כבר שלושה חודשים שדנה קציר נערכת ל-Black Friday (“יום שישי השחור”), חגיגת הקניות שהחלה בארה”ב ועשתה עלייה בשנים האחרונות. היא הכינה “ווישליסטים” (Wish list), רשימות קניות לפי סדר עדיפויות ותקציב, ופשוט מחכה להגעת יום שישי המיוחל. “אני אוהבת להיערך ולהיות מוכנה”, אומרת קציר, תושבת עמק חפר בת 14 שלקראת הבלאק פריידי הראשון בו תבזבז, עבדה שעות רבות כבייביסיטר ודאגה לתקציב שיצייר כמה סימוני וי בווישליסט.
יום שישי השחור מהווה את יריית הפתיחה לעונת ההנחות והמבצעים השנתית לקראת חג המולד. מדובר ביום בו עסקים רבים, חנויות ואתרי אינטרנט ברחבי העולם, כולל ישראל, יוצאים במבצעי ענק ומציעים הנחות גדולות מהרגיל. המבצעים נכנסו לתוקף הבוקר (שישי) ויגיעו לשיאם ביום שני ה-28 בנובמבר, שזכה גם הוא לכינוי משלו “Cyber monday” (“יום שני המקוון”).
מקורו של השם בלאק פריידיי מגיע בעקבות סימון שהיה נהוג בספרי החשבונות, בהם הצבע האדום סימל הוצאות והפסדים ואילו הצבע השחור סימן רווחים. שישי השחור הוא היום בו בעלי החנויות והעסקים השונים “עוברים לצד השחור” – כלומר, נהנים מרווחים. יום זה הוא מסורת רבת שנים בתרבות האמריקאית, וחלק ממדינות ארצות הברית אף רואות בו יום חג ומעניקות חופשה לעובדים – מה שלא ניתן אפילו ביום הבחירות במדינה. בתי עסק רבים עובדים ללא הפסקה, אך ממתינים לחצות כדי להתחיל למכור במחירים מוזלים. ישנן חנויות מסוימות שאף מחכות לשעה 12:00 כדי לפתוח את הדלתות – מה שמביא לתורי ענק והמתנה מורטת עצבים. בשנים האחרונות, הצטרפו למשחק בתי עסק רבים בישראל על מנת לא לאבד לקוחות לטובת אתרים מרחבי העולם.
לעומת קציר בת ה-14, יש לא מעט ישראלים שמתורגלים כבר די הרבה שנים ביום הקניות שהפך בינלאומי. אור מלול, בת 28 מבית חנן, החלה לקחת חלק ביום שישי השחור לפני כשלוש שנים. מלול מספרת כי נדרשת היערכות מוקדמת כמה ימים קודם לכן, “אני מכינה ווישליסט באתרים שאני אוהבת ויודעת שיש בהם הנחות משמעותיות”. על שאלת “כמה זה עולה לך?” היא מספרת כי היא משתדלת שלא לחצות את רף 700 הדולר ומציעה לא להתפתות ולקנות דברים שלא באמת צריך.
לקוחה מושבעת נוספת של מסורת שישי השחור היא אריאלה מסרסקי, בת 22 מרעננה, היא מספרת שהשתתפה באופן פעיל ביום הקניות כבר בגיל 18. לדבריה, היא עבדה “פול טיים ולא היה לי זמן לכלום אז הייתי עושה מלא קניות באינטרנט”. גם מסרסקי נערכת חודש מראש ומכינה לעצמה רשימה מסודרת, וכשמתפרסמים המבצעים היא בודקת האם זה משתלם. “הסכום שאני מוציאה משתנה משנה לשנה ובהתאם לעובר ושב, לפני שנתיים השתגעתי ואלו מספרים שהשתיקה יפה להם, השנה אני מגבילה את עצמי”.
מיכל חזני, בת 24 מרעננה, יחסית טרייה בעסק – באמתחתה רק שנת ניסיון – אך גם היא מספרת על היערכות דומה: שבוע מראש, ווישליסט ועבודת תחקיר בבלוגים ייעודיים המוקדשים לשופינג. חזני מייעצת לבדוק את המחירים חודשים לפני סוף נובמבר, “כי לפעמים הם מעלים את המחירים לפני כדי שביום עצמו זה ייראה כמו הנחה, למרות שרק הורידו את המחיר בחזרה למחיר המקורי”.
למרות ההתרגשות והציפייה הגדולה, לא לכולם יום שישי השחור מבשר על יום חג. דואר ישראל הוא דוגמא לארגון שעבורו מדובר בחודש שחור – ובלי קשר לעמודת הרווחים הכספיים. במהלך החודש שאחרי יום הקניות המרוכז מטפלים בדואר בכמויות עצומות של חבילות קניות המגיעות מחו”ל, דבר הגורם לעיכובים בהגעת החבילות ליעדן ופקיעת סבלנות הלקוחות. לפי נתוני אתר הקניות Ebay, ב-2014 רכשו הישראלים 90 אלף מוצרים במהלך שישי השחור – 63 מוצרים בשנייה. ב-2016 סביר להניח שעבודת עובדי הדואר תהיה אפילו קשה יותר.
בתמונה הראשית: הכנות ל-Black Friday בקניון בישראל. צילום: עתליה פרץ