בילי לניאדו, יושבת ראש עמותת "דורות ההמשך", מדליקה נר נשמה במרפסת. צילום: יח"צ

בצל הקורונה: משתתפים צולמו בבתיהם לטקס יום השואה והגבורה שיועבר ברשת

דנה אילוז

האירוע המרכזי של עמותת “דורות ההמשך – נושאי מורשת השואה והגבורה” לציון יום השואה והגבורה ייערך מחר (שלישי) לראשונה ללא קהל בעקבות משבר הקורונה והאיסור על התקהלויות. הטקס שמתקיים בשיתוף “יד ושם” ובסיועו מדי שנה ומושך אליו מאות משתתפים, יועבר השנה בשידור חי בחשבונות היוטיוב והפייסבוק של העמותה בשעה 11:00 בבוקר, ובשידור חוזר ב-18:00 בערב, ויימשך כשעה ו-15 דקות.

עמותת “דורות ההמשך” נוסדה לפני 15 שנה על ידי בניהם ונכדיהם של ניצולי שואה, כ-5,000 איש ואישה, במטרה לשמר את מורשת השואה והגבורה. הטקס יתחיל בנאום הפתיחה של יו”ר העמותה בילי לניאדו וקריאת יזכור של חברי העמותה. “כל שנה ביום השואה אנחנו מכינים טקס בעמותה והשנה בצל ההסגר לא ידענו מה לעשות”, סיפרה לניאדו על התלבטויות שהובילו לקיום הטקס המצומצם. “הבנו מהר מאוד שלא נוכל לקיים את הטקס במתכונת הרגילה ולא היינו מוכנים לוותר עליו אז החלטנו לעשות את זה באופן מקוון”.

אלון צרפתי, האחראי על יחסי הציבור של העמותה, סיפר כי הטקס צולם מראש בצל סכנות הקורונה. “רוב חברי העמותה הם מעל גיל 60 ולכן נמצאים בסיכון גבוה ואסור להם להיפגש. לכן הטקס צולם מראש. כל אחד מהמשתתפים צילם את עצמו בביתו והקטעים נאספו ונערכו לטובת יצירת טקס מרשים”.

חברי עמותת דורות ההמשך בימים נטולי קורונה. צילום יח”צ

בכל שנה עורכת העמותה טקס ביום הזיכרון לשואה ולגבורה בנושא אחר, והשנה הוחלט שהטקס יעסוק ביהודים שסיכנו את חייהם כיחידים או באמצעות ארגונים כדי להציל יהודים אחרים, תחת הכותרת “ערבות הדדית יהודית בשואה – ארגונים ויחידים פועלים להצלת אחיהם”. לניאדו הוסיפה כי אחת הסיבות שהובילו להחלטה לקיים את הטקס באופן מקוון נוגעת לנושא האירוע. “הנושא חשוב במיוחד השנה כי מדובר באנשים שסיכנו את חייהם כדי להושיט יד לאנשים אחרים וזהו ערך חשוב ביותר ורלוונטי גם היום”.

שישה נרות לשש דמויות שהצילו יהודים

בטקס יודלקו שישה נרות נשמה, שכל אחד מהם יוקדש לדמות מפתח שסייעה להצלת יהודים. הנר הראשון יוקדש למשה אלפן שהיה חבר במחתרת תנועת הנוער בהונגריה שהצילה יהודים רבים. הנר השני מיועד לשרה גוטפריינד, שהייתה חברה במחתרת הבלגית שהצילה ילדים ופעלה להסתרתם. הנר השלישי יודלק עבור חבר הכנסת לשעבר זרח ורהפטיג שסייע להעברת יהודים ממזרח אירופה למקום מבטחים באמצעות הקונסול היפני סוגיהארה. הנר הרביעי יהיה לזכרה של גיזי פלשיימן, ממייסדי המחתרת בסלובקיה ששיחדה חיילים נאצים כדי למנוע שליחת יהודים למחנה ההשמדה אושוויץ. פלשיימן עצמה נשלחה לאושוויץ בסופו של דבר, ושם נספתה.

הנר החמישי ינציח את יעקב קוזלציק, שהיה סוהר בבלוק 11 (הבלוק המרכזי) באושוויץ, וניצל את מעמדו כדי לסייע למחתרת היהודית לפעול במחנה. הנר השישי והאחרון יוקדש לארבעת האחים ביילסקי – טוביה, אלכסנדר-זיסל, עשהאל ואהרון, שהקימו יחידת פרטיזנים ביערות בבלארוס וקיבלו לשורותיהם משפחות שלמות של יהודים ובכך הצילו את חייהם. בני משפחותיהם של ששת האנשים וחברי העמותה הם שידליקו את הנרות לזכרם. לפני כל הדלקת נר יוצג סרטון קצר שיסביר על פועלם של ששת האנשים הללו מנקודת מבטם של משפחותיהם.

לדבריה של לניאדו, “עבדנו על האירוע במשך לפחות שלושה שבועות, וועדת האירועים של העבודה עשתה עבודה יפה מאוד. חשוב לי להדגיש שאחרוני הניצולים הולכים לעולמם מדי יום ביומו. בשנה האחרונה נפטרו 15 אלף ניצולים ואני חושבת שחשוב שכולנו נראה את הטקסים וניקח חלק בתהליך הזיכרון”.

סגור לתגובות.