שלטי בחירות מקומיות בנתיבות 2018. צילום: ניר ודל, CC BY-SA 4.0

הבחירות המקומיות בדרום: המנצחים, המפסידים והסיבוב השני

בתום ספירת רוב הקולות מערכת הבחירות לרשויות המקומיות הגיעה לסיומה. יום השבתון הביא לעלייה בשיעור ההצבעה ויותר מ-55% מאזרחי המדינה בעלי זכות הצבעה הצביעו ביום שלישי האחרון, לעומת 51% במערכת הבחירות ב-2013. בדרום זימנה מערכת הבחירות לא מעט דרמות ומהפכים וגם ניצחונות מוחצים וסיבוב שני.

שדרות

כמעט 66% מהבוחרים בשדרות נתנו גיבוי לאלון דוידי, ראש העירייה המכהן. במהלך מסע הבחירות אירעה דרמה קטנה כשמועמדותו של יריבו, אמיר פינטו, נפסלה בשל ליקויים טכניים. פינטו ערער על הפסיקה ולבסוף מועמדותו אושרה, אבל זכה רק ל-34% מהקולות ביום הבחירות. דוידי נבחר בפעם השנייה ברציפות לראשות העירייה. זו לא הייתה הפתעה, דוידי נחשב המועמד המוביל מלכתחילה. במהלך קמפיין הבחירות דוידי קיבל גם תמיכה מראש הממשלה בנימין נתניהו.

ראש עיריית שדרות אלון דוידי. צילום: אייל גטו
ראש עיריית שדרות אלון דוידי. צילום: אייל גטו

נתיבות

יחיאל זוהר, אחד מוותיקי ראשי הערים בישראל, ניצח ניצחון מוחץ בבחירות לראשות העיר, עם כמעט 64% מהקולות. זאת, לאחר שגבר על יריבו משה בנימין פרץ שזכה רק ל-36% מהקולות. עבור זוהר זו הקדנציה השביעית ברציפות שבה הוא מכהן מאז היבחרו לראשונה בשנת 1989 מטעם מפלגת הליכוד. בתגובה לניצחון הודה מטה המפלגה בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו למצביעים: “בזכותכם נתיבות נשארת בידיים טובות לעוד חמש שנים לפחות”.

יחיאל זוהר ראש עיריית נתיבות. צילום: יח”צ

אשקלון

הקרב הצמוד בין ראש העיר הקודם איתמר שמעוני לסגנו תומר גלאם וממלא מקומו הוכרע בתום ספירת קולות החיילים, אז נודע שאשקלון בחרה בגלאם לראשות העיר. בין גלאם לשמעוני הפרידו רק כמה מאות קולות, שהציבו את גלאם עם יותר מ-40% הדרושים להכרעה בסיבוב הראשון. גלאם, בן 43, כיהן בשנים האחרונות כסגנו של ראש העיר שמעוני. אלא שב-2017 שמעוני הושעה בעקבות כתב אישום שהוגש נגדו על עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, וגלאם הפך לראש העיר בפועל. שמעוני התמודד על ראשות העיר למרות השעייתו, אבל נראה שלפחות חלק מהציבור איבד את אמונו בו.

תומר גלאם ראש העיר אשקלון הנבחר. צילום: יח”צ

המועצה האזורית חוף אשקלון

במועצה האזורית ייערך סיבוב שני בין שני המועמדים המובילים, איתמר רביבו ודודי סעדה, לאחר שאף אחד מהארבעה שהתמודדו לא זכה ביותר מ-40% מהקולות. יאיר פרג’ון שכיהן בתור ראש המועצה במשך שתי קדנציות משנת 2008, הגיע רק למקום השלישי ויעזוב את הלשכה. הסיבוב השני ייערך ב-13 בנובמבר ובו יידרשו בעלי זכות ההצבעה במועצה להכריע בין רביבו לסעדה.

