א-מיניים במצעד הגאווה האחרון. צילום: אוריה בן ברית

סטרייט, במצעד הגאווה כבר צעדת?

מצעד הגאווה והסבלנות התקיים היום (חמישי) בירושלים וכמו בכל שנה מתעורר שוב הדיון על מדוע דווקא בירושלים, ולמה עוד אחד אם כבר היה אחד בתל אביב, ולמה צריך את זה בכלל. לאחר שנה מלאת תהפוכות עבור הקהילה הלהט”בית, והמחאה בעקבות החלטת משרד הרווחה להתנגד לאימוץ ילדים על ידי זוגות להט”בים, די ברור למה הם מתעקשים לצעוד. אבל בימים של הסלמה במצב הביטחוני של ירושלים ושנתיים לאחר רצח שירה בנקי במצעד החלטנו לבדוק, למה גם הסטרייטים צועדים.

למה את הולכת למצעד בירושלים שאלתי את גאיה, (23) מירושלים, היא הסבירה שמבחינתה זה מצעד שדורש את זכותו הבסיסית ביותר של האדם. “כשאני הולכת למצעד הגאווה בירושלים זה מהסיבה הפשוטה מאוד שזה מצעד שבא ואומר שלכל אדם באשר הוא אדם יש זכות ומקום לחיות בירושלים ולא רק בירושלים אלא בירושלים כבירת ישראל. כמובן שיש לי חברים מהקהילה הגאה ואני מאמינה ותומכת במאבקם לשוויון זכויות ואני הולכת גם כדי לתמוך בהם. אבל בבסיס – אני הולכת כי המצעד הזה מראה שבירושלים וכך גם במדינה הזאת, יש מקום לכולם – דתיים/ות מכל הזרמים והדתות, חילונים/ות מכל הזרמים, ואוהבים/ות מכל הנטיות. מבחינתי המצעד הזה אומר – אנחנו אוהבים/ות את המדינה על כל מורכבותה, ורוצים/ות לחיות בירושלים ובמדינה. על כל מורכבויותינו”.

יעקב, 24, סטודנט דתי מירושלים מספר כי הוא צועד מטעמים דתיים, “אני צועד כדי לקיים את מצוות הבורא של “ואהבת לרעך כמוך” בשם היהדות שלי, יהדות של אהבה והכלה. להגיד ברגליים שהאמירות של רבנים כנגד הקהילה הלהט”בית הם לא אמירות של האלוהים שלי. להראות לבני נוער המפקפקים בקיומם שיש להם תמיכה, לעזור להם לבחור בחיים. להמשיך לבנות קהילה יהודית אוהבת, מקבלת ומכילה ולהפיץ אור ואהבה בעיר הקדושה”.

אור שמשון (25) סטודנטית במכללת ספיר צועדת מתוך רצון לשמור על ערך השוויון. “אני הולכת בראש ובראשונה כדי לתמוך בקהילה, ובדרישה שלהם לשיוויון זכויות ומעבר לזה בגלל הרצח של שירה בנקי ז”ל זה חשוב מאוד שזה יעלה על סדר היום כי ביטויי שנאה לשונה ממך, כזה כמו שקרה ברצח של שירה בנקי לא הגיוני שיקרה במדינה דמוקרטית כמו שלנו. כולנו צריכים לצאת לרחוב, סטרייטים או גאים, כי צריך להוציא את כולם לעורר ולעודד מודעות של קבלה של האחר וקבלה של השונה. להבין שמעבר לנטייה מינית או מגדר או צבע עור, אנחנו חיים במדינה דמוקרטית שדוגלת בשיווין שיש לאפשר אותו לכולם בכל מקום לא רק לסטרייטים ולא רק בתל אביב”.

טענה דומה העלתה גם מאי שווינפלד (32) מחיפה כשאמרה שהיא צועדת למען עתיד המדינה שלנו ” בימים כאלה, של השתלטות החרדים על המדינה והדתה בבתי הספר אני צועדת כדי להבטיח שלמדינה שלנו יש עתיד כמדינה דמוקרטית. הזכות להיות שווה היא זכות בסיסית בדמוקרטיה ולאחר ששרים בוחרים להגיד מי זכאי להקים ומשפחה ומי סוג ב במדינה, אני חושבת שחשוב לצעוד לא רק למען שיוויון זכויות של קהילת הלהטב אלא למען ערכי הבסיס של הדמוקרטיה”.

“מה זאת אומרת? זה לא ברור?” ענתה לי ענבל בת ה25 כששאלתי אותה למה היא תצעד במצעד ” לי זה נעשה ברור מאליו, רוב החברים שלי (כולם סטרייטים) הולכים. חוסר ההכרה בזכויות והיחס האלים כלפי הקהילה הופכים את זה לנושא שחובה להיאבק עליו ולחדד כמה הוא טבעי ומהותי, והמצעד הוא אחת הדרכים להדגיש שזה בסדר, שזו לא סיבה לגנאי ושהם שווים בדיוק כמוני”.

סגור לתגובות.