קו אוטובוס של חברת מטרופולין (צילום: חסין אלדאדה)

קו אחד, 32 תחנות, כשעתיים נסיעה: המסע היומי של סטודנטים מכסיפה לספיר

מאת חסין אלדאדה

“תמיד חלמתי ללמוד במכללת ספיר כי שם אני יכולה לרכוש את המקצוע שרציתי ולהגשים את החלומות שלי. אבל הנסיעה בתחבורה ציבורית למכללה שישה ימים בשבוע מהווה מכשול עבורי”. רפיף אבו עגאג, בת 22 מהיישוב הבדואי כסיפה, היא סטודנטית במחלקה הרב-תחומית בספיר. כל בוקר היא מתעוררת ב-5:30, צועדת שני קילומטרים עד תחנת האוטובוס שבכביש 31 וממתינה לקו 588 של חברת מטרופולין – האוטובוס היחיד שעובר סמוך לכסיפה ומגיע למכללה. בתחנה שליד ספיר היא נוחתת כמעט שלוש שעות אחרי שקמה.

סיפורה של אבו עגאג הוא סיפורם של עשרות סטודנטים מכסיפה שלומדים במכללה ומשתמשים בתחבורה ציבורית כדי להגיע אליה, מרחק של כחמישים דקות נסיעה ברכב פרטי. “האוטובוס גם תמיד עמוס ובמקרה הטוב אני יושבת”, העידה אבו עגאג. “ברוב המקרים אני עומדת במשך כל הנסיעה”.

קו 588 יוצא מהתחנה המרכזית בערד רק פעמיים ביום, האוטובוס הראשון יוצא מהעיר בשעה 6:40 והשני יוצא בשעה 7:40. הקו עובר דרך 37 תחנות (32 מכסיפה) עד הגעתו למכללה בסביבות השעה 8:00, על פי אפליקציית moovit, אם לא חלו עיכובים בדרך, ולרוב הם חלים. בחזור, האוטובוס יוצא מספיר שלוש פעמים ביום בלבד, כשהאחרון בשעה 19:30. בחברת מטרופולין אמרו ל”ספירלה” כי “הקו מותאם לצרכי הסטודנטים הלומדים במכללה ומכאן לוחות הזמנים שלו”, ושהחברה מוציאה לפועל את מדיניות משרד התחבורה.

מסלול קו 588. צילום מתוך אפליקציית moovit
מסלול קו 588. צילום מתוך אפליקציית moovit

גם חסן אלדאדה, 23, סטודנט שנה ג’ במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית, שלומד חמישה ימים בשבוע, מגיע בבקרים מכסיפה למכללה עם קו 588. “הנסיעה באוטובוס מקשה מאוד על החיים”, שיתף. “מערך התחבורה הציבורית מקפח אותנו, לאורך כל השבוע אני קם מוקדם בבוקר וחוזר מאוחר בערב. אני לא יכול לשלב עוד דברים חוץ מהלימודים בחיים שלי. אפילו לצבור ניסיון תעסוקתי במקצוע שאני לומד אני לא יכול”.

היעדר תחבורה ציבורית זמינה היא בעיה מוכרת בפריפריה. המחסור בקווים לאורך שעות היום פוגע במיוחד בסטודנטים מהחברה הערבית, שרובם נמצאים במעמד סוציו-אקונומי נמוך, שמקשה עליהם להחזיק ברכב פרטי. הסטודנטים הערבים מהווים כ-11% מכלל הסטודנטים במכללת ספיר ורובם מגיעים באמצעות תחבורה ציבורית. בעיר רהט משתמשים הסטודנטים שמגיעים למכללה באוטובוסים של חברת “גלים”, שמספקת נסיעות הלוך ושוב לאורך היום, פעם בשעה.

במועצה המקומית טוענים שהם מנסים לשפר לפעול בנושא. “קיבלנו מהסטודנטים בקשות להוציא אוטובוס מכסיפה ישירות למכללת ספיר, ובנוסף לתאם את שעת היציאה והחזרה”, אמר סאלם אלסרור, דובר מועצת כסיפה, בשיחה עם “ספירלה”. “אנחנו נדאג לעשות כל דבר שייתן מענה מהיר ונפעל למען צרכי הסטודנטים והנוחות שלהם”, הוסיף.

