“כבר חצי שנה יש לי עובש במקלחת והקירות מתפוררים, הייתי במשך חצי שנה בלי תאורה ויש נזילה מהאסלה – זה בלתי נסבל. אני אומרת למריה, היא מתקשרת לחן והוא לא עושה כלום. כרגיל – הוא דוחה את התיקונים הדרושים שוב ושוב”. כך מתארת בייאוש, מ’ (27) סטודנטית במכללת ספיר את המצב העגום של הדירה שבה היא מתגוררת במעונות הסטודנטים של חברת “עמיגור” בשדרות זו השנה השנייה.
במעונות הסטודנטים של חברת עמיגור בשדרות מתגוררים 149 סטודנטים ב-61 דירות – כך שבכל דירה גרים בין שניים לשלושה שותפים בממוצע. המעונות נבנו לפני 48 שנה, מצב הדירות גרוע ונדרשת תחזוקה שוטפת של בעלי מקצוע שונים ומגוונים. עם זאת, אדם אחד בלבד אמון על תחזוקתן. “אני בתחום מאז שסיימתי תיכון, אני עובד בענף כבר הרבה מאוד זמן”, מספר חן כהן-יחיאל, 24, סטודנט להנדסת בניין באוניברסיטת בן גוריון. “אני כבר שנתיים בתפקיד והלימודים עוזרים לי לבצע את העבודה, כי זה מאוד קרוב לתחום. דוד שלי הוא הקבלן של כל הדירות פה, הוא הכניס אותי לעבודה”.
מריה יודובין משמשת בתפקיד רכזת מעונות הסטודנטים של עמיגור מזה כחמש שנים, ועובדת בשיתוף פעולה מלא מול חן. היות והשניים נתונים תחת עומס עבודה גדול, השירות שלו זכאים דיירי המעונות נפגע. “אין מענה, את מדברת עם מריה והיא מעבירה אותך לחן, ואני רק ממתינה שמישהו יבוא ויטפל בבעיות האלה. אף אחד לא מטפל בהן, אז אני חיה איתן”, מסכמת מ’. למרות התלונות הרבות שהונחו על שולחנה, מריה מתייצבת לצידו של חן: “הוא אב בית שצריך לתת מענה על דברים קטנים, לתת את ‘העזרה הראשונה’ – לשחרר סתימה, ברז נוזל, מכסה שבור של ניאגרה, להחליף נורה”.
סטודנטים רבים בחרו לגור במעונות בשל מחיר השכירות הנמוך – שעומד על 590 שקל לשוכר לחודש. “חיפשנו משהו זול יחסית, כי אני לא יכול לעבוד בגלל השעות המרובות שאני מבלה בלימודים, וגם מירית לא יכולה”, אומר צח נחמיאס (25), סטודנט לאנימציה במכללת ספיר, שעבר באחרונה למעונות יחד עם זוגתו מירית טסלר. “אנו שמחים על המעבר ועל זה שאנחנו חיים יחד, אבל אי אפשר להתעלם מכל הפגמים שיש פה”, אומר צח, “האריחים במטבח פרצו החוצה, כי לא שמו אותם כמו שצריך. בסלון יש מלא פיצוצים של צבע, טיח וקיר שנופל. שלושה חודשים לפני שנכנסנו לדירה, מריה אמרה לנו שהם יתקנו הכול ושנקבל אותה כמו חדשה – אבל באנו לפה בתחילת השנה והדירה נראתה כאילו לא נגעו בה”.
התשתיות הרעועות והישנות מייצרות נזקי צנרת וצבע ובעיות חשמל בדירות השיכון. לכן, לעתים תכופות נדרש מענה של איש מקצוע מיומן שיתקן תקלות שחן לא מסוגל לפתור. אולם, לפי תלונות הדיירים, ברוב המקרים הגעתם של בעלי המקצוע מתעכב מעבר לזמן הסביר. “אי אפשר להבטיח לאף סטודנט שלא תהיה נזילה בוודאות. הכל מתקלקל. הסטודנטים צריכים להיות סבלנים, דברים לא יכולים להתבצע באותו הרגע”, אומרת מריה, שאחראית בין היתר על זימון אנשי מקצוע חיצוניים לטיפול בבעיות השונות. “חן עושה עבודות קטנות, עבודות תחזוקה. תחזוקן לא צריך להיות בנאי, לא חשמלאי, לא קרמיקאי ולא טייח – בשביל זה יש אנשי מקצוע”, היא מסכמת.
