Capture

הטלוויזיה הקהילתית בסכנה: משרד התקשורת הודיע על הפסקת המימון

המשרד הודיע שיפסיק להעביר תמיכה בגובה מיליון וחצי שקל לשידורי הטלוויזיה הקהילתית, שבהם משתתפים מדי שנה כ-4,000 אנשים ב-100 יישובים: גימלאים, בני נוער משכונות מצוקה, עולים חדשים, ועוד. האגודה לתקשורת קהילתית דורשת לבטל את ההחלטה ומאיימת אף לפנות לבג"ץ: "אנו משקפים חברה, שהטלוויזיה המסחרית לא מתעניינת או מעוניינת בה"

האם הטלוויזיה הקהילתית בסכנת סגירה? כך עולה ממכתב חריף שפרסמה האגודה הישראלית לתקשורת קהילתית, בעקבות החלטת משרד התקשורת להפסיק לתקצב את השידורים.

הטלוויזיה הקהילתית היא פעילות שנעשית בכ-100 יישובים ברחבי הארץ ולוקחים בה חלק  כ-4,000 אנשים מדי שנה. הם לומדים שיעורי צילום ועריכה, סאונד ותחומים נוספים ומפיקים כתבות הנוגעות לחייהם. הכתבות משודרות בערוץ 98 בשידורי יס והוט.

התושבים בכל ישוב משתמשים בידע שרכשו בהכשרות ובקורסים, שהועברו על ידי העמותות, ומפיקים כתבות. “הפעילות מאפשרת ביטוי והנעה לפעולה של קבוצות באוכלוסייה”, מסביר יוחאי רוטנברג, יו”ר האגודה הישראלית לתקשורת קהילתית.

בשיעורים משתתפים ניצולי שואה, המתעדים את סיפוריהם; עולים חדשים, כולל כאלו הדוברים שפות שכמעט נכחדו בישראל כמו ארמית וכורדית; בני נוער משכונות מצוקה; ואוכלוסיות רבות, שמקבלות בטלוויזיה הקהילתית פתחון פה.

“מאז תחילת מגפת הקורונה, יצרנו הרצאות פתוחות בזום לחיזוק חוסן אישי ומשפחתי”, מספר רוטנברג. “והמשתתפים יצרו סרטים הומוריסטיים, ככלי להתמודדות עם המשבר והדיכאון”.

שידורי הטלוויזיה הקהילתית מופעלים על ידי כ-130 עמותות. רוב המימון לפעילות העמותות מגיע ממשרד התקשורת, התומך בעמותות המשדרות כבר 25 שנה. מדובר בתמיכה בסכום של כמיליון וחצי שקל בשנה.

אולם, בחודש שעבר הודיע המשרד לפתע על הפסקת התמיכה בשידורים. ולא רק זאת – המשרד הודיע שלא יעביר את הסכומים לשידורים שכבר בוצעו בשנת 2021.

הפסקת המימון עשויה לפגוע בהכשרות ולדברי האגודה עלול להטיל עליהן “מכת מוות של ממש”. ולא רק זאת – העמותות כבר שילמו על שידורים שבוצעו ב-2021, כי הסתמכו על כך שבשנה שעברה משרד התקשורת הצהיר על כוונתו לממן השנה את השידורים. אי העברת התקציב עכשיו עלולה להוביל את העמותות לקשיים כלכליים קשים.

בעקבות ההודעה, הגישו ביום ראשון השבוע חברי האגודה הישראלית לתקשורת קהילתית למשרד התקשורת דרישה לבטל את ההחלטה. “ביטול התמיכות מהווה פגיעה קשה ובלתי מידתית בחופש הביטוי”, כך נכתב במסמך שהוגש לשר התקשורת, יועז הנדל ולשר האוצר, אביגדור ליברמן.

אם משרד התקשורת לא ישנה את ההחלטה, מתכוונת האגודה לעתור לבג”ץ “בלית ברירה וכמוצא אחרון, בניסיון לקבל סעד מיידי”.

“הטלוויזיה הקהילתית היא כלי ביטוי דמוקרטי הפועל מכוח חוקי התקשורת. אנו משקפים חברה, שהטלוויזיה המסחרית לא מתעניינת או מעוניינת בה”, אומר רוטנברג. “יש מגוון אוכלוסיות שמשדרות בטלווזיה הקהילתית: נוער, צעירים, מבוגרים, עולים ומיעוטים”.

הוא דורש כי התמיכה תוחזר, וכי “לאחר משבר הקורונה יעבור סעיף תקציב קבוע לתמיכות שיכנס לבסיס ספר התקציב”.

“הגמלאים מצאו ביצירה זו כלי ביטוי למחשבותיהם”. מודעה להכשרת גמלאים

אחת האוכלוסיות שתיפגע מביטול השידורים היא הגמלאים, שלקחו חלק בשידורי הטלוויזיה הקהילתית. במכתב נוסף ששלח לשר התקשורת שמוליק מזרחי, יו”ר הסתדרות הגמלאים בישראל, הוא כתב: “הגמלאים מצאו ביצירה זו כלי ביטוי למחשבותיהם. אבקשך לאפשר המשך פעילות למען הקהילה. בעידן של תוחלת חיים מתמשכת, נדרשת יצירתיות רבה בשינויים בהרגלים שקשורים לפעילות של גמלאים”.

על אף פניות חוזרות ונשנות, ממשרד התקשורת לא התקבלה תגובה.

סגור לתגובות.