נועם לבנון חוגג את החג יחד עם בני משפחתו

חג ההודיה בישראל: החג הלאומי האמריקאי עשה עלייה?

”החגים פה בתחושה של מפגשים משפחתיים וחברתיים, אין כאן אלמנט דתי. יכול להיות שבבסיסו החג דתי אך כיום האווירה אינה כזאת, אין בה כל סממן דתי, כל מה שעושים זה נפגשים ביחד החברים ואוכלים, צוחקים ומדברים ועם זה אני יכול להתחבר”, כך מספר נועם לבנון, סטודנט למשפטים בן 26, השוהה כעת בארצות הברית וחוגג את החג. מבחינתו של לבנון, אין שום בעיה בחגיגת חג ש”אינו שלו”. “מבחינתי אין שום קונפליקט עם היהדות. בין אם הייתי מוסלמי, בהאי או יהודי, הייתי חוגג את החג ביחד עם החברים והמשפחה”, הוא אומר.

חג ההודיה מסמן את הכרת הטוב על יבול הסתיו שהביא איתו אלוהים ונחגג בעיקר בארצות הברית ובקנדה. למרות שבבסיסו החל כחג נוצרי, כיום חוגגים אותו גם מי שלא משתייך לנצרות. אמש, ליל חמישי האחרון בחודש נובמבר, התכנסו גם לא מעט ישראלים לארוחת החג. שלושה מהם, דתיים, מספקים הצצה לעולמם של ישראלים אמריקאים בישראל. לדברי לבנון, ”הייתי חוגג גם בארץ אם חברים שלי היו חוגגים את זה, כי זה נטו סיבה לעצור את השגרה ולהיפגש. לראיה, יש הרבה אמריקאים בארץ שיש להם חברים אמריקאים ונפגשים לחגוג ביחד”.

מתן אבשטיין: ”מדובר בחג לאומי, ולמרות שמשפחתי מגיעה משם, אין לי שום שייכות ללאום האמריקאי”

שי, תלמיד ישיבה  בן 19, חוגג את חג ההודיה יחד עם משפחתו וחבריו ברעננה מדי שנה. ”זה חג שמעצים את הערך המשפחתי ואני לא רואה כל סיבה למה לא להמשיך לחגוג אותו גם בארץ”, הוא אומר. “לדעתי זה מאוד נפוץ בקרב האמריקאים בארץ כשיש ריכוז גבוה. לא רק אני חוגג, קבוצות רבות של חברים שלי חוגגים ביחד. אנחנו אוכלים הערב עם חברים בקיסריה, אך גם במודיעין וברעננה ישנן קבוצות שחוגגות, רוב חבריי חוגגים את חג ההודיה”. שי מספר מדוע מבחינתו חשוב להתכנס בכל שנה ולחגוג את החג גם בארץ. ”מבחינתי יש כאן עדיין את נושא הזהות. חלק ניכר מהזהות שלי היא אמריקאית וחשוב לי לחגוג את זה, אני בוחר את הדברים הטובים מהזהות הזאת ומשאיל אותה גם כאן בארץ. לכל משפחה יש מנהג אחר, אנחנו עושים סבב שבו כל אחד מודה לאל על הדברים הטובים שיש לו. מבחינתי בערב הזה כל התרבות והלאום האמריקאי מתנקזים לערב אחד”.

לעומת לבנון ושי, מתן אבשטיין, חייל יהודי-אמריקאי שחי בארץ,  לא מבין על שום מה החגיגה כאן בארץ. ”מדובר בחג לאומי, ולמרות שמשפחתי מגיעה משם כיום אין לי שום שייכות ללאום האמריקאי. לי ברור שכשלי יהיה בית לא אחגוג אותו. הוריי חוגגים בכל שנה, אך הם נוהגים לעשות את זה בליל שישי בזמן סעודת השבת כך שזה שמבחינתי זה כמו כל ארוחת שבת”.

סגור לתגובות.