"כולם על קו תל אביב-באר שבע" | צילום: שרון לוי

כבר לא הנחה: הסדר רב-קו לסטודנטים התייקר פי שלושה

מאת נוי גיא

משרד התחבורה הצהיר בחודש מארס האחרון על הוזלת מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית, אלא שהסדר נסיעה שהקל על הוצאות סטודנטים רבים התייקר פי שלושה. עם תחילת שנת הלימודים האקדמית (תשע”ט), סטודנטים שביקשו לרכוש הסדר נסיעה ברב-קו של ערך צבור, הופתעו לגלות כי המחיר זינק מ-590 שקלים ל-1,794 שקלים. מדובר בהסדר נסיעה שאפשר בעבר לסטודנטים לרכוש ב-590 שקלים הנחה של 50% בכל הטענה של ערך צבור באותה שנה אקדמית. כלומר, עם תשלום 590 שקלים, ניתן לרכוש במאה שקלים למשל הטענה של ערך צבור, ושברב-קו הערך יעלה ל-200 שקלים. ערך צבור זה יכול לשמש לנסיעה באוטובוס וברכבת.

מלבד ההנחה בערך צבור, בכרטיס הרב קו, פרופיל הסטודנט כולל הנחה של 33% בערך צבור שמגיעה לכלל הסטודנטים, ללא צורך בתשלום נוסף. אך הנחה זו אינה משמעותית לסטודנטים שאינם גרים קרוב למוסדות האקדמיים שבהם לומדים ומגיעים לעיתים מערים רחוקות. לדוגמה, סטודנט שמגיע מתל אביב לשדרות וישלם 50 שקלים יקבל בפועל ערך צבור של 75 שקלים – סכום שלא יספיק אפילו לשני ימי נסיעה, שכן נסיעת הלוך-חזור עבור יום אחד עולה 46 שקלים. לכן, סטודנטים רבים בחרו בהסדר ערך צבור שנתי.

משרד התחבורה הכחיש עלייה במחירים. תחנת אוטובוס (צילום: חן סהר-איתם)

“אין שום סיבה הגיונית לעלייה במחירי כרטיסי הנסיעה של הסטודנטים, שגם ככה היו גבוהים. חבל, ההנחה הזאת ממש הקלה עלינו”, סיפרה אופיר שצברג, סטודנטית שלומדת במכללת ספיר וגרה בתל אביב. שצברג ניסתה לברר מה הסיבה לביטול ההנחה דרך העובדים בעמדת הרב קו, אבל נתקלה בתשובה לקונית. עינב אריה, סטודנטית נוספת מספיר שגרה בראשון לציון, סיפרה כי אחת הסיבות שבחרה ללמוד בשדרות היא ההטבות בתחבורה הציבורית. “מאכזב לדעת שמשרד התחבורה לא מתחשב בתושבים שזקוקים לתחבורה הציבורית ובייחוד בסטודנטים”, אמרה.

בשיחה של מערכת ספירלה עם נציג שירות של “רב קו אונליין” נמסר כי “עליית המחירים היא החלטה של משרד התחבורה והסיבה לכך אינה ידועה”. אלא שבמשרד התחבורה הכחישו עלייה כזאת במחירים ומסרו: “אין שום גידול בתעריף”.

מאז שנחנכה תחנת הרכבת בשדרות בשנת 2013 ובעקבות החלטה של שר התחבורה ישראל כץ, תושבי שדרות, תושבי המועצות האזוריות באזור וסטודנטים במכללת ספיר נהנו מכמה הטבות בתחבורה הציבורית. הם היו יכולים לנסוע בחינם ברכבת במשך שלושת החודשים הראשונים לפתיחתה. לאחר תקופת ההרצה, הוחלט כי התושבים והסטודנטים יזכו להנחה של 50% בכרטיסי הנסיעה, שתינתן להם בערך צבור בכרטיס הרב קו. לאחר חודשים ספורים בעקבות ויכוח בין משרדי האוצר והתחבורה הסתיימה ההטבה לתושבים ולסטודנטים ובשנת 2015 הוחלט שהם ישלמו מעתה מחיר מלא. אלא שלאחר מחאה ההנחה הוחזרה לסטודנטים בלבד.

סגור לתגובות.