צילום: באדיבות הפועל באר שבע

האקדמיה של אתלטיקו והפועל ב”ש תוכננה לחולל מהפכה מהוללת. ואז הגיעה הקורונה

מאת דניס ביכלר

שמונה שנים חלפו מאז הניצחון המהדהד (1-4) של קבוצת הכדורגל אתלטיקו מדריד על אלופת אירופה הטרייה צ’לסי במסגרת הסופר-קאפ האירופי. אותו קיץ עבור הקולצ’ונרוס (כינוי שכיח לקבוצה) ייזכר לעד כרגע שבו לראשונה זה עשורים רבים קראה הקבוצה תיגר על הענקיות של אירופה, והתחילה לבסס את מעמדה כאחת הקבוצות הבכירות באירופה בעשור הנוכחי. מאז היא רשמה גם זכיות באליפות, בגביע, בסופר קאפ הספרדי, שתי זכיות בליגה האירופית, שתי זכיות בסופר קאפ האירופי וגם שתי הופעות בגמר ליגת האלופות.

מהפך דומה נרשם גם בכדורגל הישראלי בעשור האחרון, לא רחוק מכאן – בבירת הנגב, באר שבע. קבוצת הכדורגל הפועל באר שבע הצליחה לחזור בשנים האחרונות לצמרת הכדורגל, ואף הספיקה לזכות בגביע הטוטו, בסופר קאפ הישראלי ובשלוש אליפויות רצופות בין השנים 2015-2018. הראשונה הייתה לאחר 40 שנה ללא זכייה, עם רצף מרשים של 29 משחקים ללא הפסד ושלושה הפסדים בלבד בכל העונה.

מלבד המהפך, גם לדרך שעברו שני המועדונים יש קווי דמיון רבים. השינוי ברוח כל אחד מהמועדונים החלה עם החתמה של מאמן שידע להפיק את המיטב מהשחקנים ולנהל את חדר ההלבשה שלו ללא אגו. במקרה של אתלטיקו מדריד מדובר בדייגו סימאונה שנחשב לאגדה במועדון, ובמקרה של באר שבע מדובר בברק בכר שהביא הצלחה מסחררת בקדנציה שלו. לצד זאת, שתי הקבוצות הכניסו יד לכיס, רכשו שחקנים בעלי שם ופוטנציאל לעתיד, התמודדו עם עזיבת כוכבים והחלפתם והקימו אצטדיונים חדשים שהרחיבו את מעגל האוהדים של הקבוצות.

קווי הדמיון הללו ותפיסת העולם המשותפת, לצד עזרתו של איש העסקים הישראלי עידן עופר, שבבעלותו 30 אחוזים ממניות אתלטיקו מדריד ועסקים רבים בנגב, הובילו ליצירת שיתוף פעולה ייחודי בין שני המועדונים לפני כשנתיים. עיקר יחסי הגומלין נעשה בין מחלקות הנוער של המועדונים, והביא להקמתה של אקדמיית כדורגל בשיתוף עם בית הספר “אשל הנשיא”, שגורלה כיום מוטל בספק בעקבות המשבר הכלכלי של הקורונה ושינויי ההנהלה בהפועל באר שבע.

תלמידי "אשל הנשיא" במסגרת האקדמיה. באדיבות הפועל באר שבע
תלמידי “אשל הנשיא” במסגרת האקדמיה. באדיבות הפועל באר שבע

מטרת הקמת האקדמיה הייתה להנחיל את המתודה האימונית של אתלטיקו מדריד לנוער בנגב בעזרת חמישה מאמנים ספרדים שנשלחו לארץ, מתוך המועדון שידוע ביכולתו לייצר שחקני בית איכותיים ולשלבם בקבוצה הבוגרת טוב יותר מהרבה מועדוני פאר בעולם. דוד גרסיה סמניירו, אחד מהמאמנים הספרדים ומאמנה של קבוצת הנוער, סיפר בשיחה עם “ספירלה” על התאמת האימונים לנוער הישראלי. “האימונים התרכזו בעיקר על שמירת עמדות והקשבה לטקטיקה, יצירה של איזון וגמישות במעברים מהתקפה להגנה, כיסוי שטחים והכי חשוב יצירת סדר ומשמעת על המגרש. הסיבה להתרכזות במרכיבים הללו היא שהנוער הישראלי מאוד אמוציונלי ובעל תשוקה רבה, וזה משפיע על המשחקים משום שבגלל התשוקה, השחקנים פחות ממושמעים לטקטיקה, וכתוצאה מכך נוצר חוסר איזון וכאוס על המגרש”.

