צילום: rawpixel.com on Unsplash

אינטרנט, טלפון וטלוויזיה: הדילים הכי משתלמים לסטודנטים

זה לא סוד שחיי הסטודנטים בישראל כלל לא פשוטים. סקר שפורסם באתר “מאקו” אשתקד מספק נתונים שמגבים את התחושות של לא מעט סטודנטים. לפי הסקר שנערך עבור התאחדות הסטודנטים הארצית, הוצאות הסטודנטים עלו בכ-5% בשנת 2016, לעומת הכנסותיהם שגדלו רק ב-3%. סטודנט בישראל מוציא כ-5,120 שקל בממוצע בחודש ומכניס רק 3,849 שקל – משמע, צובר חוב של 1,271 שקל. כדי לצמצם במקצת את ההוצאות, יצאנו לבדוק כמה יעלו לנו חבילות האינטרנט, הטלוויזיה והטלפון בשנת הלימודים הקרובה.

טלוויזיה

עידן פלוס: ניתן לרכוש ממיר עידן פלוס בתשלום חד פעמי שנע בין 120 ל-190 שקל. בתמורה תקבלו את הערוצים 1, 2, 10, 33, 23 (ילדים) ו-99. כמו כן ניתן לקלוט כ-15 תחנות רדיו.

פרטנר TV: עבור 69 שקל תקבלו 40 ערוצי בסיס וחמישה ערוצי ספורט 5 פרימיום חצי שנה ראשונה בחינם (5 לייב, HD וגולד). שירותי VOD בחינם, ובנוסף NETFLIX חצי שנה בחינם ולאחר מכן בעלות של 20 שקל. ממיר 4K שתומך בעד 500 שעות הקלטה. התקנה חינם. המחיר שהוצע עבורנו הוא 69 שקל לממיר אחד, תוספת של ממיר נוסף תעלה 29 שקל.

סלקום TV: עבור 99 שקל תקבלו ממיר מקליט HD חכם וחבילת ערוצי הטלוויזיה של סלקום. התקנה חד פעמית בעלות 199 שקל.

Hot: החבילה הזולה ביותר שהוצעה עבורנו כללה ממיר HD ו-28 ערוצים ב-121 שקל למשך שנה. עלות התקנה: 79 שקל.

Yes: החבילה המוזלת ביותר עם ערוצי הבסיס בלבד, ממיר מקליט HD ושירותי VOD תעלה 149 שקל. עלות התקנה: 79 שקל. לאחר שנה המחיר עולה ב-15 שקל.

אינטרנט (המחירים ל-100 מגה)

אקספון: 69 שקל במחיר לשנה הראשונה. 5 שקל דמי שכירות עבור הראוטר. התקנה ללא עלות. לאחר שנה ניתן לחזור אל החבילה המקורית.

סלקום-נטוויז’ן: 69 שקל לחצי שנה כולל ספק ותשתית, לאחר מכן התעריף עולה ל-99 שקל. התקנה חד פעמית בעלות 50 שקל.

012 -פרטנר: 85.90 שקל כולל ספק תשתית וראוטר. לאחר שנה תוספת של 10 שקל. ההתקנה ללא עלות.

Hot: חבילת סטודנטים בעלות 89 שקל הכוללת תשתית, ספק וראוטר, מחיר לשנה.

בזק ובזק בינלאומי: מחירים שנעים בין 110 ל-150 שקל.

סלולר (ללא הגבלת שיחות והודעות)

גולן טלקום: 24.9 שקל ל-10 ג’יגה גלישה.

וואלה מובייל: 29.90 שקל ל-12 ג’יגה גלישה לשנתיים. כרטיס סים שניתן לרכוש ברשת Cofix  בעלות 6 שקל.

012: 29.9 שקל ל-12 ג’יגה גלישה. מהקו השני המחיר צונח ל-25 שקל. כרטיס סים שניתן לרכוש בתחנת Yellow ב-38 שקל.

הוט מובייל: 39 שקל ל-12 ג’יגה גלישה. מהמנוי השלישי המחיר צונח ל-29 שקל.

פלאפון: 40 שקל ל-10 ג’יגה גלישה.

פרטנר: 49 שקל ל-15 ג’יגה גלישה. אם קיימים 6-3 קווים המחיר צונח ל-35 שקל.

סלקום: מנוי בודד בעלות 49 שקל ל-10 ג’יגה גלישה.

כדאי לשים לב כי חלק מהחברות גובות דמי מעבר ודמי חיבור לשירות.

טלוויזיה + אינטרנט

פרטנר TV: אינטרנט 100 מגה, מודם וחבילת טלוויזיה הכוללת: 40 ערוצי בסיס, ערוצי ספורט פרימיום (גולד, HD ולייב), VOD חינם ו-NETFLIX חינם לחצי שנה ב-139 שקל כולל הנתב. ללא הנתב תשלמו 129 שקל. כל ממיר נוסף בעלות 29 שקל.

