אוהדי ספורט שרופים יכולים להעיד על ההתרגשות הרבה שמציפה אותם ברגע שבו הם לובשים את החולצה של הקבוצה שאותה הם מעריצים ונכנסים לאצטדיון (או מתיישבים על הספה בסלון) כדי לצפות במשחק. וכמו שאוהד אמיתי יודע לשנן מתוך שינה את ההרכב הפותח של קבוצתו, כך הוא שולף בעיניים עצומות את החולצה מהמדף בארון הבגדים. אך אם בעבר חולצת מועדון הייתה נחלתם הכמעט בלעדית של אוהדים שרופים או של ילדים שמשחקים בשכונה, בשנים האחרונות הבינו קבוצות ספורט רבות בעולם שמכירת מוצרי הקבוצה ושיווק נכון שלהם שווה הרבה מאוד כסף – ויחסן לנושא התפתח בהתאם. זה מתחיל בעיצוב של לפחות שלושה דגמים שונים: חולצה למשחקי בית, למשחקי חוץ והדגם הניטרלי, וממשיך באופן שבו מוצג כל שחקן חדש המצטרף למועדון. עם תחילת שלב הנוק-אאוט בליגת האלופות ולקראת חג הפורים המתקרב, מערכת ספירלה עושה סדר בבלאגן ומגישה מדריך מקוצר לרוכש המבולבל.
איפה קונים וכמה זה עולה?
חולצת מועדון ניתן לרכוש במספר דרכים, במחירים שונים ובמטבע שונה. כמעט כל קבוצה שמכבדת את עצמה מתחזקת חנות אוהדים, שבה ניתן לקנות חולצה מקורית במחיר מופקע או סביר לחלוטין (תלוי את מי שואלים). האפשרות הזולה יותר היא לרכוש חולצה באחד מאתרי הסחר המקוונים, ששוברים שיאים במחיריהם הנמוכים.
באופן טבעי, ככל שהשחקן ו/או הקבוצה מצליחים יותר, כך המוצרים הנושאים את שמם יעלו בהתאם. ניקח לדוגמה כמה מכוכבי הליגות הבכירות באירופה, שחקנים שכל אוהד ממוצע מכיר. בחיפוש אחר חולצתו המקורית של ליאונל מסי באתר הרשמי של ברצלונה, מפנה האתר את האוהדים לחנות המקוונת של נייקי (שביניהן יש קשר מסחרי וסמל נייקי מופיע על אביזרי המועדון). בחנות נייקי הישראלית עדיין לא ניתן לקנות באופן מקוון, והאתר מפנה את הצרכן לחנות הקרובה למקום מגוריו.
בחנות הרשמית של ריאל מדריד ניתן לקנות את חולצתו של כריסטיאנו רונאלדו במחיר מבצע של 62.9 דולר (במקום 70 דולר), הכולל 47.60 דולר על החולצה ו-15.30 דולר עלות הדפסת החולצה (המזמינים מקבלים סט גרביים תואמים על חשבון הבית). בנוסף, על מנת לשלוח את החולצה לישראל, ישלם הרוכש תוספת של 11.68 דולר, ובסך הכול – 74.60 דולר, שהם כ-290 שקל.
בפנייה לחנות האוהדים של אלופת איטליה, יובנטוס, רואים כי מדי הבית הריקים עולים 80 יורו. תוספת שמו של אחד השחקנים תעלה עוד 15 יורו וסמל ליגת האלופות או הליגה האיטלקית יגרור גם תוספת. כך לדוגמה, חולצה של הקשר המוכשר פול פוגבה תעלה 95 יורו, או 100 יורו עם תוספת של אחד הסמלים. משלוח לישראל יוסיף עוד 44 יורו לחשבון המנופח.
חפשו ברשת
אך לא לכל אוהד יש כאמור את הרצון או את היכולת להוציא מאות שקלים על חולצה אחת, (שלא ניתן ללבוש בכל הזדמנות), לכן קיימת אלטרנטיבה זולה יותר – חיפוש החולצה באתרי המסחר המקוונים. חשוב לקחת בחשבון שכשקונים באתרי קניות מקוונים שאינם חנות רשמית, קשה לדעת בוודאות שהסחורה מקורית. על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר לצרכן הישראלי, יש לכתוב בשורת החיפוש Original Jersey (כן, ידוע שעדיין לא תקבלו בוודאות פריט מקורי). עוד מומלץ לסנן באפשרויות שליחה חינמית לישראל (Free Shipping). בנוסף, רצוי לסמן את האופציה “במצב חדש”, כלומר יד ראשונה. ולבסוף יש לבדוק שמדובר במשלוח רגיל ולא בדואר אקספרס עם חברת שילוח, שמייקר את העלות.
ב-eBay, חולצת המשחק של ליאונל מסי מברצלונה או כריסטיאנו רונאלדו מריאל מדריד תעלה לכם 26 דולר, שהם כ-102 שקל. בחישוב מהיר, קניית חולצה של רונאלדו בחנות הרשמית תעלה כ-145 שקל יותר. חולצה של פוגבה, תעלה בעלי אקספרס 16 דולר, שהם כ-63 שקל, כלומר חיסכון של 345.5 שקל.
