61% מהצעירים הישראלים בגילאי 35-18 משתמשים באינטרנט כמקור החדשות העיקרי שלהם, זאת לעומת 2% בלבד שמעדיפים את העיתונות המודפסת – כך עולה מתוך סקר בנושא צריכת תקשורת בקרב צעירים, שערך בחודש מרץ האחרון מכון גיאוקרטוגרפיה עבור פרויקט NET-MED. ממצאי הסקר יוצגו היום (יום ג’, 24/11) בשולחן פתוח בכנס שדרות לחברה שנפתח במכללת ספיר.
בסקר השתתפו 600 צעירים וצעירות המהווים מדגם ארצי מייצג של שכבת הגיל הרלוונטית, מהמגזר הערבי והיהודי כאחד, ובמהלכו נבחנו עמדותיהם ביחס לתקשורת. הסקר בחן את עמדות המשתתפים בחמישה נושאים עיקריים: דיור, תעסוקה, השפעה פוליטית, השכלה וייצוג כללי של צעירים באמצעי התקשורת בישראל.
באופן מפתיע, דווקא ברשתות החברתיות – שהפכו בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מחיינו – בחרו רק 7% מן המשתתפים כמקור העיקרי לצריכת חדשות. נוסף על כך, הנתונים מראים כי צעירים מהמגזר הערבי מעדיפים באופן מובהק את המדיום הטלוויזיוני לעומת האינטרנט, ואילו בקרב צעירים מהמגזר היהודי נמצאה עדיפות גדולה יותר למדיום האינטרנטי בכל הקשור לצריכת חדשות. ככל שעולה גיל המשתתפים בסקר – כך עולה גם הבולטות של הטלוויזיה בחייהם ומנגד השימוש ברשתות החברתיות פוחת ב-10% בהתאמה.
מקורות המידע המהימנים ביותר שנבחרו על ידי משתתפי הסקר הם אתר ynet במקום הראשון ומיד אחריו חדשות ערוץ 2. בשיעורים נמוכים יותר נמצאו אתר הארץ ועיתון ישראל היום. עוד עולה מן הסקר, כי במגזר הערבי מקור המידע שבלט באופן מובהק מעל פני האחרים היה אתר האינטרנט Panet, אתר חדשותי-בידורי בשפה הערבית המשרת את צעירי המגזר.
אין מספיק חשיפה לסוגיות שמעסיקות צעירים
המשתתפים בסקר נדרשו לדרג את מידת הסכמתם עם מגוון היגדים שקשורים באופן הייצוג והסיקור של צעירים בתקשורת בישראל. היגדים כגון: “כלי התקשורת נותנים ביטוי נכון ומלא לקשיים של צעירים בנוגע ליוקר המחייה”, או “אני למד בעיקר מהתקשורת כיצד להתמודד עם סוגיות הדיור”. המסקנה שעולה מן הסקר היא שבעוד שלדעת המשתתפים סוגיית יוקר המחייה זוכה לסיקור נרחב באמצעי התקשורת, סוגיות ליבה אחרות מעולמם של צעירים בישראל – כמו דיור, השכלה גבוהה ותעסוקה – אינן זוכות לחשיפה מספקת בתקשורת.
פרויקט הצעירים NET-MED מוטמע במקביל ב-9 מדינות נוספות על ידי הארגון הבינלאומי אונסק”ו ובמימון האיחוד האירופי. מטרת הפרויקט בישראל היא לאפשר ייצוג משופר והולם של צעירים וצעירות ישראלים בגילאי 35-18 בכל תהליכי הפיתוח וההטמעה של מדיניות ותכניות המשפיעות על חייהם של הצעירים, על מנת להבטיח שקולם וסדרי העדיפויות שלהם יילקחו בחשבון וישולבו בפתרונות המוצעים על ידי מקבלי ההחלטות ברמה הלאומית.
ד”ר יובל גוז’נסקי, ראש פרויקט הצעירים NET-MED, אומר כי “הסקר מראה שהצעירים בישראל צורכים את ערוצי המדיה המרכזיים, אך אינם מצליחים למצוא בתקשורת הד מספק לקשיים ולאתגרים שאיתם הם מתמודדים כאזרחים צעירים במדינת ישראל”.
צילום תמונה בראש הכתבה: אייל גטו.