גאיה שטיינברג.צילום: ניצן קרימסקי

יש אנשים שחיים בלי סקס. והם מרגישים שהעולם לא מותאם אליהם

גאיה שטיינברג, אקטיביסטית, מוזיקאית וחוקרת מספרת על הקשיים של הקהילה הא-מינית דרך מחקר שערכה ונותנת הצצה דרך נקודת המבט שלה למערכות יחסים ללא סקס

בגיל 16, הבינה גאיה שטיינברג שהיא א-מינית. קצת לפני גיל 20 היא הבינה שרק מעטים מכירים את העולם הזה. כמה שנים רוויות פעילות לאחר מכן, היא התייצבה השבוע בכנס הסוציולוגיה שנערך בספיר והציגה את המחקר שלה בנושא שמוגדר כהיעדר משיכה מינית לאחרים שמתאפיינת בחוסר תשוקה ופעילות מינית. לא יהיה אף אדם שיאהב אותי באותה מידה שאני אוהבת אותו, ובסוף כל החברים שלי יעזבו לטובת מערכות יחסים מיניות ואוהבות”, היא מספרת בגילוי לב ל”ספירלה”. “אני אהפוך למשנית עבור כל בנאדם בחיים שלי. זאת תחושה של מה הסיכוי שאני לא יהיה לבד – וכנראה יש יותר סיכוי שאהיה לבד״.

כנס הסוציולוגיה בספיר | סיקור נרחב בספירלה

שטיינברג, מוזיקאית, אקטיביסטית וחוקרת בת 30, סיימה לאחרונה תואר שני בסוציולוגיה באוניברסיטה העברית והתזה שלה עוסקת בא-מיניות ובחיי האהבה הסבוכים הכרוכים באורח החיים הזה. היא מודה שבהתחלה חשבה שלא תעשה את המחקר שלה על הנושא. ״זה בלב שלי. המקום הזה של קשרים אינטימיים שלא בהכרח יושבים בתבנית הזאת שסיפרו לנו”, היא אומרת, “אני מרגישה שהרבה פעמים החברויות לוקחות אותנו למקומות האינטימיים האלה״. אחת הסוגיות שעולות במחקר שלה היא שישנה כמות מוגבלות של מערכות יחסים שהחברה מוכנה לקבל ולפי המסגרת המצומצמת היא מתווה כיצד מערכות יחסים ומשפחות אמורות להיראות. “עד כדי כך שדברים מתגלמים גם ברמת החוק של מה ראוי ומה לא”.

עמוד השער בעבודת התזה של שטיינברג. צילום מסך

דוגמה לכך היא שלפי החוק זוג שמגדיר את עצמו א-מיני, לא יוכר ככזה שזכאי לזכויות שארים למשל, מכיוון שאינם נחשבים כ-״נורמטיבי״ בתפיסה החברתית ולא זכו לביטוי בספר החוקים. ״אני חושבת שאצל הרבה א-מייניים יש את השלב הראשוני של איך החברה מגדירה אנשים, כלומר מה זה להיות בנאדם ושזה בעצם דרך מיניות. אם אתה לא מיני, אתה נתפס כפחות אנושי״, מודה שטיינברג. בחוויה האישית שלה, שטיינברג דמיינה עולם מושלם של מערכות יחסים א-מיניות, וכמה זה כיף ונהדר שאינה חייבת לשנות את עצמה בשביל אחרים, אך זאת אינה המציאות.

רוב המחקר שלה מבוסס על ראיונות שקיימה עם א-מיניים וניתוח פורום א-מיניים (AVEN). הקושי המרכזי שעלה אצל אנשים היא תחושת הבדידות שנובעת מהקושי שהחברה לא ממש נותנת במה לאנשים שלא מרגישים משיכה מינית, ולחפש  מערכת יחסים במישהו שלא מעוניין במיניות זה קושי מאוד גדול, מכיוון שמדובר בקהילה מצומצמת.

כך יוצא שאנשים מוצאים את עצמם יוצאים עם כאלה שכן חווים משיכה מינית. ״בשלב התמלול של הראיונות הייתי עם דמעות בסוף והייתי צריכה לעצור לבכות ולהיות עם זה, אנשים דיברו על המון בדידות וזה כל כך הזכיר לי שהעולם לא מותאם לנו ושזה בסדר. העולם לא מותאם לרוב האנשים, אבל היה שם משהו שהזכיר לי עד כמה מוגבלות האופציות של א-מיניים״. בהקשר של היכרויות במרחב הדיגיטלי שתפסה תאוצה רבה בשנים האחרונות מסתמן שהאפליקציה היחידה שמאפשרת לא-מיניים להציג את עצמם ככאלה היא OKCupid. שטיינברג שמה לה למטרה להפיץ את השיח על א-מיניות ולטענתה זה “כוח העל שלה”, ״אני מדברת על א-מיניות וזה מעניין אנשים. הם רוצים להכיר אותי בגלל זה ולא למרות מי שאני. זאת ההתמודדות האישית שלי״.

סגור לתגובות.