אוהל זכור לרצח יצחק רבין במכללה. צילום: אלון חוטר, תנועת "דרור ישראל"

הדרכה למעט מבקרים וללא טקס: רצח רבין בספיר – מתחת לרדאר

מאת שיר שטיאסני

יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה יצחק רבין מצוין השנה במכללת ספיר, כבכל חמש השנים האחרונות, בקיום “אוהל זכור”. מתחם מיוחד שהוקם ברחבה המרכזית של המכללה, ושבו מתקיימות הרצאות בנושא הרצח וההסתה שקדמה לו, בשיתוף פעולה עם תנועת דרור ישראל. אלא שהכניסה למתחם נעשית ברשות ולא בחובה, ולכן ההיענות לאירוע נמוכה יחסית – עשרות בודדות של סטודנטים ומרצים. השנה, כיוון שיום הזיכרון חל ביום ראשון, קיים חשש להיענות נמוכה עוד יותר בשל נוכחות נמוכה של סטודנטים במכללה בעקבות שביתת הסגל הבכיר.

לצד החשש הזה, עלתה ביקורת בקרב סטודנטים על כך שלא התקיים במכללה טקס לזכרו של רבין. “לדעת שאין כזה טקס במכללה, זה משהו קצת מביש ובעייתי”, אמר דור, סטודנט במכללה. במשרד הדיקן הסבירו שהשנה עלתה המחשבה לקיים טקס, אך בשל השביתה והעובדה שיום הזיכרון מתקיים ביום ראשון, יום שכמעט לא לומדים בו סטודנטים, החליטו לוותר ולהמשיך בשיתוף הפעולה עם “אהל זכור”. “אנחנו רואים ב’אוהל זכור’ חשיבות מרבית ובעלת ערך מוסף לעתים אף יותר מטקס זיכרון של חצי שעה”.

אוהל זכור לרצח יצחק רבין במכללה. צילום: אלון חוטר, תנועת “דרור ישראל”

בתנועת “דרור ישראל” משדרים אופטימיות לגבי היקף השתתפות הסטודנטים ב”אוהל זכור”. “גם אם יש חששות כלפי השנה, אז יש אותם כל שנה ובסופו של דבר”, אמר אלון מתנועת “דרור ישראל”. “אנחנו שמחים על שיתוף הפעולה הזה (עם מכללת ספיר ש”ש) ויודעים שתהיה פה הצלחה ונעשה אותה ביחד”.

חשוב לציין שמרבית הסטודנטים במכללה כיום כלל לא נולדו כשאירע הרצח או שהיו קטנים מאוד ולכן אפשר לומר שההיכרות שלהם עם הנושא כמעט הכרחית. בלא טקס ועם אירוע רשות כמו “אוהל זכור”, סטודנטים רבים כלל לא משתתפים באירועים לציון רצח רבין. בשנה שעברה מתחם “אוהל זכור” פעל במשך יומיים, שבהם כמה עשרות סטודנטים נכנסו אליו ושמעו הרצאה. “היינו בערך חמישה או שישה מדריכים, שזה יחסית מעט ולא הייתה הרבה היענות, אני הרגשתי שלא היה כל כך הרבה עניין”, הודה אחד המדריכים בשנה שעברה.

אוהל זכור לרצח יצחק רבין במכללה. צילום: אלון חוטר, תנועת “דרור ישראל”

אגודת הסטודנטים אינה עורכת גם היא אירוע לציון רצח רבין. בהתאחדות הסטודנטים הארצית אמרו בתגובה: “חשוב לומר שהתאחדות הסטודנטים, הגוף שמאגד את אגודות הסטודנטים בארץ, מוציא זה כמה שנים אוטובוסים לעצרת הזיכרון הממלכתית בכיכר רבין בשיתוף עם האגודות השונות כדי להמשיך את תהליך הזיכרון גם לדורו”.

סגור לתגובות.