מכללת ספיר (צילום: חסין אלדאדה)
מכללת ספיר (צילום: חסין אלדאדה)

הסטודנטים ששוחחו עם “ספירלה” טוענים שההגעה לספיר והחזרה הביתה ממנה משפיעות להם על החיים, על הלימודים, על סדר היום ועל מצבם הפיזי והנפשי. “לכל סטודנט יש מערכת שעות שונה מהאחרים, אבל אנחנו נאלצים להישאר במכללה עד הערב”, אמרה אבו עגאג. “אפילו מי שמסיים לימודים מוקדם נאלץ להישאר כי האוטובוס חזרה מגיע מאוחר בערב”. הסטודנטים מרגישים שהמכללה הפכה לבית, והבית הפך למקום לשינה בלבד. “זה היה יכול להיות שונה אם התחבורה הציבורית הייתה דואגת לסטודנטים הערבים ולצרכים שלהם והייתה מגדילה לפחות את מספר הקווים”.

“חלק מהסטודנטים מפסיקים את הלימודים בגלל הקושי בנסיעה”

לדברי נור עגמי, סטודנט בספיר ונציג הסטודנטים הערבים במכללה, “התחבורה הציבורית צריכה לספק את השירותים המתאימים ולענות על הדרישות של הסטודנטים, כי אחרת זה משליך על הסטודנטים ועל הלימודים שלהם במכללה”. לפי עגמי, אחת הדרכים לפתור את הבעיה היא לספק קווים נוספים כי יש סטודנטים שיום הלימודים שלהם מתחיל מאוחר יותר בבוקר, ויש סטודנטים שמסיימים את הלימודים מוקדם יותר מהשעה של האוטובוס חזרה.

עגמי שמתגורר ברהט ומשתמש באוטובוסים של חברת “גלים”, סיפר: “אני יכול לקום מהמיטה מתי שאני רוצה, לחזור הביתה מתי שאני רוצה. ללמוד ולא להרגיש עייפות ומצב נפשי קשה – אלו תנאים שמגיעים לכל סטודנט במכללה. חלק מהסטודנטים מפסיקים את הלימודים בגלל הקושי בנסיעה שמוביל לבעיות רבות ומשפיע עליהם לרעה”.

בחברת מטרופולין מסרו בתגובה כי “קו 588 יוצא פעמיים בבוקר מערד, ונוסע דרך כסייפה למכללה. בכיוון ההפוך יש לו שלוש נסיעות בשעות אחר הצהריים. הקו מותאם לצרכי הסטודנטים הלומדים במכללה ומכאן לוחות הזמנים שלו. במידה שהנוסעים מעוניינים לנסוע בשעות אחרות, אנו ממליצים להם לשלב נסיעה בקווים: 353+20”. בחברה הוסיפו כי “תכנון קווי השירות של התחבורה הציבורית, לרבות מסלול, תדירות ולוחות הזמנים של הקווים – מוכתבים ונקבעים על ידי משרד התחבורה. החברה המפעילה את הקווים מוציאה לפועל את מדיניות המשרד ואת הנחיותיו, ועל כן, כל דרישה לתגבור, להוספה או לשינוי מסלול צריכה להיות מופנית למשרד התחבורה”.

עוד נמסר כי “בכל הקשור לנושאי שירות – החברה מוציאה לאור אלפי נסיעות בשבוע, כך שמטבע הדברים ומפעם לפעם קורות תקלות. עולם התחבורה הציבורית מושפע מאינסוף גורמים המשפיעים על מתן השירות, לרבות גורמים רבים שאינם בשליטתנו (עומסים, כבישים, תשתיות וכדומה). לצד זה חשוב להדגיש כי לא ניתן להצביע על בעיה גורפת בקו, ואם בכל זאת אירע משהו נקודתי, אנו מזמינים את הנוסעים לפנות למוקד השירות הטלפוני, כדי שנוכל להתייחס לכל מקרה פרטני ולטפל בו”.

ממשרד התחבורה טרם התקבלה תגובה בנושא.

סגור לתגובות.