אולם, מסתבר שגם ה’עבודות הקטנות’, כפי שמכנה אותן מריה, אינן תמיד מתבצעות. “אני גרה בדירה שלי כבר למעלה משלושה חודשים, אני מבקשת כל הזמן מחן שיניח לי רשת נגד יתושים והוא פשוט מתעלם ולא מגיע”, אומרת אורית מדרעלם (24), שלומדת במכינה בספיר, “מכסה של הניאגרה לקח לו לפחות שבועיים לתקן, בעיית נזילה מהאסלה לקח לו משהו כמו שבוע וחצי לסדר”. מ’ מצידה מוסיפה: “את הברזים במקלחת החלפתי לבד, כי הקודמים לא היו סוגרים את המים כמו שצריך. הייתי צריכה להחליף לבד, כי שום דבר בטיפולו לא זז. הבניין מגעיל. המדרגות מגעילות, מחוץ לדירה יש דברים שחוסמים את המעבר, כמו מקרר שכנראה הוציאו מאחת הדירות כי הוא התקלקל, אבל לא הורידו אותו למטה. שום דבר לא בסדר בבניין הזה”.
“זה הבייבי שלי, כשאני רואה דבר כזה – אני מצטמרר כולי”
אבידן וקנין הוא המנהל האזורי והאחראי על דירות עמיגור בנתיבות, שדרות ואשקלון. וקנין היה בעברו רכז מעונות הסטודנטים, לפני שהתפקיד הועבר למריה. למרות הליקויים שהוצגו בפניו, ניכר כי לתפיסתו תחזוקת הדירות לא מצריכה כוח עבודה נוסף. לדבריו, כבר חצי שנה התנהלותו של חן זכתה למספר לא מבוטל של תלונות והוא נחוש ובטוח כי עד סוף השנה הדברים ייראו אחרת. “זה הבייבי שלי, כשאני רואה דבר כזה אני מצטמרר כולי, זה עושה לי רע. אלו הם הפנים שלי הדירות הללו, אם ככה זה נראה – אוי ואבוי לי. אם הוא עובד נכון, אין בעיה. אפילו נשאר לו זמן ליהנות. אלו הם תלונות שהצטברו. אני מנהל את המעונות האלה כבר הרבה זמן. תמיד היה איש תחזוקה אחד. הוא לא יודע לתת את השירות לסטודנט. נקודה”.
התלונות המובאות בכתבה וכן דברי אבידן וקנין הובאו בפני חן כהן-יחיאל, שסירב להתייחס אליהם.
מחברת עמיגור נמסר בתגובה לכתבה: “חברת עמיגור השקיעה בשנים האחרונות מאות אלפי שקלים בהחזקת המבנה והשקעות בו לרבות מועדון הקרנף לרווחת הסטודנטים. אנו מודים לכם על כך שהסבתם את תשומת ליבנו ואנו פועלים מיידית לתיקון הליקויים במקום ואף נשפר את אופן החזקת המבנה בעתיד. עמיגור תמשיך לפעול שלסטודנטים יהיה מקום ראוי ונעים למגורים וכל זאת במחיר מסובסד ביחס למחירי השוק באזור”.
צילום תמונת מעונות בראש הכתבה: עדן פרדה
מעקב מערכת ספירלה - דברים זזים בעקבות הכתבה, דירתה של מ' תעבור שיפוץ. "אין לי תחושה של "וואוו מגניב", אני חושבת שזה מה שהם היו צריכים לעשות מזמן. זה המינימום שאנחנו הסטודנטים צריכים לקבל. הם היו צריכים לתת מענה לפני הכתבה הזאת. אבל זה עושה תחושה טובה". גם דירתם של צח ומירית לא נותרה מקופחת ובימים אלו הושלם תיקון האריחים השבורים במטבח, לאחר שעובדי עמיגור עבדו בחריצות לתיקון הליקויים. "זה לוקח זמן, הם פה חמישה ימים כבר. אבל אני מת לראות איך הם השאירו לי את הבית". בנוסף, וקנין התחייב לעשות סיור בכל דירות הסטודנטים. חשוב לציין כי מדובר בשתי דירות מתוך 61 דירות והמלאכה עוד רבה.