רצח הוא לא רומנטי. רצח הוא רצח. צילום: אביגל הילה ריבקין

מי קבע את הסף לכבוד המשפחה שבגינו נשים ערביות נרצחות?

מאת בלסאם אבוריאש

24 נשים נרצחו מתחילת השנה. מקרי הרצח מציפים את אמצעי התקשורת בכותרות גדולות ומודגשות “רצח אישה ערבייה על רקע כבוד המשפחה”. כותרות אלו מעסיקות את הרכילות הציבורית פעם אחר פעם, במיוחד בחברה הערבית. שם חלק ניכר מרחם עליהן וחלק אחר אומר “אללה יוסתור עלא אלואליא”, משפט שמשמעותו ניחוש אופציונלי למעשים שעשו הנרצחות שמא פגעו במונח “כבוד המשפחה”. השאלה העולה מכך היא מה הם המעשים המאפיינים את המונח “כבוד המשפחה” ומי קבע את הסף שלפיו צריכות נשים ערביות להתנהג.

שמות רבים של נשים ערביות שנרצחו מהדהדים לי בראש. כל אחת מהן תופסת אותי בזווית מעט אחרת בסיפור חייה. היה ברור לי שרוב הקורבנות נרצחו בגלל מרידה במוסכמות וניסיון להתנגד, לעמוד בפנים גלויות ולהגיד “לא, לא מתאים לי, לא עוד”. אבל התנגדות זו אולי מעידה על פריצת דרך חדשה בחברה. חיפוש של נשים אחר חירות. אותן נשים מהרהרות באפשרות לחיים טובים אבל בו בזמן הן מהוות איום על המצב הקיים. אותו מצב שדורש מהן להתנהג כמו רובוט המהנהן בראש בהסכמה ללא כל התנגדות. נשים אלו שילמו את המחיר הכבד ואיבדו את חייהן בעצם פעולת המרידה שלהן. יחד עם זאת, מקרים אלו לא גרמו לנשים אחרות בחברה הערבית להירתע.

ברגעים מסוימים, אנחנו נפגשים עם הרוצחים פנים מול פנים, מעיזים להסתכל להם בעיניים ומצביעים עליהם במבט פנימי שקט

אף שברגע הראשון המקרים והאירועים יוצרים תחושה של פחד, החיים ממשיכים וסדר היום הציבורי משתנה. משפחות רבות מנסות להמשיך הלאה בחייהן על אף שברגעים מסוימים, הן נפגשות עם הרוצחים פנים מול פנים, מעיזות להסתכל להם בעיניים ומצביעות עליהם במבט פנימי שקט. בעיניי, מקרים אלה מחזקים את הרצון העז בי לשנות מחשבות קדומות ולהאמין כי אפשר להבנות הרגלים חדשים לנשים ערביות.

אירועי רצח של נשים בכלל וערביות בפרט מעוצבים ומדווחים באמצעות התקשורת בכל פעם בצורות ובאמצעים שונים. אופן ביצוע הרצח ללא ספק מזעזע את האנושיות. יחד עם זאת, לא כל המקרים הם על רקע כבוד המשפחה. קיימים סוגי אלימות נוספים כלפי נשים. אין זה סותר שאירועים על רקע כבוד המשפחה צריכים להיכלל כאלימות לכל דבר.

תחושות רבות עולות בי מגורלן המר של הנרצחות. במידה מסוימת, סיפוריהן אפשרו ופתחו למעשה את הדרך לנשים בחברה הערבית להשתלב בתחומים שונים ומגוונים. אבל מנגד, המשמעות הכפולה של להיות אישה וגם ערבייה מגדילה את הסיכוי באיום ממשי על החיים של כל אחת מאיתנו. אף שאין סיבה מוצדקת המסבירה או נותנת צידוק לפשעים אלו, לצערי, יש מספיק אנשים העומדים מהצד, מוחאים כפיים ומעודדים את רצח האישה הבאה.

סגור לתגובות.