תיעוד הירי במחבל בחברון

התובע הצבאי לשעבר: “חושש שצה״ל יהפוך למיליציה”

מאת חגית אלבז ושחף סדן

התובע הצבאי הראשי לשעבר, לירון ליבמן, הביע חשש כי צה”ל יהפוך למיליציה בעקבות פרשת אלאור אזריה, לוחם חטיבת כפיר שירה למוות במחבל פצוע בחברון. לדברי ליבמן, הצבא מבוסס על משמעת וברגע שחייל עושה “ככל העולה על רוחו… הצבא יהפוך למיליציה ויפסיד את המלחמה הבאה”. ליבמן הוסיף כי על הצבא להעניק גיבוי לחייליו, אך “אין לחפות על התנהגות נגד החוקים”.

מי שנשא את נאום הפתיחה בפאנל הוא אלוף (במיל’) עוזי דיין, נשיא כנס שדרות לחברה. דיין, שהעיד לטובת אזריה במשפטו, המשיך בקו ההגנה וטען כי בכלל לא היה צריך להעמיד את אזריה לדין. לדבריו, “למצ”ח אין את הסמכות לחקור נושאים מבצעיים”. דיין קרא לא להשתמש בנוהל מעצר חשוד כלפי מחבלים, “את בן לאדן לא הרגו בנוהל מעצר חשוד”, אמר.


תיעוד הירי של אלאור אזריה

בפאנל השתתפו דוברים נוספים שהיו חלוקים בדעתם בנוגע לזכאותו של אזריה. עם זאת, כולם הסכימו שהפרשה והשפעותיה ילוו את סדר היום הציבורי במדינה. “קשה לדעת איך המשפט יסתיים”, אמר עמוס הראל, הפרשן הצבאי של הארץ, “לדעתי הוא יורשע והפרשה הזו תמשיך להשפיע וללוות את צה”ל עוד הרבה זמן”.

הפאנל שעסק בפרשת אזריה. צילום: חגית אלבז
הפאנל שעסק בפרשת אזריה. צילום: חגית אלבז

הראל הסביר כי במציאות בה לכל חייל יש סמארטפון והוא ניזון מערוצי תקשורת שונים הרבה יותר מבעבר, וכאשר שר בממשלה כותב בעמוד הפייסבוק שלו שיש להרוג מחבלים, “שיקול הדעת של אותו חייל יהיה מוטה יותר מבעבר”.

סגור לתגובות.