חדר קלפי. צילום: איליה יגורוב

“בן-גביר יביא שינוי”: האם תוצאות הבחירות ישפרו את הביטחון האישי בנגב?

באר שבע היא אחת הערים המרכזיות הסובלות מפשיעה של גורמים פליליים בדואיים. בבחירות האחרונות הפכה "הציונות הדתית" למפלגה השנייה בגודלה בעיר. סיור בין בתי עסק שסבלו ממקרי שוד ואיומים מנסה לברר אם העובדים מצפים לשיפור המצב

שיר כהן

הידרדרות הביטחון האישי באזור הנגב נתנה את אותותיה בתוצאות הבחירות האחרונות לכנסת. אחרי שנים ארוכות שבהן זעקו תושבי הדרום על ההתעלמות מהתרחבות הפשיעה שמקורה בפזורה הבדואית – שכללה תופעות פרוטקשן, ונדליזם, הצתות, אירועי ירי, שיטפון אמל”ח, נסיעה פרועה ומסוכנת בכבישים, הטרדות במרחב הציבורי ועוד – קיבלה מפלגת הציונות הדתית בבאר שבע מספר קולות הנמוך רק מזה של הליכוד, ככל הנראה בעיקר בזכות ח”כ איתמר בן-גביר ששם את הנושא בראש הקמפיין שלו.

כ-40% מן התושבים בדרום הצביעו לליכוד בראשות בנימין נתניהו, ואילו הציונות הדתית גרפה כ-15.67% קולות הבוחרים בעיר. האם הממשלה הבאה, שתהיה מורכבת ממפלגות ימין בלבד ובמסגרתה יקבל בן-גביר את תיק “הביטחון הלאומי” וסמכויות נרחבות תשפר את תחושת הביטחון האישי?

לפני כשבועיים הוצתה קונדיטוריית “מרטין” בשכונה ד’ בבאר שבע על ידי רעולי פנים דוברי ערבית. “הייתי במשמרת כשזה קרה וזה היה ממש מפחיד”, סיפרה ל”ספירלה” ראגד, עובדת במקום. “באו שני אנשים עם אלות והורו לנו לצאת מהחנות. הם אמרו שהם מתכוונים לשרוף את המקום. לא קיבלנו אזהרות מראש, זה פשוט קרה”.

  • איך התחושות עכשיו להגיע לעבודה?

“אני נורא אוהבת את העבודה. זה מרגיש כמו בית ומשפחה, לכן כשאני איתם אני מרגישה מוגנת. יש חשש שזה יקרה שוב, אבל אני יודעת שנתמודד עם כל דבר שיבוא”.

  • את חושבת שתוצאות הבחירות ישנו את המצב?

“אין לי העדפה לאדם ספציפי שיהיה בממשלה. אני מקווה שהממשלה החדשה תוכיח את עצמה כביטחונית יותר מהקודמת כי המצב פה בדרום לא מזהיר”.

קונדיטוריית מרטין. “זה כמו משפחה”

 

על פי נתוני הכנסת, בשנים 2020-2017 כמעט הוכפל מספר התיקים על עבירות נשק בתחנות המשטרה במחוז הדרום – מ-629 ל-1,171. שני שלישים מהתיקים נפתחו לתושבי רהט וערוער. בשנת 2020 היה שיעור עבירות האלימות הפיזית והאיומים במחוז הדרום גבוה יחסית לשאר המחוזות, וגבוה ב-50% מהנתון הארצי. מדובר בכ-23% מעבירות האלימות והאיומים בישראל.

גם “פיצה רומא” בשכונה ג’ בבאר שבע נשדדה בשנה שעברה על ידי שני רעולי פנים שאיימו על עובדי המקום והסועדים. “אני נכחתי במשמרת כשזה קרה, הם באו לפה עם אלות לשדוד את הכסף בקופה”, מספר עובד במקום.

  • ואתה חושש שזה יקרה שוב?

“תמיד יש חשש, אבל אני חושב שזה כבר לא יקרה שוב כאן. היה ונגמר”.

  • חוויתם איומים לפני אותו השוד או מאז?

“לא. אבל אלה אנשים שעשו את זה כבר לכמה עסקים בשכונה”.

  • מה אתה מרגיש לגבי תוצאות הבחירות למשל?

“ביבי הכי טוב ולכן גם הצבעתי לו. אלו הבחירות הראשונות שבהן אני מצביע. העובדה שתקום ממשלה ימנית בראשותו גורמת לי להרגיש אפילו יותר ביטחון כי הוא יפעל למען השינוי שצריך לקרות בדרום. אבל אני חושב שבן-גביר קצת קיצוני”.

 

עובד אחר בפיצרייה מוסיף: “אני מאמין שבן-גביר יעשה שינוי. הוא באמת רוצה לשנות, רואים את זה בהפגנות שבהן הוא השתתף בעבר ובזה שהוא מדבר על הבעיה. אני מרגיש שמעכשיו יהיה שינוי”.

בקיוסק השכונתי “טופ מרקט”, המוכר נהוראי מספר על תחושת דומות: “אני עדיין צעיר מכדי להצביע, אבל אילו יכולתי – הייתי מצביע לביבי. הוא יכול לעשות שינוי. אני מעדיף אותו ואת בן-גביר על אנשים אחרים שיהיו. בסוף, הממשלה הקודמת ישבה עם אנשים שלא פעלו או הראו נכונות לפעול לטיפול בפשיעה בנגב וכרגע המפלגות ממש מדברות על זה”.

  • איך אתה מרגיש בעבודה בלילה?

“דווקא בסדר. היו פה המון מקרים של שוד, אבל אני מרגיש שזה קצת פחת”.

אין תגיות

סגור לתגובות.