קו אוטובוס של חברת מטרופולין (צילום: חסין אלדאדה)

רוצים פיצוי: הנוסעים שלא מוותרים לחברות התחבורה הציבורית

מאת שיראל צברי

זה קרה בדיוק לפני שנה. ביום שני, 18 בפברואר, הייתי במבחן, הסתכלתי על השעון והבנתי שבעוד חצי שעה, בשעה 15:50, יגיע האוטובוס לתחנת מכללת ספיר ונוסע לרחובות, עיר מגוריי. ויתרתי על הארכת הזמן כדי להספיק אליו, יצאתי מהמבחן ב-15:40 והלכתי לתחנה. חצי שעה חלפה והאוטובוס עדיין לא הגיע. החלטתי להתקשר לחברת “מטרופולין” כדי לברר מה קורה. בשיחה עם המוקדנית התברר שהקו יצא באיחור.

השעה הייתה כבר 16:50 והאוטובוס לא הגיע. אחרי שעה ורבע מכעיסות התקשרתי שוב ל”מטרופולין”. ביקשתי את האחראי שהיה באותה משמרת וסיפרתי לו את מה שאירע. בתגובה הוא הודיע לי שסיבת האיחור תיבדק וכפיצוי על עוגמת הנפש החברה תשלח לי בדואר ארבעה שוברי נסיעה חד-פעמיים, בשווי 15 שקלים כל אחד. כעבור כמה ימים קיבלתי אותם לתיבה.

הפיצוי מחברת מטרופולין. צילום: שיראל צברי

לאחרונה התברר שאני לא לבד. נוסעים רבים לא נותנים לטעויות של חברות האוטובוסים לעבור מבלי לדרוש פיצוי. גם אביגיל רוזנטל, אם לארבעה ילדים, החליטה שלא לוותר. בחודש מארס האחרון, בעודה בהיריון, עלתה אביגיל עם שלושת ילדיה לקו האוטובוס 400 של חברת “אפיקים”, הנוסע מבני ברק לירושלים. לדבריה, הנהג נהג עם אוזניות לאורך כל הנסיעה והתעסק במשך זמן רב בטלפון הנייד שלו בזמן הנהיגה, וכתוצאה מכך בלם כמה פעמים בפתאומיות ובחוזקה. כתוצאה מבלימה חזקה כזו, בתה בת הארבע הוטחה על הכיסא ממול, נפלה על הרצפה וקיבלה מכה בראש.

“מאותו מקרה יש לה טראומה מאוטובוסים”, סיפרה אביגיל ל”ספירלה”. “היא רוצה לשבת עליי ושאני אחזיק לה את הרגליים כדי שהיא לא תיפול. זה לא אמור לקרות. בן אדם מסכן אוטובוס שלם בהתנהגות שלו וזה ממש לא בסדר”. שבועיים לאחר המקרה החליטה אביגיל להתלונן לחברה על התנהגות הנהג, היא שלחה להם מייל מפורט וביקשה פיצוי עבור עוגמת הנפש. החברה שלחה לה בתגובה מכתב התנצלות עם פיצוי של 150 שקלים להטענה ברב-קו של חברת “אפיקים” בכמה מוקדים ברחבי הארץ.

הנסיעה מבני ברק לירושלים, google maps

גם מיכאל, קיבל פיצוי על מקרה שאירע לו באוטובוס. “עליתי על קו 373 משדרות לאחד המושבים בסביבה. הנסיעה הייתה אמורה להעלות 4.20 שקלים אבל הנהג לקח לי עשרה שקלים יותר”. הוא ניסה להסביר לנהג שהוא נוסע קבוע בקו והמחיר הוא 4.20 שקלים, אבל הנהג סירב להחזיר לו את הכסף. כשירד מהאוטובוס מיכאל התקשר לחברת “מטרופולין” וסיפר לנציג שהנהג גבה ממנו מחיר גבוה מהקבוע. בסיום השיחה הם לקחו את פרטיו ואת כתובת הדואר של ביתו. אחרי כמה ימים הוא קיבל את עשרת השקלים חזרה.

במחלקת פניות הציבור של חברת “מטרופולין” אמרו כי “כל פנייה המתקבלת במחלקת פניות הציבור שלנו נבדקת בצורה מקיפה וקפדנית. במקביל לטיפול בנושא הפנייה כדי למנוע את הישנותו, ישנם מקרים בהם אנו מציעים פיצוי לפונה”. בחברה הסבירו את פערי הפיצויים: “מכיוון שכל מקרה שונה ונבדק לגופו, הפיצוי שמוצע אינו קבוע ונקבע בהתאם לממצאי בדיקת המקרה”.

מחברת אפיקים נמסר בתגובה כי “חברת אפיקים מפעילה מחלקה לטיפול בתלונות הציבור, שכפופה ישירות לסמנכ”ל השירות של החברה. המחלקה פועלת באופן בלתי תלוי ובודקת לגופו של עניין כל תלונה המגיעה לחברה, מתחקרת ומפיקה את הלקחים הנדרשים. בין היתר, המחלקה מוסמכת, אם היא מוצאת לנכון, לפצות את הלקוח במידת הצורך”.

ממשרד התחבורה טרם התקבלה תגובה בנושא.

סגור לתגובות.