אוטובוס אגד בירושלים

תלונות על ליקויים בתחבורה הציבורית משדרות לירושלים

תושבי שדרות והסביבה, בהם סטודנטים ממכללת ספיר, מוחים כבר תקופה ארוכה על כך שהתחבורה הציבורית בקו שדרות-ירושלים לקויה. לדבריהם, קו 492 של חברת “אגד”, שיוצא מנתיבות לירושלים ועובר דרך שדרות, מאחר לעתים קרובות, איחורים של כחצי שעה ואף יותר. לרוב, הקו מגיע מנתיבות כשהוא כבר מלא בנוסעים, כך שמי שעולה בשדרות נאלץ ברוב המקרים לעמוד במשך כל הנסיעה הארוכה. בחלק מהפעמים, האוטובוס אפילו לא עוצר בתחנה בשדרות מאותה הסיבה. בנוסף, אומרים התושבים והסטודנטים, כי התדירות של האוטובוסים משדרות לירושלים נמוכה ולא מספקת. מה שמגביל את הנגישות שלהם ואת האפשרות להתפרנס או ללמוד בירושלים.

טלאור סופר, בת 24 משדרות, לומדת ועובדת באזור ירושלים ולכן נאלצת לנסוע בקו 492 לעתים קרובות. “אני נוסעת בקו הזה בתדירות גבוהה, וכמעט בכל הפעמים הקו עמוס מאוד ולפעמים אין בכלל מקום לשבת”, מספרת סופר. לדבריה, הבעיה מחמירה בתקופות בהן חלה חופשת “בין הזמנים” בישיבות החרדיות, בהן הקווים עמוסים עוד יותר מהרגיל. “היו פעמים שהייתי מחכה בתחנה בשדרות והקו היה עובר ולא עוצר”, היא מתארת. “כיוון שגם ככה שעות הגעת הקו במהלך היום הן נדירות, במידה והאוטובוס אפילו לא עוצר, אנשים רבים נאלצים לבטל את התוכניות שלהם לאותו היום. או לנסוע באמצעות כמה קווים ולהגיע בשעה מאוחרת בהרבה מכפי שתכננו”.

סופר לא לבד בסירה בנושא זה, גונן באסי, בן 28, סטודנט שנה רביעית לקולנוע במכללת ספיר, סובל גם הוא מקו 492. “הקו אף פעם לא מגיע בזמן, לפעמים באיחור של חצי שעה ויותר”, אומר באסי. “לפעמים גם מגיע אוטובוס שאין בו אפשרות לשלם, ואז עוצרים במחלף שורש ועולים פקחים שמשלמים להם והם יוצרים עיכוב נורא”. באסי קורא להפעלת קו ישיר משדרות.

מלבד האיחורים והעומס בקו 492, בעיה נוספת בתחבורה הציבורית משדרות-לירושלים היא תדירות האוטובוסים. התושבים והסטודנטים נאלצים לא פעם לחכות לטרמפים לירושלים או לוותר על נסיעה מכיוון שתדירות האוטובוסים נמוכה. “אין מספיק תחבורה משדרות לירושלים”, אומרת שירן סהר, בת 27, תושבת שדרות וסטודנטית לשעבר במכללת ספיר. “הזמינות של קו 492 היא דלה מאוד, הקו יוצא רק בזמנים מאוד ספציפיים במהלך היום. זה מתסכל מאוד, לרוב אני מוותרת על הנסיעות הביתה ונשארת בדירה שלי בשדרות”.

