סטודנטים עוסקים בפעילות ספורטיבית (צילום: דניאל תור)

“גם בתקופת מבחנים, מתאמנים”: בדרך לתואר עוברים בחדר כושר

זה לא סוד, המרוץ לסיום התואר מצריך מכל סטודנט וסטודנטית לבלות זמן רב בישיבה כדי לספוג את הררי המידע שנלמדים בקורסים. הדרישה הזו, לצד לחץ וחוסר זמן, יוצרים לעיתים מצב שבו הסטודנטים מאמצים אורח חיים שחף מפעילות ספורטיבית ומתזונה מאוזנת. אבל מנגד, יש סטודנטים שמעדיפים לאתגר את אורח החיים הזה, לעסוק בפעילות גופנית ולפקח על הרגלי התזונה שלהם.

“אני רצה פעמיים במהלך השבוע, פעם אחת בימי שלישי עם חבריי לנבחרת הריצה של מכללת ספיר, ופעם נוספת לבדי בסוף השבוע”, סיפרה שרון דוד, סטודנטית במחלקה לתקשורת. “בסיום הריצה אני תמיד מרגישה שמיציתי את היום ולא נשארתי בדירה בחוסר מעש”. עבור דוד, האימונים באוויר הפתוח מהווים מפלט מהחלל הסגור שבבנייני הכיתות ובמיוחד כשהם נעשים יחד עם חבריה לנבחרת. “יש קושי מנטלי באימון יחידני כיוון שאנו נדרשים לשכנע את עצמנו לעשות זאת שוב ושוב מחדש. למרות זאת, כשחבריי נמצאים לצדי, האימון הופך למהנה מאוד ולכן, אני מרגישה אכזבה כשאני נדרשת לבטל את הגעתי בגלל אילוצים כאלה או אחרים”, היא מוסיפה.

“בסיום הריצה אני תמיד מרגישה שמיציתי את היום”. שרון דוד (צילום: שרון דוד)

לרקע בספורט, מתברר, יש השפעה רבה על הנכונות לעסוק בהתעמלות בתקופת הלימודים העמוסה. כך גם במקרה של יובל גבע, הלומדת גם היא במחלקה לתקשורת, שמעידה שכושר גופני הוא חלק מרכזי משגרת יומה. “אפשר לטעון שאהבת הספורט עברה אצלנו בשושלת. סבתי באה מהתחום ואמי הפכה להיות מדריכת התעמלות קרקע ומכשירים”, הסבירה גבע.

“רקדתי והתאמנתי במשך שנים. זה חלק בלתי נפרד מחיי, הגורם לי להרגיש אנרגטית ומרוכזת. מהסיבה הזו, אם לא אתאמן במהלך השבוע, לא ארגיש טוב”. גבע סיפרה כי היא עורכת את אימוניה במרכז ההידרותרפיה שבמכללת ספיר ומשתדלת לגוון אותם ככל האפשר: “ככלל, אני מאוד אוהבת את אימון הפילאטיס, את שיעורי ה-TRX (אימון עם רצועות נמתחות, ז”מ) הנערכים בסטודיו, את אימון ה’בוסו’ (אימון העובד על שרירי הגוף הנעשה על גבי מכשיר דימוי חצי כדור, ז”מ) ואת האימון הפונקציונלי שמתמקד על מספר קבוצות שרירים”.

גבע לא לבד. אריאל ישועה, סטודנטית למשפטים במכללה ומאמנת כושר בהכשרתה, ציינה כי כסטודנטית היא סבורה שכושר הוא עניין של החלטה. “גם אם יש תקופות שבהן אנו נאלצים להקדיש את מרבית הזמן ללמידה למבחנים ולהכנת עבודות, ניתן לצאת ולהתאמן. האימון משפיע לטובה על מערכות הגוף, ממריץ את זרימת הדם ויכול אפילו לתרום ללמידה מיטבית”.

ישועה גם חילקה עצות: “משך האימון המומלץ הוא בין חמישים דקות לשעה. חשוב שתוכנית האימונים תהיה בשלבים כדי לא לייצר עומס על הגוף ולאחר שהמתאמנים ישנו היטב”. ישועה מבקרת בחדר הכושר לא פחות משישה ימים בשבוע. “בפועל, אנחנו לא מסוגלים לשבת וללמוד שעות ארוכות ברציפות ולכן יש צורך לעצור ולנוח. האוורור הזה, כשלעצמו, מאפשר הטמעה הרבה יותר טובה של החומר הנלמד”, הוסיפה.

