חתונה, עסק יקר מאוד. צילום: קמליה

“אף אחת כבר לא עושה את חתונת חלומותיה”

אולם אירועים, מאות מנות, די-ג’יי, צלמים, שמלה כלה, חליפת חתן – עלות חתונה נאמדת כיום ב-150-80 אלף שקל, תלוי עד כמה הזוג מוכן להתפשר על חתונת חלומותיו. כשמתחתנים במהלך לימודי התואר הראשון, או מיד בסיומם, המונח “חתונת חלומות” הופך ללא רלוונטי. סטודנטיות רגע לפני החופה מספרות ל”ספירלה” על הוויתורים, ההחלטות הקשות ומספקות גם טיפים ששווים לא מעט כסף.

“בגלל המחירים אף אחת כבר לא עושה את חתונת חלומותיה”, מספרת דור, סטודנטית בת 26 שמתחתנת בקיץ. “אני חושבת שהספקים עפים על המחירים היום, הם יודעים שאת רוצה להשקיע ביום של החתונה שלך והם מתמחרים לך את זה בהתאם עם משפטים כמו ‘זה היום שלך’ ‘זה פעם בחיים'”. דור, שליוותה את חברתה בחתונתה לפני שנתיים, מגדירה את המחירים ששולמו אז כ”מצחיקים”. בסקרי מחירי חתונה שהתפרסמו בגלובס ב-2012 ובאתר EazyWed ב-2016 ניתן לראות עלייה משמעותית בהוצאות החתונה. בחלק מהסעיפים המחירים הוכפלו ואף יותר.

עלות חתונה ב2016 לפי האתר ezaywed

“קשה לתאר את התחושות שעוברות בגוף כשאת רואה את המחירים”, מספרת דיאן, סטודנטית בת 25 שמתחתנת בקיץ הקרוב. “בפעם הראשונה שהלכתי לבדוק עם אמא שלי מחירים, נכנסתי לחרדה, החלפתי צבעים והתמוטטתי על הרצפה. חשבתי לעצמי – איך אני אמורה להתמודד עם כל ההוצאות האלה? איך אני אמורה לסגור עסקאות בעשרות אלפי שקלים?”. פרט לסיוע הכספי מההורים, דיאן החליטה להיצמד לתקציב מוגדר שנקבע יחד עם בן הזוג. “קיבלתי קצת פרופורציות על מחירים ונרגעתי. גם נאלצתי לוותר על כמה דברים שרציתי”.

“ההורים שלי עוזרים המון, אמנם אנחנו לא מדברים על זה, אבל זה באוויר”, מספרת נוי, סטודנטית בת 26 שגם מתכוננת לחתונה לקיץ הקרוב. “אני חושבת שבלי ההורים שלי לא הייתי מצליחה להרים את החתונה, אבל בכל זאת היו כמה ויתורים שעשיתי. כמובן שאי אפשר להתעלם מהעובדה שאני וחבר שלי גרים ביחידת דיור בבית של ההורים שלי, שזו תמיכה כלכלית אדירה אבל יש משהו מבאס בזה. מצד אחד אני עושה צעדים כדי להיות עצמאית ולבסוף חוזרת לבית של אבא ואמא, אבל אין לי ברירה אחרת”.

“זה לא רק זה”, היא מוסיפה, “לא רק הלחץ הכספי והמחירים שגורמים לך להחסיר פעימה, זה גם הלחץ האינסופי בלימודים. אני בשנה הרביעית, שהיא השנה הקשה ביותר, יש לי שלושה סמינריונים ויום בשבוע שאני לא יכולה להחסיר ממנו בכלל. המכללה נתנה לי שבעה ימי חופש לחתונה, בדיעבד זה לא מספיק לי, ושאר ארגוני החתונה נדחסים בין ימי לימודים ארוכים”.

אז איך אפשר בכל זאת להפיק חתונה ולא להיכנס למינוס? הנה כמה טיפים של כלות לעתיד:

“אני חושבת שהדבר הכי טוב שעשיתי הוא לקחת חברת הפקה, אמנם זו השקעה של כמה אלפי שקלים אבל זה שווה את זה. המפיקות מלוות אותי לכל אורך התהליך ומכוונות אותי לחתונה הרצויה, למרות כל הוויתורים בדרך. המפיקות ששכרתי עובדות עם המון ספקים ולכן הן יכולות להשיג הנחות משמעותיות, לדוגמה הצלם שרציתי רצה 14,500 שקל – לאחר בירור גיליתי שהוא עובד עם אותן מפיקות והמחיר ירד ל-10,000 שקל. השיקול העיקרי למה כן לקחת את המפיקות היא העובדה שהן מורידות ממך המון לחץ, במיוחד בתקופות עמוסות כמו לימודים. בנוסף לכל זה הן הופכות את התהליך לחווייתי וכיפי, בכל זאת, התהליך הוא נורא ארוך והחתונה היא עניין של שלוש ארבע שעות ואז את אומרת: ‘מה זהו?’, צריך ליהנות מהתהליך עצמו, מהדרך – זה עוד טיפ שלי לכל מי שמתחתנת”.

* ישנם אתרים המציעים ארגון חתונה ללא עלות כספית, בהם ניתן למצוא אלפי ספקים בהנחות ולתכנן את החתונה על פי התקציב שהגדרתם לעצמכם וגם לקבל פרופורציות על מחירי השוק. האתרים הם חינמיים, הספקים משלמים לאתרים אלו על התיווך בין הלקוח לספק.

“תבקשו להתחבר לקבוצות פייסבוק ו-וואטסאפ של מתחתנים. זה בעיקר ימנע מכם להרגיש לבד בכל התהליך המטורף הזה ויאפשר לכם להתמצא בכל עולם תכנון החתונה. בקבוצות יש אנשים מדהימים עם אינספור המלצות על ספקים טובים במחירים הוגנים, נעזרתי בהם עשרות פעמים. עוד טיפ הוא לנסות כמה שאפשר לשמור על איזון נפשי, לעשות ספורט ולדעת להתנתק מענייני הארגון לפעמים”.

“הדבר הכי טוב שאני יכולה להמליץ לכל מי שמתכנן חתונה הוא קבוצות רכישה. באמצעות קבוצות הוואטסאפ ניתן להתאגד כמה זוגות ולרכוש את שירותי הספק באמצעות קבוצת רכישה. הקבוצה מוזילה מאוד את העלויות ושווה לחפש אנשים שמתעניינים באותו ספק שאתם מעוניינים בו. טיפ נוסף הוא להפעיל את כל הקשרים שלכם – מסביבכם יש המון אנשים מוכשרים שיכולים להפחית בעלויות – אם זה מאפרים, מסרקים, מעצבים גרפים, תקליטנים – שווה לעשות בדיקה מסביב ולבדוק את כל האופציות”.

סגור לתגובות.