מגוריה של זוהרה כהן מאז פרוץ המלחמה - דירת חדר וסלון. "זה להיות הרבה לבד, בלי החבר'ה, בלי אנשים" צילום: זוהרה כהן

סטודנטים במעונות ספיר מופלים לרעה ולא מקבלים סיוע מהמדינה: “מפנים לנו את הגב”

ארבעה חודשים למלחמה וסטודנטים שגרים במעונות עדיין לא מוכרים כמפונים וכך לא זכאים בין היתר לפינוי למלון או למענק אכלוס: הסיבה - משרד הפנים לא מאשר לשנות כתובת כי המגורים במעונות "זמניים". בשיחה עם ספירלה הם מספרים על הקושי והתסכול: "זה גורם לנו לסבול חברתית, כלכלית ולימודית". משרד הפנים: כל בקשה נבדקת באופן פרטני

 מאת חנה עוקשי

“שילמתי מים, ארנונה, חשמל והבית שלי במשך שנתיים היה בשדרות, מדוע אני שונה מכל תושב אחר?” זוהרה כהן (26), סטודנטית בשנה הרביעית ללימודי קולנוע במכללת ספיר, מתגוררת במעונות הסטודנטים בשדרות מאז אוקטובר 2021 – ומתוסכלת מיחס המדינה כלפיה.

לאחר ה-7 באוקטובר, כהן וסטודנטים נוספים שגרים במעונות ניסו לשנות את כתובתם רטרואקטיבית במשרד הפנים כדי לקבל הכרה כמפונים – כפי שעשו חבריהם המתגוררים בדירות שכורות בעוטף עזה – אך נתקלו בסירוב. ההסבר שניתן להם הוא שמגורים במעונות הם זמניים ולכן אי אפשר לשנות כתובת. בשיחה עם ספירלה הם משתפים בתסכול, בקשיים ובתחושת האפליה.

נאלצו להתפנות כמו השדרותים, אבל לא מוכרים כתושבים

במעונות הסטודנטים של ספיר הנמצאים ברחוב מנחם בגין בשדרות גרים בימי שגרה כ-105 סטודנטים וסטודנטיות. עם פתיחת מלחמת “חרבות ברזל” נאלצו סטודנטים, ביניהם גם אני, להתפנות כמו מרבית תושבי העיר שדרות. מפונים, ביניהם כמובן גם סטודנטים, שכתובתם בתעודת הזהות רשומה בשדרות זוכים להכרה מטעם המדינה שמשמעותה סיוע במציאת פתרון מגורים חלופי כמו בית מלון, או מענק אכלוס בגובה 200 שקל ליום למבוגר. עם זאת, סטודנטים שמתגוררים במעונות ומנסים לשנות את כתובתם, נתקלים כאמור בסירוב חוזר של משרד הפנים בטענה כי מגורי המעונות אינם נחשבים למקום דיור קבוע.

זוהרה כהן: “לפעמים אני חושבת לפרוש מהלימודים למרות שאני בשנה האחרונה לתואר”

כהן מספרת שבתחילת נובמבר ניסתה לשנות את כתובתה באופן מקוון, ולאחר שנענתה בסירוב הגיעה לסניף קריית גת של משרד הפנים – שם שוב סירבו לבקשתה. כיום היא מתגוררת עם אימה בדירת חדר וסלון בקיבוץ גת, ישנה על הספה ולפעמים על המזרן. “זה להיות הרבה לבד, בלי החבר’ה, בלי אנשים, הקיבוץ מאד שומם ואין פה אף אחד בגיל שלי”, היא מספרת בתסכול.

