופים את וידיאו הפפראצי של נועה וחברותיה האשכנזיות צוחקות, ומרכלות על המשפחה התימנייה, הדביקה והמסריחה של עמוס.

מעידה זו לא עולה להם ביחסים, כמו שכולם ציפו, אבל היא מוציאה את כל תימני ישראל (כי הם כולם הרי משפחה אחת, לא?) להפגין מול חלונה של נועה הולנדר הנקראת עכשיו “גזענועה”. בסך הכל סצנה שהקשר בינה בין המציאות, נראית הכי רחוקה שרק אפשר – אלא אם כן כמובן המציאות היא התכנית “האח הגדול”. המשפחה של עמוס היא משפחה תימנית, קולנית, רועשת, חמה וכמובן גדולה. הם רוצים לפחות 600 מוזמנים לחתונה מהצד שלהם ואת החגיגות שבאו לאחר ההצעה הגדולה הם חוגגים, איך לא, עם רקדנית בטן. הרי כל משפחה תימנית מביאה רקדנית בטן בשמחות, לא?

ואם זה לא הספיק כדי שנבין שמדובר במזרחים מול אשכנזים, אז המשפחה של נועה היא, ובכן, לא ממש משפחה. אין שם אמא ואבא שלה, המסוכסך איתה כבר שנים, עשיר כקורח עד כדי כך שאיבד את היכולת להביע רגש, חמלה או בכלל לתפקד כהורה. כשנועה הולכת להתנצל בפני אמא של עמוס על סרטון הפפראצי הגזעני, היא מסבירה לה שאין לה משפחה והם המשפחה שלה. האשכנזייה חסרת המשפחה מחפשת קצת חום ואהבה, ואיפה היא תמצא את זה אם לא אצל משפחתו החמה והגדולה של הארוס שלה.

הפגנה לא בוחרים. צילום מסך: מתוך להיות איתה

לאורך שני הפרקים העיסוק האובססיבי בכסף, עדות, ובעיקר בעדה התימנית, צועק מהמסך החוצה. הצופה מתאמץ להבין מה הסיפור שמנסים להעביר לו, אבל אם הוא התבלבל במקרה אז המילה תימני עולה לעתים קרובות, ואז המילה כסף, ואז אשכנזים ושוב תימנים וחוזר חלילה. נכון, אסי עזר הוא תימני בעצמו, ולפי חוקי הפורמט לתימנים מותר לצחוק על עצמם, אבל זה לא נותן לו את הזכות להביא לפריים-טיים את הגזענות והארכאיות שאולי משעשעים רק אותו. לא ברור מה המסר שהוא מנסה להעביר ולא ברור אם יש פה הומור עצמי שאיבד מזמן את הלגיטימיות שלו, או ברצינות תהומית שכל כולה חושך, גזענות וחשיבה מיושנת ומאוסה.

אז מה המסר? תמיד המזרחי הוא העני והאשכנזי הוא העשיר? לאשכנזיה ולמזרחי אין סיכוי להתאהב ולהצליח? או שלבחורה עשירה ובחור עני אין סיכוי? ממתי כסף משנה כל כך, ואיפה אסי היה שסיפרו שאשכנזים-מזרחים זה כבר לא מצחיק? בימים שבהם זוגות חד מיניים מקבלים זמן מסך, משפחות מודרניות נמצאות בכל מקום, ואנשים מביאים ילדים מחוץ לנישואים, לא ברור מה אסי עזר מנסה לעשות.  בעונה השנייה של להיות איתה התחושה היא שהוא לוקח אותנו אחורה, מזלזל באינטיליגנציה שלנו ובעיקר רוכב על הקרע החברתי הגדול ביותר שכולנו מנסים לאחות.

סגור לתגובות.