נוסעים ממתינים לאוטובוס (צילום: חן סהר-איתם)

תושבים וסטודנטים שאין להם רכב פרטי וצריכים להגיע מוקדם בבוקר לעבודה או ללימודים ולנסוע בקו שדרות-ירושלים, נמצאים בבעיה. האוטובוס הראשון של קו 492 יוצא משדרות בשעה 7:08 (*זמן משוער), ומגיע רק ב-9:00 בבוקר לירושלים, וזה במקרה בו האוטובוס לא איחר או שהנסיעה לא התעכבה (או כפי שכתוב באתר אגד: *זמן משוער). האוטובוס אחריו, יוצא משדרות רק בשעה 8:38 (*זמן משוער) כלומר, הפרש של שעה וחצי בין האוטובוס הראשון לשני, למרות שאלו שעות הבוקר בהן יש צורך גדול יותר. בכיוון ההפוך, המצב אפילו גרוע יותר. הנוסעים לכיוון שדרות נתקלים בבעיה אחרת, האוטובוס הראשון יוצא מירושלים רק בשעה 10:00 בבוקר ומגיע לשדרות בשעה 11:49. האוטובוס אחריו, יוצא מירושלים בשעה 13:30, הפרש של שלוש וחצי שעות בין האוטובוס הראשון לשני. “זה הדבר שהכי מעצבן אותי בקו הזה”, אומר ליאור מור יוסף, סטודנט לעבודה סוציאלית במכללת ספיר. “הייתי בירושלים והיה לי שיעור בעשר בבוקר בשדרות ולא יכולתי להגיע אליו”.

תושבים משדרות והאזור מוחים על הליקויים הללו כבר שנים, וב-2013 אף חתמו על עצומה שדרשה לתגבר את קווי התחבורה הציבורית בקו נתיבות-ירושלים. בעצומה נכתב כי הקווים הקיימים אינם נותנים מענה מתאים לתושבים וכי “הדבר פוגע ביכולת הנוסעים להתפרנס או ללמוד, מחליש את האזור ומגדיל את הפערים בין הנגב לשאר חלקי הארץ”. למרות שחלו מעט שינויים ושיפורים בקווי התחבורה הציבורית בין נתיבות-ירושלים מאז שנת 2013, עדיין חלים ליקויים בתחבורה שנותרו ללא שינוי. כדי לשפר את התחבורה, אומרים התושבים, צריך לתגבר את מספר הקווים, ולהעלות את התדירות של האוטובוסים, במיוחד בשעות הבוקר ובזמנים שבהם העומס מוגבר. “קו 492 הוא קו מהדרין של חרדים”, אומרת סופר, “אז דווקא בגלל זה, שיש הרבה נוסעים באופן קבוע, צריך להגדיל את מספר האוטובוסים. לא מספיק שיגיע רק אוטובוס אחד, צריך שני אוטובוסים, במיוחד בשעות הבוקר שיש הרבה נוסעים”.

מלבד קו 492, קיים קו נוסף של אגד, קו 443 שיוצא מאופקים ומגיע לירושלים. האוטובוס עוצר בנתיבות, שדרות, וכמה מושבים וקיבוצים. אך למעשה, זהו קו אוטובוס שמגיע רק פעם אחת ביום ולכן לא עונה על צרכי הנוסעים.

דובר אגד, רון רטנר, מסר בתגובה כי “אגד עושה כל מאמץ ומחייבת את נהגיה לעמוד בלו”ז המתוכנן. פנייתכם בנושא האיחורים, כביכול, היא הפנייה הראשונה והיחידה שנתקבלה עד כה בנושא זה. כנ”ל באשר לאי איסוף נוסעים בשדרות. עם זאת, יתכן כי התעוררה בעיה נקודתית ביום מסוים, או בשעה מסוימת. באשר לתגבור הנסיעות בקו – נושא זה מצוי באחריותו של משרד התחבורה. התגבור נקבע ע”פ הצרכים המשתפים מספירת נוסעים ורמת הביקוש לנסיעות. אם יימסרו לאגד פרטים באשר לאיחורים מתמשכים או אי איסוף נוסעים בשדרות – הנושא ייבדק בתשומת לב ובמקצועיות כדי לתת מענה ראוי”

סגור לתגובות.