קבוצה שמעוררת שיח לגיטימי. צילום: ליאורה בן צור

לבוש צנוע זה דבר בסיסי

כאישה דתייה, לא פעם אני נתקלת בקושי בקניית בגדים. המושג “אין לי מה ללבוש” שנאמר בחצי הלצה כשפותחים את ארון הבגדים מקבל כאן משמעות חדשה. ארון הבגדים של אישה דתייה הוא ארון כמעט בלתי אפשרי. רשתות האופנה והמעצבות פעמים רבות אינן ערות לצורכיהן של נשים דתיות, שרוצות להתלבש בצניעות, ולא פחות חשוב מזה – בסטייל. מתוך הצורך הזה, החלה מהפכה.

שתי סטודנטיות חוזרות בתשובה עייפו מארון הבגדים שאינו מייצג אותן והחליטו לצאת במחאה על המצב. הן הקימו קבוצה בפייסבוק שנקראת “מחאת הבסיס” שצברה כמעט 30 אלף לייקים מאז שהוקמה לפני חמש שנים. “מחאת הבסיס” מוחה על התופעה הידועה במגזר הדתי-חרדי בו הבחורות צריכות להתלבש בצניעות, ולכן עליהן להוסיף שכבה נוספת של שרוולונים, חולצת בסיס עד המרפק, חולצות בסיס ארוכות ואו חצאיות השלמה לביגוד קיים, כי המעצבים ברשתות האופנה לא מעצבים בגדים שעומדים בסטנדרט הצניעות.

“אני מודדת שמלה, רק מה? הכל בעייתי”. צילום מסך

הקבוצה מעוררת שיח על הצורך של נשים דתיות בלבוש צנוע ואופנתי. חנויות הבגדים והמעצבות לא יוצרות שינוי בנושא וממשיכות להנציח את המצב. “הסיבוב מתחיל באחת הרשתות הישראליות, שם אני מודדת שמלה, רק מה? הכל בעייתי. ואז אני משכנעת את עצמי שאלבש מתחת חצאית בסיס, ופה שרוולון”. כותבת א’, מנהלת הקבוצה שמעדיפה להישאר בעילום שם.

א’, שחזרה בתשובה, הקימה יחד עם חברתה את קבוצת “מחאת הבסיס”, מתוך חיסרון לציבור הנשים הדתיות. “התחלנו כשתי סטודנטיות, לא היה לנו קשר לעיצוב. כחוזרת בתשובה, הגעתי ליריד דתיות והייתי בשוק! הכול היה שקוף או מחורר, למה צריך לשלם על שמלה שצריך לעשות לה השלמות?”.

“למה צריך לשלם על שמלה כשצריך לעשות לה השלמות”?. צילום מסך

א’ מצהירה כי לדתיות מגיע הטוב ביותר. “לדוסיות מגיע הטופ שבטופ. המחאה גרמה לפריחה של בעלי עסקים שהתחילו לעצב באופן צנוע, היה גל לרכוב עליו וזה הפך לאימפריה”.

גם במגזר החרדי השינוי התודעתי חלחל. המחאה פתחה פתח שאפשר להרבה מהמעצבות החרדיות לעצב ליין בגדים שעומדים בסטנדרט הצניעות. א’ מספרת שפנתה אליה מעצבת חרדית שהקולקציה נגמרה לה מפני שעיצבה לקהל שמלות צנועות. “המעצבת עיצבה באופן אחר והאריכה את החצאיות, הכל נחטף לה”. היא מספרת, “היום הרבה יותר טוב מלפני ארבע שנים, המודעות צמחה ואיתה השינוי, היום מעצבת תעצב שמלה עם שרוולים”.

“דוסיות, שחררו!”. צילום מסך

על השאלה מה בנות דתיות צריכות לעשות כדי למלא את ארון הבגדים היא משיבה בצורה חד-משמעית: “דוסיות, דתיות, שחררו! אנחנו לא צריכות להתפשר, אם עסקים לא סופרים אותנו, לא צריך לספור אותם בחזרה. לא עונים על צרכי הצניעות שלך? תפני להם עורף!”.

א’ וחברתה התחילו את המחאה מעמוד בפייסבוק, אך חברתה עזבה את הפעילות ברגע שהתחתנה וילדה את בתה. עמוד הפייסבוק שלהן הוליד אתר חדש שעלה לאוויר, ובו א’ מציגה קולקציות צנועות בשיתוף פעולה עם אתרים כמו אסוס, אלי אקספרס ועוד מעצבות ישראליות. חשוב לציין, כי חלק מרשתות האופנה בארץ כן מציעות קולקציות למגזר הדתי, קולקציות שקיימות בחברות כמו “מנגו” ו”זארה”.

א’ מצפה מבנות דתיות להכיר את זכויותיהן ולא לפחד מדרישות מרשתות אופנה ומעצבות שלא עונות על המענה. “כדי שתופעת הבסיס תיעלם. זה בסיסי להתלבש ולהיראות איך שנוח לך”.

סגור לתגובות.