לסטודנטים רבים המתגוררים בשדרות, גם השכמה מוקדמת לא תעזור בכדי להגיע בזמן לשיעור הראשון במכללת ספיר. הסיבה לכך היא הקו המאסף המגיע משדרות אל המכללה – קו 1 – שלחסדיו הם נתונים. “אני קמה מוקדם ותמיד בודקת את זמני הקו לפני שאני יוצאת מהדירה. הוא אמור להגיע כל רבע שעה, אבל כשאני מגיעה לתחנה אני נדהמת לגלות שהאוטובוס מגיע רק בעוד חצי שעה. כדי לא לאחר לשיעור אני נאלצת לשלם על מונית. בתור סטודנטית זה הרבה כסף שאין לי לבזבז”. כך מספרת בתסכול מיתר ינאי, סטודנטית לתקשורת שנה א’ שגרה בשדרות ולמרות הקרבה היחסית של העיר למכללה, נאלצת להמתין ארוכות לקו המאסף שחוצה את העיר.
קו 1 של חברת ‘אגד תעבורה’, מתחיל את מסלולו בתחנת הרכבת של שדרות, מקיף את העיר בכ-48 דקות, בדרך מספיק לעבור ב-56 תחנות וגומא מרחק כולל של כ-30 קילומטרים. חשוב לציין כי קו 1 אינו הקו היחידי בשדרות שמגיע למכללה, אולם היות והוא מגיע בתדירות הגבוהה ביותר, הביקוש אליו – הן בקרב תושבי העיר והן בקרב הסטודנטים מספיר – הוא הגדול ביותר. לפי לוח הזמנים המפורסם באתר ‘אגד תעבורה‘, סטודנט שרוצה להגיע לשיעור שמתחיל בשעה 8:30 בבוקר, צריך לתפוס את האוטובוס שיוצא בשעה 08:12 מתחנת הרכבת בשדרות. אולם לפי תלונות הסטודנטים, הקו לוקה באיחורים כרוניים מדי יום ובחוסר הלימה בין הזמנים המפורסמים באתר החברה לבין זמני הגעתו בפועל לתחנות השונות בעיר.
“כל פעם לפני שאני יוצא אני בודק באתר של אגד ובאפליקציה, ותמיד האוטובוס מאחר בחצי שעה, זה נורא”, אומר תום מירוז, סטודנט שנה א’ במחלקה לתרבות יצירה והפקה, שעבר לשדרות בתחילת שנת הלימודים. “לפעמים אני אפילו נאלץ לחזור ברגל אחרי הלימודים, כי האוטובוס לא מגיע. אני חושב שהנהגים של אגד עושים מה שבא להם וזה לא הגיוני”, מוסיף מירוז, “אוטובוס יכול לאחר בכמה דקות וזה מתקבל על הדעת – אבל לא בחצי שעה ויותר, זה פשוט נורא, לפחות שיעדכנו את זמני ההגעה של האוטובוס באתר”.
גם כשההמתנה הארוכה מסתיימת ולבסוף מגיע האוטובוס הגואל אל התחנות השונות, נוצר עומס כבד של נוסעים. התוצאה היא צפיפות גדולה, ולעתים אף המתנה בלית ברירה להגעתו של אוטובוס אחר. הבטם ברי, סטודנטית שנה ג’ לעבודה סוציאלית שמתגוררת במעונות הסטודנטים בשדרות, מספרת כי “בבקרים יש הרבה תלמידי תיכון ומבוגרים שעולים לאוטובוס. כשהוא כבר מגיע לתחנה שלי במעונות הוא מפוצץ ועמוס, והרבה פעמים הוא אפילו לא עוצר אצלי בתחנה. אני צריכה לחכות לאוטובוס אחריו. זה קו נוראי”. לדבריה, “בבקרים זה בלתי אפשרי – לפעמים אנחנו נדחקים לאוטובוס ובכל זאת אני עולה עליו, אבל לוקח לי עשרים דקות להגיע למכללה. מדובר בנסיעה של ארבע דקות שמתארכת לעשרים דקות. זה נורא”.
ג’, נהג אגד תעבורה למעלה מ-10 שנים ותושב שדרות טוען כי הסיבה המרכזית לכול תחלואי הקו היא העובדה שאין כלל פיקוח על הנהגים ולכן הם נוהגים ככול העולה על רוחם. “הבעיה הגדולה ביותר של הקו הזה היא שאין אף אחד שמפקח על הנהגים, ואז מה שקורה זה הפקרות. הם עושים מה שהם רוצים, הם מתחילים לעבוד מתי שבא להם ועושים הפסקות באמצע יום עבודה. בגלל דברים כאלה יש הרבה איחורים ועיכובים. אני בטוח שאם היה פיקוח כל זה לא היה קורה, אין לי ספק”. עוד מוסיף ג’, שבקרוב צפויה חברת ‘אגד תעבורה’ להיות מוחלפת על ידי חברת דן ואז נהגי הקו עשויים להיות תחת פיקוח וביקורת.
מדובר אגודת הסטודנטים, אביעד מוסרי, נמסר: “האגודה מודעת לבעיה בקו 1, ונמצאת במגעים עם הגורמים הרלוונטיים למען פתרונה. ראשית, פנינו לחברת ‘אגד’, בבקשה לתגבר את מספר האוטובוסים בשעות העומס. אנו תקווה כי ‘אגד’ תיענה לבקשתנו ונוכל להשביע את רצון הסטודנטים יחד. יש לציין, כי בקרוב תחליף חברת ‘דן’, את חברת ‘אגד’ באזור ואנו צופים עימם שיתוף פעולה פורה”.
דובר אגד תעבורה, אסף שמואלי, מסר בתגובה: “חברת אגד תעבורה פועלת על פי רישיון הקווים שמנפיק משרד התחבורה, המגדיר את זמני הנסיעה, תדירות הקו והתחנות בדרך. קווי השירות של החברה נתונים בפיקוח שוטף של משרד התחבורה וגם בפיקוח עצמאי, המתבסס על אמצעים אלקטרוניים (GPS) ואנושיים. אנו רואים בחומרה את הטענות הכוללניות שעולות מתוך פניית ספירלה ועל כן, בחרנו לבדוק אותן לעומקן. יחד עם זאת, ממצאי הבדיקה, שכללה 661 נסיעות שבוצעו בקו 1 במהלך חודש נובמבר, העלו כי זמן האיחור הממוצע עומד על עד שתי דקות בלבד – זמן סביר בשל העובדה, כי מדובר במסלול אוטובוס מעגלי עם 48 תחנות. ראוי לציין, כי לאגד תעבורה לא הגיעו תלונות קודמות על אי סדירות בקו וגם ממצאי בדיקה זו לא תומכות בטענה זו. חרף עובדה זו, אגד תעבורה נכונה לבחון כל טענה קונקרטית, הכוללת יום ושעה, ובמידה ויש בה ממש היא תטופל לחומרה”.
בתמונה בראש הכתבה – קו 1 בדרכו לשדרות. צילום: ראובן בן לולו.