אופקים

הקרב המרכזי על ראשות העיר אופקים התנהל בין איציק דנינו, ראש העיר המכהן, לבין סגנו גדעון סבגי. אופקים בחרה בדנינו, שהביס את יריבו ב-81% לעומת 19% מהקולות שקיבל סבגי. שעות ספורות לפני סגירת הקלפיות עוד הספיקו להסתכסך השניים כשסבגי הגיש תלונה במשטרה נגד דנינו בטענה להאשמות שווא. לפי סבגי, בפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק של דנינו נכתב כי סבגי שילם לפעיל פוליטי כעשרת אלפים שקלים כדי שיזייף את תוצאות הקלפי ויפסול את הקולות של דנינו. סבגי הכחיש את הטענות בכל תוקף. לא בטוח כמה הטענות האלו הטו את הכף לדנינו, שניצח את המערכה. דנינו מכהן בתפקיד ראש העיר זה חמש שנים. הוא בן 53 נשוי ואב לשניים, נולד ומתגורר באופקים. דנינו מזוהה עם הליכוד ואף היה מועמד פעמיים לרשימתה בכנסת.

באר שבע

אין חדש תחת השמש הבאר שבעית. ראש העיר המכהן רוביק דנילוביץ’ הביס את המתמודדים עם רוב מוחץ של כמעט 92%. משה ינאי שהתמודד מולו זכה ב-6.3% ואילו אפרים פיינבלום בן ה-82 קיבל רק ל2% מהקולות. הדרמה האמיתית הייתה “בפרלמנט” המקומי, מועצת העיר. המפלגה של דנילוביץ’ הגדילה את כוחה מ-14 ל-16 מושבים מתוך 27. רוביק כעת הוא למעשה השליט הבלעדי – צפוי לו רוב בכל החלטה שהמועצה תקבל. רוביק הגיב לתוצאות בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו וכתב: “תושבים יקרים. תודה, מעומק הלב, על הזכות הגדולה לשרת אתכם. ריגשתם אותי מאוד. אמשיך לעבוד עבורכם באהבה ובמסירות”.

רוביק דנילוביץ’ ראש העיר באר שבע. צילום: יח”צ

המועצה האזורית שער הנגב

אחרי יותר מ-60 שנה שבהן ראשי המועצה התמנו בזה אחר זה מבלי שהתמודדו בבחירות, התושבים התבקשו להצביע בקלפיות. שני המועמדים על תפקיד ראש המועצה, שמ-2002 כיהן בו אלון שוסטר, הם חברי קיבוץ כפר עזה. אופיר ליבשטיין, בן 44, שהיה עד לא מזמן מנכ”ל איגוד התעשייה הקיבוצית ופעיל פוליטי במועצה; ונירה שפק, בת 51, אל”מ במילואים שכיהנה שנים רבות בתפקידי ניהול ופיקדה על מבצעים בזרוע היבשה. לאחר מאבק צמוד בין השניים, ליבשטיין גבר על שפק עם 68% מהקולות, לעומת 31%.

רהט

מהפך נרשם ביום הבחירות ברהט: אחרי חמש קדנציות ראש העיר טלאל אל-קרנאוי הפסיד למועמד מהתנועה האסלאמית, פאיז אבו סהיבאן, שקיבל יותר מ-42% מהקולות. אל-קרנאוי הגיע למקום השני עם 33% מהקולות. אבו סהיבאן ניצח גם הודות לתמיכתו של עטא אבו מדיעם, סגן ראש העיר לשעבר.

ירוחם

טל אוחנה, סגנית ראש העיר בשתי הקדנציות האחרונות, עתידה להפוך לאישה הראשונה בתפקיד ראש העיר אחרי שזכתה בכ-60 אחוזים מהקולות. הבוחרים בירוחם לא התרשמו מתמיכת ראש הממשלה והשרים במועמדת מטעם הליכוד, נילי אהרון, שהגיעו בשיירה ארוכה לעיר, והיא זכתה רק ב-32% מהקולות. אוחנה, בת 34, זכתה לתמיכת המפלגות כולנו והבית היהודי.

טל אוחנה ראש העיר הנבחרת של ירוחם

ראש המועצה הטרייה תיהנה מקואליציה רחבה של שבעה חברי מועצה אל מול ארבעה חברי אופוזיציה. החגיגות במטה אוחנה נמשכו עד השעות הקטנות של הלילה ביום הבחירות, ולבקשתה נמנעה שיירת מכוניות ברחבי העיר. דקות ספורות לאחר פרסום התוצאות היא סיכמה את מסע הבחירות: “עבדנו קשה בשביל זה, זה שלכם, אנחנו נשמח בשמחה פנימית טהורה, אבל מעכשיו נחזור להיות משפחה אחת גדולה”.

 

אין תגיות

סגור לתגובות.