יוסי בניון (צילום: TheCuriousGnome, ויקיפדיה)

“מושא הערצה”: פרידה מיוסי “היהלום” בניון שפרש מכדורגל

קריירת הכדורגל המפוארת של יוסי בניון, ילד הפלא מדימונה שטיפס לליגות החשובות בעולם, הגיעה אמש (שבת) לסיומה לאחר 22 שנים. למרות החמצת הפנדל הצורמת וההפסד הקשה לקבוצתו בית”ר ירושלים, היה ברור כי הקהל שפקד את איצטדיון טדי אתמול הגיע להעניק ל”יהלום” את הכבוד המגיע לו. בדקה ה-91 הוחלף בניון וספג את אהדת הקהל המטורפת, שהגיעו חמושים בצעיפים ובחולצות עם המספר שלו, 15. בסיום המשחק המדכדך המצלמות התמקדו כולן בעיניו המנצנצות של בניון וניכר כי הדמעות חנקו את גרונו וההתרגשות הייתה עצומה. דקות אלו החזירו רבים אל הרגעים המרגשים בקריירה של ה”יהלום”, ושטפו אותם בפרץ נוסטלגיה עטור שערים יוצאי דופן.

“הוא מושא הערצה עבורי”, סיפרה ל”ספירלה” דניאל וקנין, אחייניתו בת ה-22. “הוא כמו אבא שני שלי. לגדול תחת ההשפעה שלו ולספוג ממנו את ההגינות שלו והצנעה שלו. אין שמחה ממני שנפל בחלקי לשאוב השראה ממנו. בזכותו אני שואפת הכי גבוה שרק אפשר. החלומות שהיו לו בגיל 16 היו כל כך קטנים לעומת ההישגים שלו – זה אומר הכול. טיילתי חצי שנה בעולם, ובכל מקום, איך ששמעו שאני מישראל הדבר הראשון שאמרו לי זה ‘בניון'”.

“התחושה היא שזה סוף קריירה כל כך גדולה של מישהו שהוא אגדה בשביל רבים, אבל במיוחד בשבילנו. המשפחה בתחושות מעורבות של עצב, שמחה והתרגשות. אי אפשר לתאר במילים את התחושות שעברו בכולנו כשהוא עלה על כר הדשא לטקס הפרידה שלו”, שיתפה. “כבוד ענק שזכינו לקחת חלק בקריירה ענקית כזו ועוד מקרוב, לתמוך, להתרגש כל פעם מחדש. בשבילנו הוא לעולם יישאר השחקן הכי גדול, עם האהבה הכי עצומה שיש לכדורגל”.

View this post on Instagram

זכיתי! 🙏

A post shared by benayoun15 (@benayoun15) on

בניון, אחד השחקנים הטובים ביותר בכדורגל הישראלי, נולד וגדל בעיר דימונה. כבר בגיל 16 קיבל את ההזדמנות הראשונה בחו”ל, כשהצטרף לאקדמיית הכדורגל של המועדון ההולנדי – אייאקס אמסטרדם. אבל הגעגועים לארץ הכריעו אותו והקשר חזר להפועל באר שבע – המועדון שבו גדל, ולאחר עונה עבר למכבי חיפה. אבל איזו עונה זאת הייתה, באר שבע ירדה לליגת המשנה לאחר הפסד דווקא למכבי חיפה, ובמשחק הזה הבקיע בניון את שער הניצחון שלא הספיק כדי להישאר בליגה. בניון התפרק בסיום.

מאז הוא התאושש ופרח במכבי חיפה. היה קשה להתעלם מהכדורגל הנפלא שהציג – הטכניקה הרבה שרכש באייאקס באה לידי ביטוי ובלטה כששיחק בארץ. בעונתו הראשונה במועדון (1998-99) הוא סייע להוביל אותו לרבע גמר גביע אירופה למחזיקות גביע כשכבש נגד פ-ס-ז’ מצרפת ונגד ריד האוסטרית. בעונת 2000/1 בניון הוביל את הקבוצה אל אליפות ראשונה לאחר בצורת של שבע שנים וכבש את הליגה הן כמלך השערים של המועדון והן כשחקן העונה. שנה לאחר מכן זכה בניון באליפות נוספת, השנייה ברציפות, עם המועדון החיפאי.

