יעלון בכנס בספיר, שלשום. צילום: אוסנת ווסאי

יעלון: “אם חייל מגיע מאצטדיון שבו צועקים מוות לערבים, צריך לשנות לו את הערכים”

שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, התייחס בסוף השבוע לפרשת אלאור אזריה ואמר כי “אם חייל מגיע מאצטדיון שבו צועקים ‘מוות לערבים’, צריך לשנות לו את הערכים וליישר קו עם ערכי צה”ל”. יעלון, שאמר את הדברים בכנס ביטחוני שנערך במכללת ספיר ביום שישי, הוסיף כי “זה לא החייל מול המחבל, אלא החייל מול החברים הלוחמים, ואל מול כל ערכי צה”ל”. לפי יעלון, אחד הלקחים מהפרשה הוא נושא המדיה החברתית, ועל כך אמר כי זהו אתגר “שהצבא היה צריך להיערך אליו… אוי ואבוי לצבא אם הוא יתקפל אל מול הלחצים החברתיים”. שר הביטחון לשעבר שיבח את עמידתו של הרמטכ”ל גדי אייזנקוט בלחצים אלה במהלך משפט אזריה.

לעומת יעלון, שיצא נגד תפקודו של אזריה בתקרית בה ירה למוות במחבל גוסס בחברון, טען אלוף במיל’ יאיר נווה כי היתה בעיה בפיקוד הבכיר. לדברי נווה, “לכולם היה ברור שאלאור עבר על ערכים, אבל המ”פ התאדה, המג”ד התאדה, וכו'”. תא”ל במיל’ הושע בן שלום פרידמן ביקר את ההתנהלות בפרשה שהסעירה את המדינה: “פרשת אלאור אזריה יצר שיח המתנהל בתקשורת ובפוליטיקה ללא קשר לעובדות, וזה גורם להצפת המתח העדתי, האידיאולוגי והפוליטי, וכן גורם לפילוג”.

מימין לשמאל: יאיר נווה, גיורא רום, הושע בן שלום פרידמן. צילום: אוסנת ווסאי

אלוף במיל’ גיורא רום המשיך בקו דומה: “הצבא הוא לא ‘ראי של העם’ ולכן הצבא הוא לא הטוקבקיסטים, המפגינים או ההורים, אלא הוא ארגון יוצא דופן”. בהתייחסותו למדיה החברתית טען רום כי “לא ניתן לייחס משמעות לקולות חיצוניים המושמעים בצבא, אלא להתנהל באופן עצמאי, לפי ערכי צה”ל”.  בניגוד לרום, טען פרידמן, כי “צריך להיות מתאם בין ערכי הצבא לערכים של העם”.

נווה התייחס אף הוא לשילוב בין הצבא והאזרחות וכינה זאת “שילוב בעייתי ואף לא ראוי”. נווה המשיך וטען כי מכורח המציאות ישנה השפעה על התפקוד הצבאי: “ארגנו ימי הורים שבהם היו שיחות עם המ”פ והמג”ד, ולכן אם אנחנו גורמים לכך שהאזרחות תיכנס לצבא, אי אפשר להתפלא שהיא נכנסת”.

פרשת אלאור אזריה התרחשה במרץ 2016 לאחר שאזריה, חובש בחטיבת כפיר שהוצבה בחברון, ירה למוות במחבל גוסס. הירי תועד על ידי מצלמות ארגוני זכויות אדם ועוררו סערה פוליטית ותקשורתית. במהלך המשפט, שבסיומו נגזרו על אזריה 18 חודשי מאסר, הוחלף יעלון על ידי אביגדור ליברמן במשרד הביטחון.

סגור לתגובות.