ארכיון. הפגנה נגד המהפכה המשפטית בספיר

מלחמות הסטודנטים ברקע המהפכה: דרישה מיו”ר ההתאחדות הארצית להתפטר

אחרי פיטורי שר הביטחון נפרץ הסכר כשגם אוניברסיטאות ומכללות, בהן "ספיר", נכנסו לאירוע והשביתו את הלימודים. היחידה במערכת האקדמית שנשארה על הגדר היא ההתאחדות הסטודנטים הארצית, שהסתפקה בהצעת פתרון חלבי של הידברות. בהנהגת מחאת הסטודנטים תולים זאת בהיות היו"ר אלחנן פלהיימר איש ימין: "הוא מעל בתפקידו"

התגובה הראשונית להודעה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום ראשון בערב על פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט, הייתה יציאה לרחובות של רבבות מפגינים, כהמשך ישיר לתנועת המחאה של החודשים האחרונים נגד חקיקת המהפכה המשפטית. בבוקר שלמחרת הצטרפו לקבוצות האזרחיות גם ההסתדרות, מערכת הבריאות, רשויות מקומיות, גופים מהמגזר הפרטי, חברות ענק – וכן מוסדות אקדמיים שהשביתו את הלימודים על מנת לאפשר לסטודנטים לצאת לרחוב.

ועד ראשי האוניברסיטאות (ור”ה) החליט להשבית את הלימודים במוסדות החברים בו: אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בן גוריון, מכון ויצמן, אוניברסיטת רייכמן, הטכניון, האוניברסיטה הפתוחה ואוניברסיטה חיפה. בהמשך הצטרפו להחלטה אחת אחרי השנייה מכללות אקדמיות ובהן גם “ספיר”.

לא רק סטודנטים יצאו להפגין. בתהלוכה שהתקיימה בתל אביב השתתף נשיא האוניברסיטה, פרופ’ אריאל פורת, שהביע תמיכה רשמית במחאה. “אני רוצה לברך אתכם על כך שאכפת לכם, ושהחלטתם להיות אזרחים פעילים”, אמר לנוכחים. “אנחנו מצויים באחת התקופות הקשות ביותר שידעה החברה הישראלית מעודה. אחד הדברים שמטרידים מאוד הוא המהירות שבה הקואליציה מבקשת לבצע את המהפכה החוקתית מבלי שמתגלה רצון אמיתי להידברות”.

ההפגנה בספיר נגד המהפכה המשפטית
הפגנה בספיר. הנהלת המכללה נקטה עמדה

ד”ר מולי בנטמן, מרצה בספיר ופעיל במחאה גם מחוץ למכללה, בירך על ההחלטה של ההנהלה להצטרף ליום ההשבתה ואמר: “למיטב ידיעתי אף פעם לא הייתה השבתה בקמפוסים על רקע פוליטי. עד עתה מכללת ספיר לא השמיעה קול ברור על אודות המצב. ההודעות שיצאו עד כה קראו לכולם לכבד ולקבל את כללי המשחק. כששמעתי שהודיעו על ההשבתה בספיר שמחתי כי הבנתי שלא נשארים על הגדר. העברת החקיקה יכלה להביא אותנו לשבר חברתי שהיה עלול להתפוצץ לנו בפנים”.

איך התייחסת לשתיקה של ההנהלה עד השבוע?

“אני מאוד מבין אותם. יש כאן סטודנטים ומרצים עם מגוון דעות ואי אפשר לצאת בקלות בהצהרות נחרצות. המכללה צריכה לחשוב איך היא מכילה את כולם בלי לשבור את הכלים, ולהתחשב בכך שמדובר במוסד ציבורי מתוקצב. זה שיקול לא קטן”.