הצרכן הישראלי שיחפוץ בחולצה של כוכבי ליגת העל, לא ימצא אותה באתרים מקוונים תוצרת חוץ וכמעט לא קיימות חנויות רשמיות פיזיות. אז איפה כן אפשר לרכוש חולצה כזו? בחנות המקוונת של קבוצתו. חולצת הבית של אלופת הליגה הישראלית, מכבי תל אביב, עולה בחנות הרשמית של המועדון 249 שקל, מכבי חיפה מציעה חולצה במחיר של 220 שקל והפועל באר שבע מתמחרת את חולצת המועדון במחיר של 180 שקל. החולצה הלאומית הרשמית של נבחרת ישראל, שתתמודד בחודש הבא מול קרואטיה, תעלה באתר הרשמי של ההתאחדות לכדורגל 212 שקל.
ומה קורה על הפרקט?
לאוהדי הכדור הכתום המצב מעט שונה. בליגת ה-NBA, לכל אחת מ-30 הקבוצות המשתתפות יש חנות אוהדים מקוונת בתוך האתר הרשמי של הליגה. אתר ה-NBA מציע לאוהדיו לרכוש מגוון מוצרים של השחקן ושל הקבוצות השונות. אוהד המעוניין לרכוש גופייה יכול לבחור בין שלוש אופציות: הגופייה ה”אותנטית” – גופייה קלאסית של שחקן עבר שעולה בין 260 ל-299 דולר. האופציה השנייה היא לרכוש גופיית “סווינגמן” (שחקן מגוון, היכול לשחק במספר עמדות), זוהי גופייה מעוצבת של שחקנים פעילים, שעולה 100 דולר. והאופציה השלישית, גופיית “העתק מדויק” – הגופייה שאיתה משחקים בליגה בעונה הנוכחית, כל גופייה כזו עולה באתר 70 דולר (ללא קשר לאיכות השחקן). בכדי שהגופייה תגיע לארץ, יש להוסיף 24.95 דולר דמי משלוח (המשלוח יגיע תוך שבוע עד שלושה שבועות). סך הכול – 95 דולר, שהם 372.5 שקל.
כמו בכדורגל, את אותן החולצות ניתן למצוא גם בחנויות מקוונות במחירים נוחים יותר, אך עם ספק למקוריותן. גופיית משחק של לברון ג’יימס מקליבלנד קאבלירס עולה 40 דולר, או 157 שקל לצרכן הישראלי, וגופייה של סטפן קרי, גארד האלופה גולדן סטייט והכוכב הכי חם כיום במגרשי הכדורסל, עולה 37 דולר – שהם כ-145 שקל. בעקבות הודעת הפרישה של קובי בראיינט, הכוכב הגדול של הלוס אנג’לס לייקרס בשני העשורים האחרונים, נרשם זינוק צפוי בקצב מכירת הגופיות הנושאות את שמו. אוהד של ברייאנט ייפרד מ-157 שקל כשיקנה את גופייתו ב-eBay . גם הגופייה של הישראלי הראשון ב-NBA, עמרי כספי, ניתנת לרכישה, בעלות של 36 דולר בעלי אקספרס.
הכוכבים מקומיים, המחירים אמריקה
וכמה ישלם אוהד שמעוניין לאבזר את מלתחתו בגופיות של שחקנים ישראלים שמשחקים בארץ? גופייה של גל מקל, גארד מכבי תל אביב, עולה 100 שקל (במקום 200) וגופייה של ליאור אליהו מאלופת הליגה – הפועל ירושלים – עולה 199 שקל. לגופיות של שניהם אין ביקוש בחו”ל ולכן לא ניתן להשיגן בחנויות הסחר המקוונות, אלא רק בחנויות האוהדים המקוונת הרשמיות של קבוצותיהם.
חשוב לשים לב שרכישת מוצרים היא “עבודה” הדורשת בדיקה והשוואה. בכל מצב שבו תרצו לקנות מוצר, תמצאו את עצמכם בסופו של דבר מגהצים את כרטיס האשראי בחנויות פיזיות, או מקלידים אותו באתר כזה או אחר ברשת. עם זאת, בחלק מהחנויות לא ניתן לשלוח מוצרים לישראל ובאתרי סחר מקוונים, כמו “עלי אקספרס” או “eBay”, מלבד ההנחה שהחולצה שהזמנתם אינה מקורית, אפשר לפעמים ליפול על מוצר לא איכותי, או אפילו פגום. למרות זאת, מדובר בסיכון ששווה לקחת, כי אם זה קורה – יש מנגנון תלונה והחזר כספי.
מקורי או חיקוי?
ולסיום, למתלבטים בין מקורי לחיקוי, יש לזכור שרוב האנשים לא באמת מסוגלים להבחין בין מוצר מקורי לבין חיקוי (בהנחה שהוא חיקוי איכותי ועמיד ולא יהפוך לחולצת בטן אחרי כביסה אחת). כלל המוצרים מיוצרים בסין או בשכנותיה, כך שבאמת אין סיבה אמיתית להוציא מאות שקלים על חולצה מקורית וניתן לחסוך את הכסף ולטוס למשחק. ודבר אחרון, ללא שום קשר לאיכות המוצר – בהצלחה עם הדואר.
תמונה בראש הכתבה: חולצה מקורית של ארסנל (אנגליה), מחנות האוהדים בלונדון. צילום: ראובן בן לולו