בסיום ארבע עונות מוצלחות בישראל עבר בניון ב-2002 לשחק בליגה הספרדית. שם הוא כיכב במשך שלוש עונות בראסינג סנטאנדר ונודע בעיקר בגלל השערים שכבש מול ריאל מדריד. ב-2005 עבר בניון לשחק בליגה האנגלית בווסטהאם יונייטד. כבר בהופעת הבכורה שלו בפריימר ליג חרך בניון את המגרש כשבישל את שני שערי הניצחון במשחק מול בלקבורן רוברס. בעונה זו בניון הגיע עם המועדון אל גמר גביע האנגלי, והפך לנציג הישראלי הראשון שהגיע למעמד זה. בגמר ווסטהאם הפסידה לליברפול בפנדלים אחרי 3:3 ומשחק ענק, שזכור במיוחד בשער השוויון בדקות האחרונות של סטיבן ג’רארד ששלח את המשחק להערכה ואת בניון לדמוע בסיום המשחק.

ב-2007 הגיעה הקריירה של בניון לשיאה כשחתם במועדון הנחשק ליברפול. את שער הבכורה במדי ה”מרסיסיידס” כבש בניון במסגרת גביע האנגלי הטראומטי עבורו. אבל השיא של בניון בליברפול היה בליגת האלופות – שלושער ושני בישולים במשחק נגד בשיקטאש הטורקית. בהישג זה נכנס בניון לספרי ההיסטוריה של המועדון. לאחר המשחק הוכתר בניון כשחקן הטוב ביותר על המגרש, ואף במחזור כולו. “היהלום” נצנץ במדים האדומים כל הדרך אל עבר חצי גמר ליגת האלופות ובמשחק הגומלין אפילו בישל שער לחברו הטוב פרננדו טורס. אך זה לא הספיק, צ’לסי ניצחה את ליברפול בהארכה בתוצאה 3:2. מדובר היה במשחק מיוחד עבור הקהל הישראלי משום שלא רק שאת צ’לסי אימן אז אברהם גרנט, גם המשחק עצמו התקיים בערב יום השואה, ושודר בארץ בערוץ גרמני.

שנת 2009 הייתה ללא ספק השנה המוצלחת ביותר בקריירה של ילד הפלא, שבה הוא גם נבחר לספורטאי השנה של העיתון “מעריב”. ההישג הגדול ביותר של הקשר ההתקפי היה השער שהבקיע בשלב שמינית הגמר במשחק נגד ריאל מדריד באיצטדיון הביתי שלה. השער הזה היה גם שער הניצחון ובניון ונתן מקדמה רצינית לגומלין בו ליברפול השלימה 4:0 ו-5:0 בסיכום הכללי. את העונה הזו בליגת האלופות סיים הקשר עם שמונה שערים ונבחר לשחקן המצטיין בכמה משחקים. המהירות, החוכמה והקסם שהפיץ הישראלי על המגרש כבשו את אנגליה.

לאחר עונה יוצאת מן הכלל במדי המרסיסיידס הוארך החוזה של בניון, והוא סיפק עוד עונה מדהימה. במשחק ליגה מול ברנלי כבש ילד הפלא שלושער, ובהישג זה קטף השחקן תואר חשוב מאוד: השחקן היחיד אי פעם שכבש שלושער במשחק בליגה, בגביע אנגלי ובליגת אלופות. בשנת 2010 ספגה ליברפול עונה רעה מאוד, ובסופה נמכר השחקן ישראלי לצ’לסי הלונדונית תמורת שישה מיליון ליש”ט. את שער הבכורה שלו במדים הכחולים הבקיע הקשר ההתקפי נגד וויגאן, וחתם בניצחון 6:0. בהמשך העונה סבל בניון מקרע בגיד האכילס, שבעקבותיו נאלץ להיעדר מן המגרש כחמישה חודשים.