אחת האחרונות במערכת האקדמית שבכל זאת מקפידה להישאר ניטרלית בסוגייה היא התאחדות הסטודנטים הארצית בראשות היו”ר אלחנן פלהיימר. על רקע זה קוראים לו במטה מחאת הסטודנטים להתפטר, בטענה שהוא מנצל את תפקידו לטובת אינטרסים פוליטיים שהוא מעוניין לקדם, תוך רמיזה לעמדותיו כאיש ימין. הם מתבססים על סעיף 2.6 בתקנון ההתאחדות, שלפיו תפקידה “ליזום, להשתתף, להיאבק ולהגן למען כל זכויות האדם, במדינת ישראל ובעולם כולו”.

בשיחה עם “ספירלה” אמר בר פקולה מאוניברסיטת תל אביב, פעיל במחאת הסטודנטים, כי “פלהיימר מועל בתפקידו כשהוא פוגע בחופש המחאה של הסטודנטים. בקריאות נגד המחאה ובשורה של צעדים אחרים הוא הוכיח שלמרות העמדה הרשמית, שלפיה לכאורה ‘התאחדות הסטודנטית הארצית לא נמצאת בכיס הפוליטי של אף צד’, הוא תופס את הצד התומך במהפכה המשפטית ומנווט את ההתאחדות לפי עמדתו הפוליטית. אנחנו רואים אותו כיו”ר לא לגיטימי ולכן ודורשים ממנו להתפטר”.

העמדה הרשמית של ההתאחדות היא שהם אמורים לייצג את כלל הסטודנטים, מכל גווני הקשת הפוליטית, ולכן הם לא מוכנים לנקוט עמדה. זה לא לגיטימי בעיניך?

“חרף בקשות מאז תחילת המחאה לפני כשלושה חודשים, פלהיימר סירב להעלות את הנושא לנשיאות ההתאחדות. הוא יזם סקר עם שאלות מוטות שהופץ בקרב של 800 סטודנטים וסטודנטיות מתוך 30 אלף, שהצביע כביכול על רוב של סטודנטים התומכים במהפכה המשפטית. זה המשיך בניסיונות מתמשכים לפגוע בחופש ההפגנה וההתארגנות של סטודנטים בקריאות שלו נגד ההשבתות, שמעוגנות בחוק זכויות הסטודנט. אנחנו רואים בו יו”ר לא לגיטימי. הוא מקושר לתנועת הימין ‘אם תרצו’ ולפעילות פוליטית בליכוד. הוא עסקן”.

שני אטלי
אטלי: “לא מסכימה עם המתווה של התאחדות הסטודנטים הארצית”

נשיאות התאחדות הסטודנטים הארצית כינסה ביום שני ישיבת חירום בהשתתפות היו”רים והיו”ריות מהקמפוסים השונים, והחליטה על מתווה להובלת מהלך הידברות בין סטודנטים. יו”רית אגודת הסטודנטים בספיר, שני אטלי, מתנגדת לרעיון החלבי לטעמה ומביעה אי שביעות רצון מהשתיקה הרועמת של ההתאחדות עד כה: “היא הייתה צריכה להתעורר כבר לפני חודשיים ולכנס ישיבת נשיאות מסודרת כדי שנוכל להעלות את כל המורכבויות. הניהול היה שגוי וכל המכתבים והתגובות שיצאו לא היו מתאומות איתנו. עד השבוע לא יצא מתווה פעולה מסודר, ועם זה שיצא עכשיו אני לא מסכימה”.

התאחדות הסטודנטים הארצית בחרה לא להגיב לדרישת מטה המחאה לפיטורי פלהיימר. ביום ההשבתה היא פרסמה הודעה שלפיה: “הסטודנטים בישראל מהווים מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית. בדומה לכלל החברה, אנו חווים ימים טעונים ומורכבים ומוקדם עוד לאבחן את המשמעויות ארוכות הטווח של התהליך. הוסכם ברוב קולות שההתאחדות וראשי האגודות יובילו מהלך הידברות בין הסטודנטים בקמפוסים השונים במהלך הימים הקרובים והתקופה הנראית לעין, במטרה לנצל את הזמן ליצירת שיח נרחב ולתוּר אחרי המאחד, במקום המפריד”.

אין תגיות

סגור לתגובות.