ראש מועצת אשכול גדי ירקוני מדבר עם משתתפי הסיור במתחם שבו התקיימה מסיבת "נובה" ליד רעים. "יש לנו את הצבא הכי טוב בעולם, אך הוא פישל באותו יום''. צילום: אבנר צביאלי

“אם לא יפתחו את העוטף, לא תהיה מדינה. רק יחד נצליח”

בכירי המשק שהגיעו השבוע לסיור בעוטף עזה יצאו ממנו בקול אחד – אופטימיות לצד דרישה מהמדינה להשקיע באזור. ראש עיריית שדרות אלון דוידי: "מדינת ישראל צריכה לאפשר חיים שלווים לכל תושב במדינת ישראל". נשיא מכללת ספיר: "יחד, בשיתוף פעולה, נצמיח מחדש את עוטף ישראל"

מאת אבנר צביאלי

אתמול (שני בלילה) החליטו ראשי הרשויות בעוטף לעלות מדרגה במחאה נגד החלטות הממשלה ואחדים מהם מצאו את עצמם ישנים סמוך ללשכת ראש הממשלה באיום שלא יתפנו עד שיקבלו אמירות ברורות מהממשלה שבטוח לחזור הביתה. אבל ביום ראשון השבוע הטונים שלהם היו קצת יותר מתונים והרבה יותר אופטימיים, בסיור משותף לעשרות בכירים מהמשק ולנבחרי הציבור בעוטף. “ישראל מתגייסת”, כך נקרא הפרויקט שהוקם בשותפות הממשלה והמגזר העסקי במטרה להתמודד עם האתגרים הקיימים והעתידיים בעוטף, שיזם את הסיור.

“עד שלא יהיה מספיק בטוח – לא יעצרו את פתרון המלונות”

נקודת הכינוס הייתה במכללה האקדמית ספיר ומיד לאחר מכן ביקרו המשתתפים בחברת ההייטק “אמדוקס” בשדרות. הם שמעו מתושבים סיפורים עצובים וגם סיפורי גבורה אבל מעל לכל ריחפה השאלה – האם אפשר להגיד לנו, סטודנטים ועובדים מספיר ותושבי העוטף בכלל – מתי נוכל לחזור לכאן בבטחה?

מפקד פיקוד העורף האלוף רפי מילוא הודה שזה לא פשוט. ”כשלנו בהגנה על העורף והאחריות היא עלינו. בבוא בעת, כלל הדרג הבכיר יפיק לקחים ויסיק את מסקנותיו. צה”ל שלפני 7 באוקטובר וצה”ל שאחריו לא יהיה אותו הדבר. הקשר שפיתחנו כל השנים עם ישובי העוטף אף הוא נסדק ובכוונתנו להבטיח את הבעת האמון של התושבים בנו מחדש. בכדי להגיע להכרעת חמאס, אנו צריכים להבטיח שליטה ברפיח ובציר פילדלפי. יידרש זמן. אנחנו נמצאים בלחימה רב-זירתית: מול איראן, עירק, סוריה ולבנון. לא רק עזה. צריך להיערך להמשך לחימה לאורך כל 2024, יש לנו הרבה עבודה”.

מפקד פיקוד העורף האלוף רפי מילוא, בסיור באמדוקס: “כשלנו בהגנה על העורף והאחריות היא עלינו”. צילום: אבנר צביאלי

כשברקע רצון הממשלה לקצר את שהיית מפוני העוטף במלונות, אמר מילוא: ”עד שלא יהיה מספיק בטוח לחזור – לא יעצרו את פתרון המלונות”. ואכן הבוקר (יום שלישי ה-6 בפברואר) סוכם בין ראשי הרשויות למשרד האוצר שהמפונים יוכלו להישאר במלונות עד תחילת יולי, אבל גם המתווה הזה טומן בתוכו מספר בעיות לגבי מי שירצה למצוא חלופות בדירות השכורות.

“היו כ-250 פגיעות בתשתיות בעיר בתחילת הלחימה. אספתי גופות בתוך שקיות. אני מכהן עשור בתפקיד ולא חלמתי שאהיה ראש עיר ל-30 אלף גיבורים וגיבורות”, נזכר בכאב וגם בגאווה אלון דוידי, ראש עיריית שדרות. כשהגיעו המשתתפים לסיור במתחם נובה ליד רעים אמר ראש מועצת אשכול גדי ירקוני: ”היחידים שסייעו לנו תחילה היו האזרחים. הגבנו הרבה יותר מהר מהמדינה. יש לנו את הצבא הכי טוב בעולם, אך הוא פישל באותו יום”.