בנוסף לקשיים החברתיים, כהן מעידה שהיא חווה גם קשיים בלימודים: “קשה ללמוד בזום ואין לי מרחב למידה שאני יכולה ללמוד בו. לפעמים אני חושבת לפרוש מהלימודים למרות שאני בשנה האחרונה לתואר”. אילו משרד הפנים היה מכיר במגוריה במעונות ומאשר לה לשנות את כתובתה לשדרות, היא היתה מוכרת כמפונה והייתה יכולה, לדוגמה, לעבור לכפר המפונים פולג שבנתניה. “הייתי מצליחה ללמוד שם ולעשות את כל המשימות שאני לא מצליחה לעשות בגלל התנאים שבהם אני נמצאת. אנחנו, הסטודנטים שלא מוכרים כמפונים, סובלים מבחינה חברתית, כלכלית והתפקוד היומיומי שלנו פוגע בלימודים”.

זוהרה כהן בבימוי סרט. “מדוע אני שונה מכל תושב אחר?” צילום: אורלי כהן

גם רועי שוורץ (24), סטודנט בשנה השלישית ללימודי קולנוע בספיר נתקל באותו סירוב. עד ספטמבר האחרון התגורר במעונות “כפר איילים” הצמודים למעונות הסטודנטים בשדרות. באוקטובר שכר דירה באופן עצמאי יחד עם שותף נוסף, אבל הספיק להתגורר בה שבוע בלבד לפני שפרצה המלחמה. שוורץ מספר שפנה ארבע פעמים למשרד הפנים באשדוד – אך ללא הועיל.

“בכל פעם שבאתי למשרד הפנים הבאתי להם את המסמכים שביקשו: חוזה דירה, חשבונות, תלושי שכר, אישור סטודנט ואישור מלגה”, הוא מספר. “בפעם הרביעית, מנהלת הסניף אמרה לי שבגלל שאני סטודנט ומקום המגורים שלי היה מעונות בשנה האחרונה, המדינה לא מאשרת מעבר כתובת. אני מרגיש שמפנים לי גב”, אומר שוורץ, שמתגורר היום עם הוריו באשקלון.

רועי שוורץ: “מנהלת הסניף אמרה לי שבגלל שאני סטודנט ומקום המגורים שלי היה מעונות בשנה האחרונה, המדינה לא מאשרת מעבר כתובת. אני מרגיש שמפנים לי גב”

גם לפני ה-7 באוקטובר נכתב סעיף בנהלי שינוי כתובת המגורים שלפיו אנשים המתגוררים במעונות, פנימיות או ישיבות אינם זכאים לשנות את כתובת מגוריהם מאחר והמגורים הם זמניים. עם זאת, בהנהלת המעונות טוענים כי עד ה-7 באוקטובר סטודנטים שניגשו למשרד הפנים עם חוזי מעונות הצליחו לשנות כתובת.

כאמור, גם אני גרתי במעונות ולכן אני לא מוכרת כמפונה. בשיחת טלפון שקיימתי עם רשות האוכלוסין וההגירה אמר לי נציג השירות שם: “ההנחיה שקיבלנו היא לא לאשר רטרואקטיבית שינוי כתובת למי שמתגורר במעונות הסטודנטים”. זאת בניגוד להנחיה בנוגע לתושבי העוטף שאינם סטודנטים שגרים במעונות, שמשרד הפנים אישר להם לשנות את כתובתם רטרואקטיבית.

תגובת רשות האוכלוסין וההגירה: ככלל על פי חוק יש להודיע על שינוי מען בתוך 30 יום מתאריך השינוי. רבים המתגוררים הן בשדרות והן בשאר יישובי האזור לא עשו זאת תקופה ארוכה מסיבות לא מובנות, על אף שניתן היה לבצע את השינוי באופן מקוון ובמהירות. לאחר פרוץ המלחמה ב-7.10.23 התקבלו החלטות מקלות רבות בעניין שינוי המען. עם זאת, מאחר ששינוי המען מוביל להטבות משמעותיות הוחלט כי בשלב זה ישלחו כלל המסמכים התומכים באופן לא מקוון. כך שניתן יהיה לבדוק באופן פרטני כל בקשה ובקשה.

סגור לתגובות.