רכב ל' לימודי נהיגה. צילום: רונית פרץ

חצי שנת המתנה לטסט בדרום? במשרד התחבורה מבטיחים שינוי

משבר הטסטרים באזור הדרום עוד נמשך, אך לא לעוד הרבה זמן. משרד התחבורה הודיע באחרונה על רפורמה לפיה יוכשרו טסטרים נוספים שיתגברו את אזור הדרום (מקרית גת דרומה). בשנים האחרונות סבלו תלמידי הנהיגה באזור הדרום מהמתנה ארוכה בין טסט לטסט. מתחילת יולי עד ה-20 בחודש, הימים בהם תצא לדרך הרפורמה, לא יתקיימו טסטים באזור.

הרפורמה מגיעה לאחר ציפייה ארוכה של שנתיים. עד כה תלמידי הנהיגה באזור המתינו למבחן הנהיגה כחצי שנה עד שנה עד לקבלת המבחן. “המדינה מונעת מהתלמידים את הדמוקרטיה, אין להם את הרישיון לנוע בכבישי המדינה”, אמר ל”ספירלה” איציק דהאן, בעל בית ספר לנהיגה.

“שר התחבורה החליט באיזושהי נקודת זמן להפריט את הנושא של הטסטרים. באותו רגע הפסיקו לגייס טסטרים והמלאי הטבעי נגמר – טסטרים יוצאים לפנסיה, פורשים, כל מה שקשור לתהליך טבעי של מקום עבודה. בשלב מסוים הפסיקו לקלוט טסטרים. באזור הנגב- קרית גת ועד אילת – חצי מדינה, ויש סך הכל 14 טסטרים. מתוכם פרשו, יצאו לפנסיה, פוטרו והתפטרו”, מוסיף דהאן.

עד כה הגיעו בוחני נהיגה מאזור המרכז וירושלים כדי לסייע ולתגבר את הצוות המצומצם, אך גם היו פעמים שגם הם הודיעו שהם לא מגיעים לטסט, כשהתלמיד היה כבר במכונית ומוכן למבחן המלחיץ. ” אם יביאו לנו באמת את הטסטרים כתגבור אז נוכל לווסת. אבל הם לא מגיעים ברגע האחרון. ממש לאחרונה, 7:30 בבוקר, התלמידים הגיעו עם המורה למשרד הרישוי. יוצא אחד הטסטרים ואומר: ‘אתם יכולים ללכת הביתה, הטסטר לא בא. הוא צריך להגיע מתל אביב והוא לא עונה לי בטלפון. הוא לא יגיע היום'”.

“מי יפצה אותנו?”

התלמידים מספרים על חודשים של המתנה לטסט, טסטים שבוטלו במפתיע ואף אחד מהם לא יקבל פיצוי על כך. בן, תלמיד נהיגה, מספר על ההמתנה. “כל מורה מקבל טסט על שבעה תלמידים. למורה יש בסביבות 70 תלמידים. אז רק שבעה עושים טסט בחודש. עשיתי טסט אחד באפריל ואני מחכה לשני עד אוגוסט”.

“אני עובדת משמרות, לכן אני צריכה לקחת חופש מראש”, מספרת הודיה, תלמידת נהיגה. “ביום הטסט, כשכבר לקחתי חופש והכנתי את עצמי נפשית לטסט, מתקשרים מבית הספר לנהיגה ואומרים שהטסט בוטל. זה מכעיס. מי ישלם לי פיצוי על יום חופש שלקחתי?”.

רכב ללימוד נהיגה. צילום: רונית פרץ

דהאן מקווה שהרפורמה תשנה את המצב הקיים של ההמתנה לטסטים. “הלוואי שהמצב ישתנה, זו משאלת הלב שלנו. הרי אני כבעל עסק, בית הספר לנהיגה, רוצה שהתלמידים, שהם הלקוחות שלי, יקבלו טסט בזמן שהם מוכנים לגשת אליו וייצאו מכאן מרוצים. איזו סיבה יש לי לעכב אותם? אני כפוף למשרד הרישוי שנותן לי הקצאה של טסטים. התלמידים באים אליי בטענות כי הם שילמו לי. נכון לחודש שעבר, מצב הטסטים עומד על טסט אחד לשבעה אנשים. אם עכשיו אני נותן טסט למישהו, ששת האחרים צריכים לחכות חצי שנה לפחות לטסט”.

דהאן מוסיף כי “מטבע הדברים זה פוגע בפרנסה שלי. אם עכשיו אני צריך להכשיר מספר מסוים של תלמידים. התלמידים יודעים מה המצב של הטסטרים והוא אומר לי אז למה לי לקחת מעכשיו, ממילא אני צריך לחכות הרבה מאוד זמן לטסט, אז יוצא שאני מכשיר ממש מעט תלמידים בחודש”.

שיעור נהיגה. אילוסטרציה

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי “המחסור במבחני נהיגה מעשיים רק ממחיש את הצורך ברפורמה במערך במבחני הנהיגה המעשיים. במטרה לצמצם את זמני ההמתנה עד ליישום הרפורמה, גייס אגף הרישוי במשרד התחבורה עשרות בוחנים נוספים. זאת, בנוסף לתוספת תקציבית משמעותית, המשמשת עבור שעות נוספות לכלל הבוחנים ועבודה בימי שישי.

“יצוין כי במסגרת הרפורמה במערך מבחני הנהיגה שמקדם השר כץ, נדרשים הזוכים במכרז להפעלת מערך מבחני הנהיגה, לספק לתלמידים רמת שרות גבוהה ולהקצות לתלמידים מבחן מעשי ראשון בתוך 3-5 ימים ומבחן חוזר בתוך 14 ימים לכל היותר. המערך החדש של הטסטים אמור היה להתחיל בתחילת ינואר 2017 , אולם ההליך התעכב בשל פנייה של הטסטרים וחלק ממורי הנהיגה, לבית הדין לעבודה ולבג”צ. יצוין כי עם פרסום המכרז להפעלת השירות פתחו העובדים בשביתה שנמשכה קרוב לחודשיים, במסגרתה לא ניתן היה לבצע מבחני נהיגה מעשיים. בנובמבר 2016 , בג”צ דחה את עתירת מורי הנהיגה כנגד הרפורמה ובית הדין לעבודה אישר למשרד התחבורה להמשיך בהליך”.

סגור לתגובות.