ספר התניא של חסידות חב"ד. צילום: רועי יצחק

סטודנט בספיר? תודה שלקחת חלק במימון הדפסת ספר התניא

ביום שלישי ה-12 בינואר ייערך אירוע מיוחד במכללה האקדמית ספיר. ברחבת בניין המנהלה (בניין מספר 5) יודפס בטקס חגיגי ספר התניא. הספר נכתב בסוף המאה ה-18, הודפס עד היום ביותר מ-6,000 מהדורות ברחבי העולם ותורגם לשמונה שפות. “כתב את התניא האדמו”ר הראשון של חב”ד, רבי שניאור זלמן לפני 200 שנה”, מסביר הרב יאיר רוזנטל, שליח הרבי מליובאוויטש ומנהל חב”ד בקמפוס ספיר. “נכתבו עליו הרבה פירושים, כדי להנגיש אותו יותר”, הוא מוסיף.

“החידוש זה עצם ההדפסה, להדפיס כאן את ספר התניא מביא ברכה ואור אלוקי למקום. הרבי מליובאוויטש ביקש שידפיסו את ספר התניא בכל מקום בעולם”, אומר הרב יאיר. גם דיקן הסטודנטים אלון גייר מברך על האירוע ומסביר: “אני חושב שזה אירוע חשוב ומעניין ואנחנו מציעים פה לסטודנטים מגוון אדיר של פעילויות ואני חושב שזה מה שיפה במכללה שלנו, שיש מכללה בפריפריה הישראלית שמציעה עשרות אפשרויות לסטודנט להיות פעיל ולמצוא את עצמו”.

הרב יאיר רוזנטל. צילום: רועי יצחק
הרב יאיר רוזנטל. צילום: רועי יצחק

אירוע הדפסת הספר ילווה בהופעתו של הזמר החוזר בתשובה שולי רנד, המזוהה גם כן עם חסידות חב”ד, כאשר כניסה להופעה תעלה 20 שקל. הפקת האירוע, שמתקיים בשיתוף פעולה עם חב”ד בקמפוס, דיקן הסטודנטים ואגודת הסטודנטים, גובה מחיר כספי לא זול. “ההדפסה עצמה היא באמת מאוד יקרה ונעה סביב 8,000 שקל”, אומר ניב מתוס, ראש מדור תרבות מטעם אגודת הסטודנטים. “חלק מהכסף הדיקן משלם, חלק משלמת אגודת הסטודנטים – ובית חב”ד משלים את השאר ביחד עם מכירת הכרטיסים (להופעה של שולי רנד)”, מסביר ניב.  אז כמה זה עולה לסטודנטים? האגודה הוציאה בעבור האירוע 4,500 שקל (ובנוסף כל סטודנט שירצה להשתתף ישלם 20 שקלים להופעה) דיקן הסטודנטים הוציא כ-1,000 שקל בעבור האירוע – וחב”ד הוציאו את השאר.

“אין סיבה שנשלם על זה”

על אף שלא נאמר במפורש כי האירוע מיועד רק לקהל יהודי, אי אפשר שלא לשים לב לדגש הדתי-יהודי שמאפיין אותו ובקמפוס אפשר לשמוע קולות שמתנגדים למימון האירוע מכספם של הסטודנטים. “זאת יכולה להיות מתנה מקסימה ומאוד גדולה לתת לכל מי שרוצה בכך, אם זה ממומן על ידי כספי חב”ד”, אומרת יהב ארז (25), סטודנטית לתקשורת, שטוענת כי לדעתה הכסף שהיא משלמת לאגודת הסטודנטים לא צריך להתבזבז על ספר שנגיש במקומות אחרים. “לא צריך ללכת לאירוע ההדפסה של ספיר כדי לקרוא את ספר התניא. לכן אין סיבה שאנחנו נשלם על זה”, מסבירה ארז.

המחיר הגבוה של ההדפסה עורר גם את רוחה של אורית מדרעלם (24) סטודנטית במכינה הייעודית לעבודה סוציאלית, “מה זה השטויות האלה? אנחנו משלמים על זה, עם הכסף שלנו. לקחו לנו בלי לשאול אותנו. הם עשו הצבעה? זה פשוט לא הגיוני. כי הספר קיים במכללה ואנחנו משלמים כסף כדי להדפיס אותו, איזה חוצפה”.

גם בספיר יש בית כנסת. צילום: רועי יצחק
גם בספיר יש בית כנסת. צילום: רועי יצחק

לדברי דיקן הסטודנטים אלון גייר, “במכללה יש פלורליזם ומה לעשות ישראל היא מדינה יהודית. אני לא רואה עם זה כל בעיה, אלא להפך. לכבוד הוא לנו שפעילות כזאת נעשית, זה לא דבר שנעשה כל יום”. לדעתו של גייר מצטרפת גם רונית חשייב (23), סטודנטית לניהול המשאב האנושי שנחשפה לספר לראשונה בטיול שעשתה במרכז אמריקה. “אפשר לקנות עותקים שלו, אבל הרבה יותר גבוה (מבחינה רוחנית) להשתתף בהדפסה של ספר כזה. זה כמו שתגידי סידור אחד, במקום אחד. עדיף שיהיה בכמה מקומות. כשלוקחים חלק בזה – מרגישים את החיבור. זה שואב אותך, באיזשהו מקום, גורם לך לרצות לדעת מה זה, להתעניין בזה יותר. אני חושבת שזה אירוע חשוב, כי זה מעלה את המודעות לגבי הספר”.

תגובת דובר המכללה סיימון תמיר: “במכללה ציבור סטודנטים גדול שיש לו זיקה לפעילות העוסקת בחיזוק ערכי היהדות. בקמפוס פועל הרב יאיר רוזנטל מחב”ד שפעילותו מתואמת ומאושרת על ידי משרד הדיקן כחלק בפעילויות חברתיות וקהילתיות המוצעות לסטודנטים. גופים נוספים הפועלים ברוח זו הם ‘הלל’ ו’לגעת ברוח היהודית’. במסגרת הפעילות מחר תתקיים הופעה של שולי רנד – במימון תנועת חב”ד. לפני ההופעה תתקיים הדפסה חגיגית של ספר התניא. משרד הדיקן משתתף בעלות הכיבוד בגובה של כ-1,000 שקל. זוהי עלות סבירה ומקובלת עבור אירוע המיועד לציבור הסטודנטים”.

בתמונה בראש הכתבה – ספר התניא של חסידות חב”ד. צילום: רועי יצחק

סגור לתגובות.