בסיום העונה בצ’לסי, שבה שיחק פחות דקות מהרגלו, חתם השחקן בארסנל. בניון לא שיחק הרבה דקות במדי “התותחנים” אך גם שם הצליח להבקיע שלושער נוסף, וסייע לקבוצה להגיע למקום השלישי בליגה. בשנותיו האחרונות באנגליה נדד בעוד כמה מועדונים קטנים, ואף שב לתקופה למועדון שבו החל את המסע האנגלי המטורף, עד שמאס בדקות המשחק המעטות שקיבל ושב ארצה. בארץ התקבל השחקן בזרועות מריעות לאחר שהשאיר את חותמו בעולם הכדורגל האנגלי ועשה היסטוריה.

“אחד האנשים הכי טובים שפגשתי”

בניון שיתף הודעות פרישה בעמוד האינסטגרם והפייסבוק שלו בעברית וכן באנגלית. “האמת ששום דבר שעברתי בקריירה שכזו לא הכין אותי כמו שצריך להחלטה להפסיק לשחק”, כתב בניון, והוסיף כי “לפרוש היא מילה גדולה – כדורגל זה חלק בלתי נפרד ממני, מהיום שלמדתי ללכת”. כדורגלנים שונים מרחבי אירופה הגיבו, בירכו ונפרדו מהשחקן. המגן אלברו ארבואה, שחלק עם בניון תקופה בליברפול כתב: “הרגשתי בר מזל לשחק ולהתאמן איתך, ובנוסף גיליתי חבר נפלא ואדם נהדר”. הבלם ג’יימי קראגר, שותף נוסף מליברפול, כתב: “בהצלחה, אף פעם אל תשכח את הברנבאו”.

משפחתו של בניון. צילום באדיבות משפחת וקנין

החלוץ פרננדו טורס נפרד גם הוא מבניון וסיפר בריאיון בלעדי לערוץ הספורט על הימים לצד חברו הטוב. “אני מתגעגע לשחק איתו”, סיפר הספרדי. “האמת? אני מתגעגע אליו בכלל. גם כשהיה על הספסל או פצוע, הוא היה חסר לי. נהניתי איתו על הדשא ומחוצה לו. אני לא אשכח את זה שיוסי היה השחקן שבישל לי את הגול הראשון שלי בליברפול במשחק הכנה בקיץ. הוא גם היה האיש הראשון, שראיתי בחדר ההלבשה של צ’לסי כשחתמתי במועדון”. טורס המשיך והחמיא ליוסי: “הוא אחד מהאנשים הכי טובים שפגשתי ואחד השחקנים הכי איכותיים, ששיחקתי איתם ופגשתי בכדורגל. יוסי תמיד יהיה בלב שלי”.

ומה לגבי המשך הקריירה של ה”יהלום”? נראה שדבר לא יכול להפריד בין בניון לבין כדורגל ושספורים הימים עד שנראה אותו שוב על הדשא – אך הפעם על הקווים. “כדורגל זה מעבר לאהבה אצלו, זה החיים שלו. אין לי ספק שהוא גם יהיה מאמן טוב, קשוב, שיודע לנהל ולנצל מצבים”, אמרה וקנין. בדברי הפרידה רמז הקשר על המשך הדרך, וכתב כי הוא “בטוח שהפרק הבא יהיה מאתגר ולא פחות מרגש, הלכתי עם האמת שלי וכך אמשיך תמיד”. בניון ערך 100 הופעות בנבחרת ישראל והבקיע 24 שערים, זכה בשתי אליפויות וגביע אחד עם מכבי חיפה וגם קטף תואר אירופי במדי צ’לסי כשזכה איתה בליגה האירופית. אבל יותר מכל אלו הוא נכנס ללב של אלפי אוהדים ברחבי העולם עם לא מעט שערים חשובים.