מלבד קידום הנוער בפן המקצועי, שני המועדונים מאמינים שהחינוך והלימודים הם חלק בלתי נפרד מהתהליך. שרון אביטן, שחקן עבר של הפועל באר שבע, וכיום המנהל המקצועי של מחלקת הנוער, חושף בשיחה עם “ספירלה”, על השילוב בין שני התחומים. “עובדים יותר על החזקה בכדור, דבר שהוא אופייני לכדורגל הספרדי, אך עם זאת מתאימים את השיטה לכדורגל הישראלי ומנסים לשלב בין שתי השיטות. כמו כן, האקדמיה מעניקה מעטפת מלאה ומקנה ערכים דרך הספורט, ויחד עם זאת מספקת לנוער כלים מקצועיים וחינוכיים, ומדגישה שלצד הכדורגל, הלימודים הם לא פחות חשובים ויש להשקיע גם בהם”.

צילום: באדיבות הפועל באר שבע

גרסיה סמניירו סבור שהנוער הישראלי פחות סבלני למהלכים חדשים, “כמו הנעה של הכדור כדי להזיז את היריב”. הוא טוען כי סדר וסבלנות הם הבסיס להצלחה בכדורגל והכול מתחיל במנטליות של השחקנים. “בספרד, ובאירופה בכלל, התפיסה היא שהכדורגל מעל כל תחומי החיים. לעומת זאת, בישראל המשפחה, הדת, הצבא והמצב הפוליטי חשובים יותר וזה משפיע על הדרך שבה הנוער חי את הכדורגל”. ולכן, על מנת להתאים את שיטות האימון שלו לנוער הישראלי, גרסיה סמניירו מספר שאת ההרגלים הבסיסיים שבאירופה מלמדים בגילים 19-16, בישראל מרגילים את הילדים כבר בגילים 15-9. המטרה היא שבגיל מבוגר יותר, שבו קשה יותר לשנות את המנטליות של השחקנים, אותם הרגלים יהיו טבעיים יותר.

ואכן, נראה שהשיטה של הספרדים וההשקעה במחלקת הנוער מצליחה גם אצל “הגמלים” מבאר שבע שהחלו לשלב מאז תחילת הפרויקט שחקני בית בסגל הקבוצה הבוגרת. “רואים שיפור והתקדמות חד משמעית, אם בחמש או שש האחרונות כמעט ולא היו שחקני נוער בבוגרים, היום אנחנו יכולים להתגאות שיש כמה וכמה שחקנים שפותחים ומשחקים בקבוצה הבוגרת”, מספר אליניב ברדה, שחקן העבר של הקבוצה, שמופקד כיום על ניהול האקדמיה של הפועל באר שבע ועל הפרויקט המשותף עם אתלטיקו מדריד. “אני חושב שזה תולדה של שיתוף הפעולה המצוין הזה, אבל עוד ייקח זמן עד שנייצר באמת עוד ועוד שחקנים”.

בימים אלה מסתמן כי שיתוף הפעולה בין האדומים מבאר שבע לאדומים-לבנים ממדריד ככל הנראה בדרך לסיום. חוסר הוודאות בהנהלת המועדון הדרומי, המשבר הכלכלי שהביאה הקורונה ועזיבתה של אלונה ברקת, מסכנים את המיזם. אולם, למרות החדשות הרעות ברדה משאיר מקום לאופטימיות. “אני מקווה שאולי אדם כמו עידן עופר ירים את הכפפה, ואולי למרות הכול, יחליט שהוא רוצה לתמוך באותם ילדים ולעזור”.

סגור לתגובות.