IMG-20171203-WA0002

חור בכיס: פערי המחירים בקפיטריות ובמכונות במכללה

*עדכון: בעקבות הפרסום ב”ספירלה” עודכן מחיר הקפה ב”מחרשה הצמחונית” לחמישה שקלים במקום שישה שקלים. בנוסף, מחירון המוצרים נתלה בשוקולטה. 

פערי מחירים התגלו במוצרים בקפיטריות ובמכונות הפזורות במכללה, כך עולה מבדיקת “ספירלה”. אז איפה הכי משתלם לקנות את הקפה והטוסט? השווינו בין מחירי שלוש הקפיטריות במכללה: ה”שוקולטה” (בניין האקדמיה), “הקרנף” (ההנדסאים) ו-“המחרשה הצמחונית” (בית הסטודנט).

מהבדיקה עלה כי קפה על בסיס חלב נמכר במחיר הזול ביותר בקפיטריית “הקרנף”, כאשר עלות הקפה היא חמישה שקלים לקפה קטן. עם זאת, הקפה הגדול עולה שישה שקלים, בדומה לקפיטריית “שוקולטה”. כמו כן, הקפה על בסיס מים שמחירו הוא 2.9 שקל לקפה קטן בקפיטריית “הקרנף”, נמצא כזול ביותר מבין הקפיטריות. לעומת זאת, אם תרצו לקנות מים מינרליים, המקום הכי משתלם הוא קפיטריית ה”שוקולטה” – שם תוכלו לקנות בקבוק מים מינרליים קטן בארבעה שקלים. למי שמעדיף להתרענן עם אייס קפה, קפיטריית “המחרשה הצמחונית” תהיה הזולה ביותר – 8 שקלים לאייס קפה קטן.

בבדיקה התגלה הבדל במחירים בין קפיטריית “המחרשה הצמחונית” לקפיטריית “הקרנף” על אף ששתיהן שייכות לאותו בעל עסק, ארז רייס, שמסר לפניית ספירלה כי הוא “עומד מאחורי מחירי מכרז, כל מוצר שלא נראה בעיני המכללה ירד מהמדף”.

המוצר (בפיקוח) “שוקולטה” ” מחרשה צמחונית” “הקרנף”
קפה על בסיס חלב 6 (קטן), 7 (גדול) 6 (קטן),

8(גדול)

5 (קטן),

7 (גדול)

קפה על בסיס מים 4 (קטן), 5 (גדול) 3 (קטן),

4 (גדול)

2.9 (קטן),

4 (גדול)

טוסט טוסט בסיס- רוטב פיצה וגבינה צהובה- 13

– כל תוספת מעבר עולה 2 שקלים

טוסט בסיס- רוטב פיצה וגבינה צהובה- 13

טוסט קרנף- טוסט בסיס עם תוספות- 17

לא קיים במלאי
מים מינרלים 4 (קטן),

6 (גדול)

5 5
תה/ קפה שחור 3 (קטן),

4 (גדול)

3 (קטן),

4 (גדול)

2.9
אייס קפה 10 (קטן),

12 (גדול)

8 (קטן),

12 (גדול)

11(קטן),

14( גדול)

*הנתונים באדיבות אגודת הסטודנטים

מעבר להבדלים במחירים בין הקפיטריות, נמצא כי בקפיטריית “המחרשה הצמחונית” נמכרים מוצרים במחירים לא מפוקחים, כמו קפה גדול על בסיס חלב בשמונה שקלים. זאת בניגוד למחירון המפוקח בו נמצאים מוצרים שהוגדרו במכרז של המכללה כמוצרים בסיסיים. בתגובה לכך, מסרה שיר גלילי, דוברת אגודת הסטודנטים, כי “‘המחרשה הצמחונית’ ו’הקרנף’ נמצאים בבעלות אותו בעל עסק, אך המכרזים על העסקים לא היו באותה עת. מחיר הקפה ב’מחרשה’ נמוך ביחס למוצרים הזהים לו באותה הקפיטריה (כמו קפוצ’ינו על בסיס חלב ולא מים – שמחירו יקר יותר – 6 לקטן,8 לגדול)”.

בנוסף, מהבדיקה עולה כי אין מחירים על החטיפים והגלידות בקפיטריית ה”שוקולטה”. לטענת המוכרת בקפיטריה, קיים תמחור על המוצרים, אך למעשה, המחירים כתובים על שלט נפרד בקפיטריה, ולא על המוצרים עצמם – כנדרש בחוק. גם בקפיטריית “המחרשה הצמחונית” אין מחירים על חלק מהמוצרים, כמו הכריכים, הסלטים, המעדנים והשוקו.

אין מחירים על החטיפים ב”שוקולטה”. צילום: רונית פרץ

על פי חוק הגנת הצרכן, חובה על כל בעל עסק לסמן מחירים על המוצרים באופן גלוי, כך שהצרכן יראה את המחיר, לפני שהוא ניגש לשלם בקופה. המחיר צריך להיות מסומן על המוצרים בין אם הינם מפוקחים ובין אם אינם מפוקחים. בתגובה לכך, בעל הבית של הקפיטריה “שוקולטה” השיב “נסמן בקרוב את המחירים של כל המוצרים”. כשבועיים לאחר ההבטחה – עדיין לא מסומנים מחירים על המוצרים בקפיטריה.

דוברת אגודת הסטודנטים הבטיחה כי כי האגודה תדרוש מהקפיטריות להציג את המחירים באופן גלוי ונוח. “אנחנו נעלה בקרוב לאתר של האגודה את המחירונים של שלושת הקפיטריות”. בנוסף, היא מסבירה כי “יש מוצרים שהם מפוקחים כי אנחנו ובעלי העסקים חשבנו שהם בסיסיים, כך שכל סטודנט יכול לרכוש אותם. ישנם מוצרים לא בסיסיים, ולכן אין עליהם פיקוח. חטיפים, גלידות ושתייה קרה, למעט מים, לא נמצאים בפיקוח”.

הבדלי מחירים גם במכונות

השווינו בין המוצרים הנמכרים בקפטריית “שוקולטה” לבין המוצרים הנמכרים במכונות של חברת “אביגיילי” שמוצבות ברחבי המכללה. מהבדיקה עלה כי גם בין המכונות במכללה קיימים הבדלים במחירים. עוד התגלה כי גם במכונות הסמוכות אחת לשנייה ישנם מחירים שונים על אותו מוצר.

שם המוצר “שוקולטה” מכונה בבניין 15 מכונה בבניין 8 מכונה בבניין 9
ביסלי 6 5 5 6
דוריטוס 6 5 8 8
אפרופו 7 5 6 5
תפוצ’יפס לא קיים במלאי 5 5 6
בקבוק מים 4 4 4.5 *4, 4.5

 

המכונות בבניין תשע. מחירים שונים לאותו מוצר. צילום: רונית פרץ

עובד החברה, שהיה נוכח במקום בעת הבדיקה, הודה כי זה לא תקין ואף סיפר כי המחירים במכללה יחסית גבוהים, בהשוואה לאוניברסיטת בר אילן. לדבריו, בבר-אילן משלמים שניים-שלושה שקלים פחות על מוצרים זהים.

סגור לתגובות.