ראש עיריית שדרות אלון דוידי: “אספתי גופות בתוך שקיות. לא חלמתי שאהיה ראש עיר ל-30 אלף גיבורים וגיבורות”

בכיסופים, שם נרצחו בטבח ב-7 באוקטובר 12 מתושבי הקיבוץ ושישה עובדים זרים, חזו המשתתפים בממדי ההרס. הרבש”ץ רוני ספדג’ סיפר מפתח ביתו ההרוס את סיפור ההישרדות שלו ושל משפחתו: ”יצאנו מהממ”ד רק ב-20:15 בערב בסיוע של כוחות צבא, לאחר ששהינו בו 12 שעות. ביקשתי מהם לכסות את העיניים של הילדים, עד השלב שבו יעלו לאוטובוס הפינוי”. כשנכנסנו לבית שנחרב לחלוטין, המראות היו קשים ומצמררים.

ביתו השרוף של רבש”ץ כיסופים, רוני ספדג’. “ביקשתי שיכסו את העיניים של הילדים, עד שיעלו לאוטובוס הפינוי”. צילום: אבנר צביאלי

אך לצד הזעקה והכאב, היו למשתתפי הסיור גם סיבות לאופטימיות. “למרות הטרור, אנחנו מצליחים לקיים עיר מתפתחת. לשרוד זה לא התפקיד שלנו. אנחנו מנצחים כבר 22 שנה. מדינת ישראל צריכה לאפשר חיים שלווים לכל תושב במדינת ישראל. יש אנשים מצוינים בדרום ובצפון עם רעב להצליח”, אמר דוידי, וסיפר על הקשר ההדוק בין שדרות לשלוחת אמדוקס בעיר, ש-86% מתוך 600 עובדיה הם תושבי ותושבות העוטף.

“החזון שלנו הוא להפוך את שדרות ליקנעם וואלי”

”החזון שלנו הוא להפוך את שדרות ל’יקנעם וואלי'”, המשיך דוידי. “יש מנעד שלם של עובדים כאן שכולל בדואים, תושבי שדרות ושאר יישובי העוטף. רוצים להמשיך ולהביא אנשים טובים לכאן ולשמר את הקיים”. ירקוני גם הוסיף אופטימיות מצדו: ”הליך ההבראה הוא הכי חשוב. חייבים להיות עם מבט קדימה. יגיע הרגע שבו התושבים יצטרכו לחזור לעוטף וזה כולל הסכנה שמידי פעם יעופו מעל ראשיהם טילים. אם לא יפתחו את העוטף, לא תהיה מדינה. רק יחד נצליח”.

ראש עיריית שדרות אלון דוידי. “למרות הטרור, אנחנו מצליחים לקיים עיר מתפתחת”. צילום: אבנר צביאלי

הסיור הסתיים במכללה האקדמית ספיר ומי שחתמו אותו היו פרופסור ניר קידר, נשיא המכללה ועו”ד גלעד שר, יו”ר הוועד המנהל של המכללה. “כמכללה הציבורית הגדולה בישראל והמעסיק הגדול באזור, ספיר היא מקום המפגש המדויק לחיבור ופעילות משותפת של ארגוני החברה האזרחית והעסקית, ממשלה, פילנתרופיה והשלטון המקומי והאזורי”, אמר קידר. “יחד, בשיתוף פעולה נצמיח מחדש את עוטף ישראל כמוקד חדש של ציונות, חדשנות ומצוינות”.

שר הוסיף: ”עבודתנו המשותפת בשיקום העוטף תשפיע באופן ישיר על מדינת ישראל ותהווה דוגמה ומופת להתחדשות ולצמיחה לאחר השבת השחורה. ספיר, המוסד האקדמי היחיד באזור עוטף ישראל אשר מתפקד תחת אש כבר 22 שנים. ב-7 באוקטובר קהילת ספיר חטפה מכה קשה. למרות השבר והכאב, הוכיחה הקהילה את חוסנה כשפתחה את שנת הלימודים הנוכחית ראשונה מבין המוסדות האקדמיים. כולנו תקווה שבקרוב מאוד האמירות יהפכו למעשים ונראה את השינוי קורה”.

כאמור, ראשי הרשויות יצאו אתמול (שני) בדרישה ברורה לקיים מפגש עם ראש הממשלה שבו יהיה נוכח גם שר הביטחון, מפגש שבו תאמר אמירה חד-משמעית כי החזרה לעוטף עזה היא בטוחה וכי הם מתכוונים לתת לצה”ל לסיים עשרים שנה שבהם התושבים חיים באי-ודאות ביטחונית.

סגור לתגובות.