“אפשר לטעון שאהבת הספורט עברה אצלנו בשושלת”. יובל גבע (צילום: יובל גבע)

יהונתן קרני, סטודנט ללוגיסטיקה, מתאמן ארבע פעמים בשבוע בחדר הכושר, ומשלב בין אימון במכשירים לריצה. “החלטתי להתאמן כי עד לפני חודש הרגשתי שאיני פעיל מספיק. בתחילה, התמקדתי בעיקר בתרגילי סיבולת לב-ריאה וריצות של חצי שעה וכעת אני משלב תרגילים ממוקדי שרירים שהם קשים יותר”.

לפי קרני, המעבר לאורח חיים אקטיבי, בראשיתו, לא קל. “זה מצריך הקדשת תשומת לב רבה למוצרים שאנו צורכים, אבל אחרי זמן מה מתרגלים גם לאופייה של ההתעמלות וגם לטיבה של התזונה החדשה”. הוא סיפק המלצות למתאמן המתחיל: “השקיעו מאמץ בשבועות הראשונים. השאר – כבר יסתדר בעצמו. אישית, עשיתי זאת עם חברים שהתאמנו יחד איתי. הם עזרו לי ודרבנו אותי להמשיך להגיע. כעת, כשעברתי את המהמורה הראשונה, אני מתאמן רוב הזמן בלעדיהם”.

משתנה נוסף באורח חיים פעיל בריא הוא תזונה נכונה. משרד הבריאות ממליץ להשתמש בפירמידת המזון כמודל לתזונה נכונה. הפירמידה מכילה שש קבוצות עיקריות: דגנים, ירקות, פירות, מזונות העשירים בחלבון, מזונות העשירים בשומן וממתקים. המשרד ממליץ גם להרבות בשתיית מים, להימנע ממזונות עתירים בסוכר, במלח ובשומן ולהעדיף תפריט מגוון הכולל מזונות שמכילים סיבים.

מתאמן ארבע פעמים בשבוע בחדר הכושר. יהונתן קרני (צילום: יהונתן קרני)

“באשר לתזונה מאוזנת, אני מציעה לפנות לתזונאים שיוכלו להקנות את הכלים המתאימים בהתחשב בנסיבות כמו עבר בריאותי, מבנה גוף וביצועי המערכת המטבולית”, הסבירה ישועה. “ככלל, העדיפות היא לאכול ארוחות קטנות שיכילו את כל אבות המזון במרווחים של שלוש שעות”. כמתאמנת ותיקה, גבע מקפידה על תזונה מבוקרת: “מאז ומתמיד כל מנה עיקרית אצלי בתפריט היומי מכילה סלט. אני משתדלת לאכול לחמים מכוסמין ומקמח מלא ולהפחית את צריכתם של מזונות העשויים מקמח לבן”.

מאחורי דפוסי האכילה האלו עומד לדבריה של גבע, היגיון פשוט, אבל כזה שלא מותיר את החטיפים והמאפים מאחור. “העיקרון הוא לדבוק במזונות שמכילים פחמימות מורכבות ולא פחמימות פשוטות. אני לא מאמינה בהימנעות מוחלטת, אלא באיזון. הטמעת אורח חיים בריא לא צריכה להיתפס כעונש, כך שאם אכלתם סופגנייה עתירת קלוריות היום, אזנו זאת באמצעות מזון בריא למחרת”, היא מציעה.

על אף האתגר שמזמן האימון השבועי, נראה כי המפתח להצלחה במציאת סוג האימון המועדף תלוי ברוב המקרים בשיטת “הניסוי והטעיה”. לדברי ישועה, התאמת אימון למתחילים מבוססת על הרקע הבריאותי והפיזי של המתאמנים ועל כן היא משתנה מאדם לאדם. “בעיניי ישנה חשיבות רבה לתחום ההתעמלות אותו המתאמן או המתאמנת אוהבים. לפיכך, גובר הסיכוי שמתאמנים יתמידו באימון שהם רוצים בו”, סיכמה ישועה.

 

סגור לתגובות.