סלקום TV: החבילה הזולה ביותר כוללת ממיר מקליט HD ואינטרנט של 100 מגה בעלות של 159 שקל והתקנה חד פעמית של 199 שקל.

Hot: החבילה היקרה ביותר הגיע מ-HOT אשר הציעה ממיר עם 109 ערוצים הכולל אינטרנט של עד 100 מגה בעלות של 289 שקל כולל שירותי VOD. התקנה חד פעמית של 79 שקל.

טיפים ששווים כסף 

בן בראל, סטודנט שנה ג’ להנדסת מכונות במכללת אפקה, מספר על הדרכים בהן הוא מצליח  לחסוך כסף. “אני גר עם חברתי ובתחילת השבוע אנחנו מבשלים סיר ענק שיספיק לשנינו לתקופה של שלושה-ארבעה ימים, כדי לחסוך קניית אוכל במכללה ובמסעדות. אני עושה חופשי-סמסטריאלי, כך אני נמנע מנסיעה במוניות שירות למרות שתדירות האוטובוסים באזור נמוכה”, הוא מספר. עוד הוסיף כי “לרוב אנחנו מזמינים את המנה הכי גדולה במסעדה כדי שנוכל לחלוק אותה. גם כשאני הולך לסופר לקנות מצרכים, אני מחפש את המוצר הזול ביותר שקיים על המדף, גם כשמעולם לא שמעתי על החברה המייצרת אותה”, אומר בראל.

מימין: מוחמד אישפאק, עדי קובליו, בן בראל ושרון לוי

עדי קובליו, סטודנטית במכללת ספיר, מספרת: “ביום הולדת 24 קניתי מכונית שנחשבת מאוד חסכונית בדלק. אבל מתברר שקניית רכב זה אף פעם לא חסכוני, בטח כשזה קשור לביטוח נהג חדש וצעיר. החלטתי אחרי שנתיים למכור את הרכב אחרי שעשיתי לעצמי טבלת יתרונות וחסרונות וכמובן התבהר לי שמכירת הרכב רק תועיל למצב הכלכלי שלי, בטח כשאני לא עובדת במשרה מלאה. בנוסף, אני משתדלת לשלם במזומן. עוד חיסכון שיכול לעזור לבנות שמכורות לבגדים ונעליים זה פשוט להתרחק מפיתויים, להתרחק מהקניון ולא להיכנס אליו בתדירות גבוהה, זה עושה פלאים”.

מרינה דרי, סטודנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטת הפתוחה, משתפת כי “כשאני עושה מועד ב’ במבחן כלשהו אני לומדת אליו פי 10 יותר קשה, פחות מהסיבה של לעבור את הקורס, אלא יותר מהסיבה שאצטרך לשלם על קורס חוזר”, היא אמרה. “אני נרשמת לכל מלגה אפשרית שרלוונטית עבורי שאני רואה באינטרנט, בסופו של דבר משהו יפגע בול. כשיש לי עבודה גדולה או הרבה דפים להדפיס, בייחוד כשזה צריך להיות צבעוני, אני שולחת את הקבצים לחנות צילום למרות שיש לי מדפסת בבית, זה זול יותר”.

מצוקה כלכלית אינה מנת חלקם רק של סטודנטים בישראל ובכל העולם מתמודדים איתה. שני סטודנטים מקנדה חולקים כמה טיפים שיכולים להיות רלוונטיים גם עבור סטודנטים בארץ.

מוחמד אישפאק, סטודנט למנהל עסקים מאוניברסיטת McMaster שבקנדה, מספר כי הוא החליף תוכנית סלולר לתכנית בסיס זולה יותר וכך הוא חסך שבעה דולרים מדי חודש. “השארתי את כרטיס האשראי שלי בבית כדי שלא אתפתה לקנות עוד ועוד דברים באוניברסיטה. לקחתי חלק במחקרים קטנים בקמפוס, זה הביא לי קצת כסף מהצד. דבר אחרון שעשיתי היה לחבר את המחשב הנייד לטלוויזיה כדי לא לשלם מאות דולרים עבור שירותי טלוויזיה של Rogers” (חברת הכבלים המקומית).

שרון לוי, סטודנטית לשעבר לקינסיולוגיה מאוניברסיטת York שבקנדה, מספרת כי היא חיפשה ספרי לימוד באינטרנט במקום לקנות ספרים חדשים ואף מכרה אותם עם תום השימוש. לדבריה, “אני רוכבת באופניים לאוניברסיטה והדבר המרכזי שנהגתי לעשות נקרא Carpool- אוספים כמה חברים באוטו אחד כדי לחסוך עלויות בנסיעות ברכב פרטי ובתחבורה ציבורית. בנוסף לכל זה, נרשמתי למכון כושר שנמצא במתחמי האוניברסיטה כך חסכתי המון כסף”.

סגור לתגובות.