אחת מתחנות האוטובוס הצמודות למכללה. צילום: אביחי אלמיו

הסטודנטים חזרו למכללה, ועכשיו גם האוטובוסים

כשהתחילה מלחמת "חרבות ברזל" בוטלו קווי האוטובוס הישירים מערים בדרום לספיר. בסמסטר ב', כשהלימודים חזרו למתכונת פרונטלית חלקית, גילו סטודנטים רבים שזמן הנסיעה מביתם למכללה התארך משמעותית וגם כלל החלפת אוטובוסים בבאר שבע. לאחר פניית ספירלה למשרד התחבורה – חזרו הקווים הישירים לפעול

מאת אביחי אלמיו

מסתבר שפנייה מסודרת למשרדים ממשלתיים יכולה לשנות את המציאות לטובה. והנה הראייה: בעקבות פניית ספירלה, קווי האוטובוס 588,589 ו-248 הנוסעים מיישובי הנגב למכללת ספיר שחדלו לפעול עם תחילת המלחמה – חזרו לפעול ב-12 במאי במתכונת מלאה וישירה.

נחזור מעט אחורה: כשבועיים אחרי תחילת מלחמת “חרבות ברזל” הודיעו במשרד התחבורה על ביטול כל קווי האוטובוס העוברים באזור עוטף עזה. אמנם ב-17 בינואר החזיר משרד התחבורה את מרבית הקווים, אך על רקע העובדה שהלימודים בספיר התקיימו אז באופן מקוון, לא חזרו שלושת הקווים הישירים מערי הנגב המזרחי אל המכללה.

חודשיים וחצי לאחר מכן, כשהתחיל סמסטר ב’ ב-31 במרץ, הלימודים במחלקות רבות עברו להתנהל בחלקם במתכונת פרונטלית. הדבר חייב את הסטודנטים להגיע למכללה לפחות פעם אחת בשבוע. אולם, סטודנטים הגרים ביישובים ערד, תל שבע, ודימונה וכן ביישובים בדואים בסביבה – שמהם יצאו לפני המלחמה בכל בוקר הקווים הישירים 588,589 ו-248 – נאלצו להאריך את נסיעתם, ובמקום לנסוע עם אוטובוס ישיר למכללה כפי שעשו עד המלחמה, לנסוע עם אוטובוס לתחנה המרכזית בבאר שבע, ושם להחליף לאוטובוס אחר שמגיע למכללה. הדבר סרבל והאריך משמעותית את הנסיעה למכללה. בעקבות פניית “ספירלה” למשרד התחבורה – חזרו ב-12 במאי הקווים האלו לפעול במתכונת מלאה.

סאלח צביח, סטודנטית לתקשורת מחורה: “בגלל שהקו בוטל, הייתי צריכה לנסוע לבאר שבע ומשם לקחת עוד אוטובוס למכללה. זה היה לוקח לי שעה וחצי. בשיעורים שמתחילים ב-8:30 הייתי צריכה לצאת ב-6:30 – במקום ב-7:30 בקו הישיר”

לפי האתר “מר קו” הבוחן את קווי האוטובוסים בארץ ואת מספר הנוסעים הממוצע בהם, ניתן לראות כעת שקו 588 של חברת מטרופולין שחזר לפעול במתכונת מלאה ב-12 במאי, נוסע ישירות מערד למכללת ספיר בשעה וחצי ונוסעים בו בממוצע 68 איש ביום. הקו עובר דרך ישובים בדואים, יוצא בשעות 6:35 ו-6:40, וחוזר בשעות 16:30, 18:00 ו-19:30.

“לפני המלחמה הייתי נוסעת עם קו 588. הייתי עולה על האוטובוס בצומת חורה – ותוך 40 דקות הייתי מגיעה למכללה”, מספרת לספירלה סאלח צביח (21), תושבת חורה וסטודנטית לתקשורת בספיר. “אחרי זה, בגלל שהקו בוטל, הייתי צריכה לנסוע לבאר שבע ומשם לקחת עוד אוטובוס למכללה. זה היה לוקח לי שעה וחצי. זה אומר שבשיעורים שמתחילים ב-8:30 הייתי צריכה לצאת ב-6:30 במקום ב-7:30 בקו הישיר”. כעת, כאמור, לאחר הפנייה למשרד התחבורה, צביח וסטודנטים נוספים יכולים להגיע למכללה באוטובוס ישיר ובזמן קצר יותר, כפי שעשו לפני המלחמה.

קווים נוספים שמגיעים ישירות למכללת ספיר, שהפסיקו את פעילותם במלחמה וחזרו לפעול ב-12 במאי במתכונת מלאה רק לאחר פניית ספירלה למשרד התחבורה הם: קו 589 של חברת מטרופולין שנוסע מתל שבע למכללת ספיר ב-50 דקות. הקו יוצא בבוקר בשעות 7:00 ו-8:00 וחוזר בשעה 16:30 ו-19:30. בקו נוסעים בממוצע 80 איש ביום. בנוסף, קו 248 של חברת אגד – שנוסע מדימונה למכללת ספיר בשעה וחצי, יוצא בשעות: 6:40, 7:50 ,12:20 וחוזר בשעות 14:50, 17:20, 18:50. בקו נוסעים בממוצע 151 איש ביום.

ממשרד התחבורה נמסר: “למשרד התחבורה לא הגיעו ביקושים לקווים אלה, ולכן המשרד לא ידע שצריך להפעיל את הקווים. לידיעת המשרד, המכללה עברה ללימודים מקוונים מרחוק ולא ידענו שחזרו ללימודים פרונטליים. כל הקווים חזרו לפעול ב-12 במאי באותו לו”ז שפעלו לפני המלחמה”.

סגור לתגובות.