בווידאו: השדרן הרוסי מאבד את זה לאחר שער השוויון של בניון ב-4:4 מול ארסנל בדקה ה-90.
View this post on Instagram

האמת ששום דבר שעברתי בקריירה שכזו לא הכין אותי כמו שצריך להחלטה להפסיק לשחק. לפרוש היא מילה גדולה, כדורגל חלק בלתי נפרד ממני מהיום שלמדתי ללכת. מאושר מכל מסע הכדורגל שלי, מדימונה הקטנה דרך באר שבע וחיפה, 12 שנה של אירופה והחזרה למדינה שלי. זכיתי בהורים שעטפו אותי בכל מה שילד זקוק לו, תמיד מילאו אותי באמונה שאני כזה שיכול להשיג כל מה שרק ילד חולם עליו. כשלא היה מאיפה לתת הם חיבקו אותי ואמרו לי להתרכז בכדורגל ושהם דואגים לשאר. השרישו בי ערכים של כבוד, יושר, התמדה ועבודה קשה. זכיתי שיהיו לצידי 2 אחיות ואח שהם הרבה יותר ממשפחה עבורי, תמיד שמתם אותי במקום הראשון והאמנתם בדרך שלי. הוויתורים שעשיתם בשבילי מעולם לא יהיו מובנים מאליו. כמשפחה דחפתם, השקעתם, נסעתם איתי ואחרי לכל מקום בעולם ולא הפסקתם להיות שם אף פעם, אפילו לשנייה אחת בחיי לא אעז לשכוח לכם את זה. מירית, מה אני בלעדייך? מהיום שהחזקנו ידיים בביה”ס הרגשתי שלא משנה לאן החיים ייקחו אותנו עוברים את זה ביחד יד ביד. עברנו הכל ביחד,  בני 16 שאורזים חיים שלמים ויוצאים לאמסטרדם, חוזרים לדרום, נוסעים לצפון, עוברים לספרד משם לאנגליה ובחזרה למקום שלנו. לכל פינה בעולם נסענו ביחד, היית שותפה לכל החלטה בחיי. בכל שער רגע לפני שאני הולך לחגוג עם הקבוצה נתתי נשיקה לטבעת כדי שתדעי שכל רגע שמח בחיים שלי הוא קודם כל שלנו, של שנינו. את הדבר הכי גדול שיש לי בחיים האלה, הענקת לי את הזכות למשפחה שספק שיש כמוה אפילו באגדות. תודה על 5 אוצרות, פרי אהבתנו שללא ספק הנכס הכי גדול ויקר בעולם שלנו. לחיות לצידך זה ההישג הכי גדול שלי, להיות שלך זה התואר הכי יוקרתי שלי, לחזור הביתה בכל סוף יום ולראות אותך זה הניצחון הפרטי שלי. נבחרת ישראל- מעולם לא פרשתי מהנבחרת כי תמיד הייתי מוכן להתייצב למענה. לייצג את העם שלי, בכל מקום שבו הייתי היה חלק בלתי נפרד מההרגשה ומהגאווה שלי. חשוב לי להודות לאוהדים, הייתם אלה שנתנו לי אהבה בכל מקום שבו דרכתי. בארץ ובכל מקום בעולם, כשהיה טוב וגם שלא הייתם שם, נתתם את הדחיפה ואפילו נלחמתם בשבילי כמו שנלחמתי בשבילכם. אוהב אתכם אהבת אמת, מעריך כל רגע כזה ונוצר אותו עד סוף ימיי. מודה לאלוהים על הזכות להיות חלק מהמשחק, על המסע שעברתי, על הקבוצות והמדינות בהם שיחקתי. על רגעים מאושרים, רגעים של תארים ורגעים של שערים, על החברים שלצידם זכיתי לשחק והחברות שתימשך לנצח. בטוח שהפרק הבא יהיה מאתגר ולא פחות מרגש, הלכתי עם האמת שלי וכך אמשיך תמיד. יש רגעים שאקח איתי לכל החיים מקווה שגם אתם. שלכם יוסי בניון. 🙏

A post shared by benayoun15 (@benayoun15) on

סגור לתגובות.