מאת בר אברמוביץ’
ביום ראשון השבוע, לראשונה מאז 7 באוקטובר 2023, יכלו תושבי העוטף לנסוע ברכבת ישירות למרכז הארץ – לאחר שמקטע הרכבת המחבר בין שדרות לאשקלון שהיה סגור שנה וארבעה חודשים, נפתח לתנועה.
המקטע מחבר למעשה את תנועת הרכבות מהנגב המערבי למרכז הארץ ומאפשר לתושבי אופקים, נתיבות, שדרות ויישובי העוטף לנסוע ישירות למרכז הארץ. את המאבק לפתיחת הקו יזמה תנועת “עתיד לעוטף” שמנסה להחזיר את אמונם של תושבי העוטף והדרום במדינה. התנועה השתתפה בדיונים בכנסת וגם יזמה עצומה למען החזרת “עורק התחבורה המרכזי”, שעליה חתמו יותר מ-4,400 סטודנטים ותושבי הדרום.
על פתרון המיגון: “כולנו ראינו מה שווה גדר ‘ביטחון’ ב-3.5 מיליארד שקל במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. כולנו למדנו שמיגוניות יכולות להפוך להיות גיא הריגה. אז למה ממשיכים למגן אותנו ולספר לנו שבטוח לגור בעוטף?”
במהלך התקופה הארוכה שבה הקו לא פעל, התפרסמו בתקשורת שלל דיווחים על חזרתו באמצעות מיגון שנבנה ליד קיבוץ ארז. המיגון נעשה בנקודות החשופות לירי, ונוצר בשיתוף פעולה בין צה”ל ורכבת ישראל.
בתנועת “עתיד לעוטף” מברכים על פתיחת הקו הרכבת מחדש, אך יחד עם זאת מצביעים על שתי בעיות עיקריות. הראשונה היא בעצם “פתרון” המיגון: “כולנו ראינו מה שווה גדר ‘ביטחון’ ב-3.5 מיליארד שקל במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. כולנו למדנו שמיגוניות יכולות להפוך להיות גיא הריגה בהרף עין. אז למה ממשיכים למגן אותנו ולספר לנו שבטוח לגור בעוטף?” נכתב בפוסט שהעלתה התנועה לאינסטגרם.
ב”עתיד לעוטף” טוענים כי מיגון הרכבת אינו פתרון יעיל בדרך לשיקום העוטף, וכי הצעד של משרדי הביטחון, הממשלה והתחבורה הוא מעין “פלסטר” לבעיה האמתית ומחזיר את תושבי העוטף חזרה ל-6 באוקטובר ולחשש כי האויב יוכל לפגוע במיגון כמו שקרה בשבעה באוקטובר.
הבעיה השנייה שעליה מצביעים בתנועה, היא תדירות הנמוכה של רכבות משדרות לאשקלון. במכתב שנשלח על ידי ראשי התנועה למשרד התחבורה ורכבת ישראל טוענת תנועת “עתיד לעוטף” כי על פי דו”ח רכבת ישראל, ב-2017 התושבים נהנו מתדירות גבוהה יותר: “דו”ח רכבת ישראל הראה עלייה של 22% במספר הנוסעים בקו עם מעל 115 אלף נוסעים בחודש בשלושת התחנות המרכזיות בדרום – אופקים, נתיבות ושדרות. תושבי האזור נהנו מנגישות גבוהה ומהירה למרכזי העבודה”.
על התדירות הנמוכה של הרכבות: “רכבת אחת בשעה אינה עונה על הצרכים של תושבי האזור, במיוחד בשעות העומס. תדירות זו תיצור עומסים כבדים בקרונות, מאריכה את זמן ההמתנה ומורידה את היעילות והנוחות של הנסיעה ברכבת”
כיום, טוענים בתנועה, למרות פתיחת קו הרכבת, השעות שבהן היא פועלת אינן מתאימות לרווחת התושבים: “התדירות של רכבת אחת בשעה אינה עונה על הצרכים של תושבי האזור, במיוחד בשעות העומס. תדירות זו תיצור עומסים כבדים בקרונות, מאריכה את זמן ההמתנה ומורידה את היעילות והנוחות של הנסיעה ברכבת”.
לשם המחשה, במידה ותחנת היעד היא תל אביב ההגנה (התחנה הדרומית ביותר מבין תחנות תל אביב) ותחנת המוצא היא שדרות, ישנה נסיעה של שעה ו-6 דקות בין התחנות. במידה ולא עולים על רכבת זו, זמן הנסיעה מתארך לכשעתיים ובחלק מהנסיעות אף לשעתיים וחצי (!), עם נסיעה דרך באר שבע והמתנה ארוכה שם של כמעט 40 דקות. בנוסף על כך, הרכבת אינה תפעל בימי שישי ובסופי שבוע.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: “רכבת ישראל נמצאת בזה הרגע בתקופת ביניים שבה עדיין המסילה בין אשקלון לבאר שבע נמצאת בשלבי הקמת פרויקט חשמול ובשל כך הרכבות מופעלות שם עדיין באמצעות רכבות דיזל ובתדירות מצומצמת עקב נסיעה על מסילה יחידה אשר מגבילה את שעות הפעילות וימי הפעילות. למרות כלל האילוצים התפעוליים, הביטחוניים ואחרים, הצליחה רכבת ישראל להחזיר במלואו את השירות הישיר (ללא החלפה) והמבוקש על ידי התושבים, בין הנגב המערבי למרכז הארץ ושאר היעדים, באמצעות רכבת אחת מידי שעה, לכל כיוון”.